Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#251 Heimwee

Ik draag de toendra onder mijn vacht. Net als de Scandinavische naaldwouden, het noorderlicht en de Mediterraanse zon. Ik zwierf over hoogvlaktes, dwaalde door eindeloze oerbossen, zette mijn poten in maagdelijk witte sneeuwlandschappen. Ik woonde in ongerepte gebieden, zonder ooit een mens te ontmoeten. Sliep onder immense sterrenhemels en leefde hartstochtelijk, zonder regels, wild en vrij. Nooit, nooit zou ik meer terugkeren. Terugkeren naar dat land waar ze me hadden leren vrezen. Waar ze me alleen nog maar in sprookjesboeken duldden en waar mijn halsband steeds strakker werd getrokken. Mijn ongetemde inborst hunkerende naar lucht, naar ruimte. Dus vluchtte ik en zwierf, decennia lang. En toch sta ik nu weer hier, tussen de heide. De heuvels zijn bekend, net als de wildroosters en de geur van breed stromende rivieren. De zomerstormen laten de bomen buigen en ze fluisteren hun welkom als ik me afvraag wat het is dat me deed terugkeren. Pas als de wolken overdrijven en de nacht bezit neemt van het land, zie ik het. Honderden, misschien wel duizenden ongetemde mensendromen lichten op in het donker. Roepen me, als ambassadeur van het verlangen vrij te zijn. Vrij te zijn van de regels die ze zichzelf hebben opgelegd, vrij van de vrees voor het onbegrensde. En ik begrijp dat de mens juist mij hiervoor nodig heeft; dat ik hun heimwee ben, hun hunkering. Mijn borst zwelt van trots en liefde. Van liefde voor dit volk, dat ondanks alles onderdeel van mijn roedel is. Ik hef mijn kop en huil. Ik ben thuis.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wolf. Met nadruk op het lidwoord. Die mensendromen, lichten die nou echt zo vúrig op? Waarom worden ze dan pas zichtbaar bij het schijnsel van de maan? Er zit iets heel groots in je tekst; het verlangen naar een tijd die er nooit meer zal zijn, een simpeler bestaan, met primaire angsten. De (de) wolf heb je monumentaal neergezet, dat is zeker gelukt. Het blijft echter een beetje filosofisch. Ik weet niet of dat erg is, maar ik voel me niet gegrepen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, dank voor je reactie! Overdag zijn mensen veel te druk met al hun verplichtingen en de waan waarin ze leven. Alleen 's nachts, als er niet veel anders meer te doen is, maken ze tijd voor hun dromen en verlangens (die soms niet in hun dagelijkse leven passen). Vandaar pas in dat donker. Net zoals je overdag de vlam van een kaars veel minder helder ziet dan 's nachts. Het was idd zoeken naar de woorden voor het idee dat deze opdracht bij me opriep. Het dwaalde ergens in mijn hoofd, maar was toch lastig te grijpen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wolf, als ambassadeur van het verlangen vrij te zijn. Prachtige filosofie, nu snap ik ook waarom iedereen zo lyrisch is over de wolven op de Veluwe. Ik ben het eens met Tilma dat de dromen die oplichten en het schijnsel van de maan in theorie elkaar bijten. Het zingt wel heel mooi in de poëtische cadans.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal: graag gelezen. Je hebt een mooie schrijfstijl. :) Toen ik het stukje voor de eerste keer las, dacht ik: er mist nog iets. En een paar dagen later las ik je uitleg. En toen dacht ik: dat is het! Misschien wordt je tekst wel sterker met een klein beetje cynisme. Want de terugkeer van dit sprookjesdier is toch voor velen dubbel? "Overdag zijn mensen veel te druk met al hun verplichtingen en de waan waarin ze leven. Alleen 's nachts, als er niet veel anders meer te doen is, maken ze tijd voor hun dromen en verlangens (die soms niet in hun dagelijkse leven passen). Vandaar pas in dat donker. Net zoals je overdag de vlam van een kaars veel minder helder ziet dan 's nachts."

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wolf als een soort totemdier voor de wilde vrijheid van de natuur. Ik vond het erg mooi verwoord.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fief, dankjewel voor je compliment! @Stella, ik geef jou en Tilma helemaal gelijk. Dat schijnsel moet er uit. Dank voor je fijne reactie! @Nele, dank voor je compliment en het meedenken! Ikzelf denk dat ik mijn eigen beeld nog niet helder genoeg had toen ik de tekst schreef en dan is het ook lastiger om in de juiste woorden te vangen. Cynisch vind ik lastig, vooral bij de wolf.. ik heb namelijk best wel een zwak voor dit beestje.:) Maar dat maakt mijn tekst misschien wel iets te eenzijdig. Daar heb je gelijk in. @Siv, dank voor je compliment!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal ik vind het een mooi stuk tekst. Je eerste zin: Ik draag de toendra onder mijn vacht. :thumbsup: Verder een mooi ritme, de zinsdelen hierboven aangegeven storen mij niet, zou dat geen poëtische vrijheid kunnen zijn? Heel graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Mijn totemdieren zijn de zwarte panter en de (zee) arend. Jouw verhaal nam mij mee in de wereld van de wolf. Heel mooi beschreven, met een bijzondere boodschap. De wolf mag ook bij ons 's nachts even langskomen ;) Jammer dat je verhaal zo kort was!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, … ik ben sprakeloos. Wat heb je dat mooi geschreven. Ik zag jouw stukje al als een schilderij voor me. Even later, toen ik moest wachten op de Eismann die mijn bestelling uit zijn auto moest halen, wist ik het: je hebt gevoelens vertaald in woorden - in een verhaal! :nod: :thumbsup: .

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie, dank voor je compliment! Ik ben er blij mee. Jij ook een fijne avond (liefst met een verkoelend briesje)! @Anke, dank voor je fijne reactie! En wat heb je een prachtig stel totemdieren! @Riny, wat een lieve reactie! Ik zou maar wat graag dat schilderij willen zien :) @P dankjewel voor je compliment!