Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#250 Plak

Plak De plastic steel is aan de onderkant wat breder dan bij de aanhechting richting de kop. De nopjes in het rubberachtige materiaal, dat in een dunne laag over de steel ligt, geven houvast, waardoor er ferm gepoetst kan worden ook bij natte handen. Nu pas kijk ik er goed naar, dit verlaten voorwerp liggend op de rand van de wasbak. De grip ben ik kwijt. Vlak onder de kop zigzagt het plastic als een soort ingedrukte kreukelzone verder naar boven. De bochten zijn opgevuld met dempend materiaal, waar uitgedroogd, verkleurd en gebarsten tandpasta zich aan vast heeft gehecht. Het is de lijn van ons huwelijk. Iets voor het vlak waar de haartjes in bosjes zijn vastgezet, is de steel onderbroken door een klein rubber balletje, dat het mogelijk maakt om de kop mee te laten veren met de stand van de kiezen en tanden. Ik zie hoe verweerd het is. Hoe het materiaal in een spleet aan het wijken is, de aanzet tot een complete breuk. De haartjes van de borstelkop zijn versleten en buigen naar buiten. Er is teveel en zo lang geschuurd, dat de individuele sprietjes niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. De aanzet van de bosjes is onzichtbaar door de aangekoekte resten van gebruik. We hebben te laat vernieuwd, te lang geschuurd, tot we onherkenbaar werden en onze basis niet meer zagen. Pas bij het verweren zagen we het, flexibiliteit werd starheid. Toen was het te laat. Ze komt niet meer terug. Ik pak de borstel op en gooi hem weg.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, … prachtig hoe jij de tandenborstels beschrijft die aan hun einde raken en ook het einde van een relatie. 'Pas bij het verweren zagen we het, flexibiliteit werd starheid.' Toen dacht ik: het is over en uit. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@riny dank voor je mooie reactie. @fief Hmmm, als je het meerdere keren moest lezen om het helemaal te snappen is mijn missie niet helemaal geslaagd. :-)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beetje onpasselijk werd ik bij de beschrijving van de tandenborstel, ik zag het voor me, beetje zwarte schimmel erbij en het is compleet :unibrow: En dan komt jouw handelsmerk: Ze komt niet meer terug. Idd de zin die Riny aanhaalt: heel mooi. :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, erg mooi. 'De grip ben ik kwijt'. Natuurlijk gaat het over een tandenborstel. Natuurlijk gaat het niet over een tandenborstel. De triestheid poets je er prachtig doorheen. Complimenten!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Hadeke. Hoewel de relatie tussen een tandenborstel en een huwelijk niet heel vanzelfsprekend is, schrijf jij er een geloofwaardig stukje over. Door de zinnen 'De grip ben ik kwijt,' en 'De lijn van ons huwelijk,' bouw je een bepaalde spanning op. Het gaat niet over de tandenborstel, die je overigens gedetailleerd en beeldend omschrijft. Door die korte zinnen lees ik de daaropvolgende zinnen anders en krijgen ze al een andere betekenis. Een levendig stukje, ook door de combi van lange en korte zinnen. Knap gedaan! Een suggestie; je lange zinnen zijn soms wat lastig te volgen door het gebruik van komma's. Kijk hier nog eens goed naar. Waar kun je ze inkorten of de komma's anders neerzetten, zonder het beoogde effect te niet te doen?

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanaf 'het is de lijn van ons huwelijk' roert jouw tandenborstel me tot tranen. Eerder, bij 'de grip ben ik kwijt,' kan het nog alle kanten opgaan. Een vervuild huis (ik dacht afwasborstel), een verwarde geest. Erg goed verweven. Heerlijk om te lezen, het roept iets op.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik dacht eerst ook aan een afwasborstel, raakte geinteresseerd door 'de grip ben ik kwijt' ik geloof niet dat ik helemaal 100% mee ben met de vergelijking tussen de tandenborstel en het huwelijk, maar je laatste drie zinnen maken het af, en dat ik het verhaal dan toch mooi en duidelijk vind wanneer het uit is