Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 253 De reis

# 253 De reis. Het slapen stel ik uit. Wie weet waarheen ik reis wanneer ik de controle over mij verlies. Ik denk mij elke richting uit die ik verkies, zolang ik wakker blijf. Zo zijn daar de cipressen links van mij en rechts kastelen. De zon schijnt hier altijd, als ik dat wil. Er zijn ook dagen dat het regent. Dat is dan wel op mijn verzoek. Ik neem weleens de trein, en heel, heel soms het vliegtuig. Dan zie ik nog eens iets van buiten mijn bereik. In treinen hoor ik de cadans: kedeng-kedeng en zie het landschap glijden langs mijn zij, mijn vinger tegen het raam geeft vastigheid. Toch gaat het allemaal voorbij. Ik kies de kleuren zelf: het rood van bollenvelden of het geel en groen van een wei met paardenbloemen. Nooit zwart, nooit grijs - de dood reist hier voorbij het open gat na jou en mij. Het vliegtuig daalt, ik weet het, al duw ik nog zo hard - het landen gaat niet zacht. Ik weet het. Het slapen stel ik uit. Wie weet waarheen ik reis wanneer ik de controle over mij verlies.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Een mooi reisverslag heb je ons gegeven, met veel diepgang en inhoud. Fijn ook die kleuren erin, het rood van de bollenvelden, het groen van de wei met de gele paardenbloemen, ik zag het voor me.Graagbgelezen. Goed gedaan. :nod:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Een mooi reisverslag heb je ons gegeven, met veel diepgang en inhoud. Fijn ook die kleuren erin, het rood van de bollenvelden, het groen van de wei met de gele paardenbloemen, ik zag het voor me.Graagbgelezen. Goed gedaan. :nod:
Bedankt, Marijcke. Ik hoop dat het intussen beter gaat met je gezondheid. Groet, Willy

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een reisverslag met een flow, ik glijd mee in de tocht tussen wakker zijn en dromen, de dromen waar je geen controle over hebt. De laatste zinnen: 'de dood reist hier voorbij het open gat na jou en mij. Het vliegtuig daalt, ik weet het, al duw ik nog zo hard - het landen gaat niet zacht. Ik weet het. Het slapen stel ik uit. Wie weet waarheen ik reis wanneer ik de controle over mij verlies' vertellen een groter verhaal. Mooi gedaan.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de dood reist hier voorbij het open gat na jou en mij. Het vliegtuig daalt, ik weet het, al duw ik nog zo hard - het landen gaat niet zacht. Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je hier bedoeld in je verbeelding? Met name het open gat, en waarom het duwen in verbeelding?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een reisverslag met een flow, ik glijd mee in de tocht tussen wakker zijn en dromen, de dromen waar je geen controle over hebt. De laatste zinnen: 'de dood reist hier voorbij het open gat na jou en mij. Het vliegtuig daalt, ik weet het, al duw ik nog zo hard - het landen gaat niet zacht. Ik weet het. Het slapen stel ik uit. Wie weet waarheen ik reis wanneer ik de controle over mij verlies' vertellen een groter verhaal. Mooi gedaan.
Dankjewel, Stella, en ja, die zinnen vertellen een groter verhaal.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een ode aan de kracht van de fantasie, die het onvermijdelijke tot uitstel dwingt en ons voor even overtuigt dat het kan, dat alles kan. Mooi geschreven. Ik struikelde even over de eerste 'mij', maar vind hem alsnog heel passend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, leuk je weer te lezen hier. Ik droomde heerlijk met je mee, zo kan iedereen lekker rustig wegvallen in een gezonde slaap :thumbsup: Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de dood reist hier voorbij het open gat na jou en mij. Het vliegtuig daalt, ik weet het, al duw ik nog zo hard - het landen gaat niet zacht. Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je hier bedoeld in je verbeelding? Met name het open gat, en waarom het duwen in verbeelding?
Indrany, Vragen staat vrij. :) Het duwen en het (uiteraard) ondanks dat toch dalen van het vliegtuig staat voor de poging tot het afweren van het onvermijdelijke. Het open gat, (de krater van de klap en/of het graf): de ik kan het niet overzien, kan de gevolgen niet inschatten, het verlies is groot. De dood reist eraan voorbij: de ik wist het zeker: als er geen jou en mij meer was, dan ook geen ik. Maar zo werkt het niet. Enerzijds is daar het overlevingsmechanisme, anderzijds hou je gewoon niet op een natuurlijke wijze op met ademhalen. Afgezien daarvan is er sprake van een langdurig afscheid nemen en het niet dagelijks samenzijn zorgt voor een zekere gewenning. Het is een voortdurend loslaten (en toch vastzitten, vandaar het reizen in de fantasie, vandaar is alles buiten het bereik) In waaktoestand kun je de dingen nog op afstand houden, jezelf dwingen aan leuke dingen te denken. Maar 's nachts lever je jezelf over en verlies je de controle.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ode aan de kracht van de fantasie, die het onvermijdelijke tot uitstel dwingt en ons voor even overtuigt dat het kan, dat alles kan. Mooi geschreven. Ik struikelde even over de eerste 'mij', maar vind hem alsnog heel passend.
Dankjewel, Hadeke.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, leuk je weer te lezen hier. Ik droomde heerlijk met je mee, zo kan iedereen lekker rustig wegvallen in een gezonde slaap :thumbsup: Graag gelezen en fijne avond.
Ha! Mw Marie! Ja, dankzij Stella Matula even terug op het nest. ;) Ze maakte mij nieuwsgierig met haar reisverhaal en ik heb me laten verleiden. Leuk dat je reageert! Goedenacht en hartelijke groet.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, Je hebt een prachtig verhaal geschreven. Het leest heel vlot, met korte indrukken van je slaapkamer. Een mooi begin van de reis naar dromenland. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi filosofisch verslag Willemina, met mooie beelden: 'In treinen hoor ik de cadans: kedeng-kedeng en zie het landschap glijden langs mijn zij, mijn vinger tegen het raam geeft vastigheid.' Mooi gevonden die 'vinger tegen het raam' die vastigheid geeft. Ik zie het landschap daardoor voorbij flitsen. Graag gelezen! Ook ik struikelde over de eerste 'mij' (en de laatste) - ik zou kiezen voor 'verlies ik mezelf.' Gebruik je dat hier bewust omdat je het mooier vindt staan?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi filosofisch verslag Willemina, met mooie beelden: 'In treinen hoor ik de cadans: kedeng-kedeng en zie het landschap glijden langs mijn zij, mijn vinger tegen het raam geeft vastigheid.' Mooi gevonden die 'vinger tegen het raam' die vastigheid geeft. Ik zie het landschap daardoor voorbij flitsen. Graag gelezen! Ook ik struikelde over de eerste 'mij' (en de laatste) - ik zou kiezen voor 'verlies ik mezelf.' Gebruik je dat hier bewust omdat je het mooier vindt staan?
Dankjewel, Lizette. Ik heb bewust gekozen voor 'mij'. Er zit verschil tussen 'mij' en 'mijzelf'. Ik bedoel 'mij' (verlies van jou en mij). Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi lijkt wel een beetje op een bewuste visualisatie-oefening tegen de stress, om dan rustig te kunnen slapen. Denk dat deze HP weinig slaapproblemen heeft.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Willemina, … leuk je weer te zien. Je hebt voor mij het 'verwerken' van de dag verbeeld; voor de onvermijdelijke overgang naar de nacht. Het kan ook het onvermijdelijke van het leven naar de dood betekenen. Beide met zelfvertrouwen en dat geeft rust. Met aandacht gelezen. :nod: :thumbsup: