Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 250 - Kijken

Schrijfopdracht #250 – Kijken In een oude kartonnen doos van zolder verbleven niet alleen wat vergeten spulletjes, maar ook papiervisjes. Op de tafel ligt een voorwerp van pakweg 13 x 20 cm met een losgeraakte rug, aan de voor- en achterkant vertonen zich diverse weggeteerde plekken, rondom lijkt de versleten buitenrand wel aan het vergaan te zijn; onmiskenbaar het werk van de papiervisjes. De kleur is dieproze-blauw; al met al een troosteloze aanblik. Maar van binnen? Wat zal daar te zien zijn? Dat wil Wilna weten. Op de voorkant van het voorwerp druppelt zij wat vloeistof om oogpupillen te verwijden en om vervolgens door de retinaspiegel te kijken. Zij tuurt ingespannen: tjee, het zijn getypte letters en een enkele met de hand geschreven? Ja zeker, nu nog een beetje bijsturen. Spanning trekt door haar lichaam. Dan volgt de ontlading: Ja, het zijn letters die woorden en zinnen vormen. In Hitz und Frost, in Staub und Regen, Jewedem Wetter die Stirne entgegen, Die Hand an der Kurbel, das Auge gespannt So steht der Führer auf seinem Stand. Ongelooflijk, de zinnen stromen als een levensreis door haar aderen. (Auf die Strassenbahn van Jakob Loeuwenberg)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, bijzonder stuk tekst laat je ons weer lezen. Iedere week zie ik een andere kant van jou, dat vind ik echt knap. Van je gedicht schrok ik eigenlijk bij de laatste regel. Ik dacht al, dat is niets voor jou. Even googelen op jouw dichter en gelijk weer iets geleerd. Dank je wel. Deze zin: Op de voorkant van het voorwerp druppelt zij wat vloeistof om oogpupillen te verwijden en om vervolgens door de retinaspiegel te kijken. Begrijp ik niet zo goed, ik heb het gevoel dat de druppels bij degene die bekeken wordt in de ogen gedaan worden, niet op de retinaspiegel toch? Fijne avond.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, bijzonder stuk tekst laat je ons weer lezen. Iedere week zie ik een andere kant van jou, dat vind ik echt knap. Van je gedicht schrok ik eigenlijk bij de laatste regel. Ik dacht al, dat is niets voor jou. Even googelen op jouw dichter en gelijk weer iets geleerd. Dank je wel. Deze zin: Op de voorkant van het voorwerp druppelt zij wat vloeistof om oogpupillen te verwijden en om vervolgens door de retinaspiegel te kijken. Begrijp ik niet zo goed, ik heb het gevoel dat de druppels bij degene die bekeken wordt in de ogen gedaan worden, niet op de retinaspiegel toch? Fijne avond.
Hallo mv.Marie, … dank voor je uitgebreide antwoord; dat deed me goed. Het was een spannende opdracht. Kijken - retinaspiegel - observeren. Nu ga ik fantaseren, dacht ik. Wilna bedruppelt de bovenkant van het oude vergeten en versleten boekje met pupil verwijdende druppels en kan zo binnenin het boekje kijken. Ze herinnert zich de eerste regels weer en hoe krachtig zij die bestuurder destijds vond om zo zijn werk te doen. Het werd voor haar een metafoor om vol zelfvertrouwen in het leven te staan. De laatste zin kan misschien wel beter zo: De zinnen stromen als fris bloed door haar aderen. Dit is een stukje wat je wel tig keer kunt veranderen. :( :nod:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Riny, je fantasie vindt zijn uitweg hier! Ik vind het wat moeilijk te volgen, temeer dat ik ook niet weet wat een retina-spiegel is. Ik las het natuurlijk in de opdracht maar trok me daar niets van aan. Grappig dat jij het in jouw stuk gebruikt, en dat ik alsnog ging googelen. Daar werd ik ook niet heel veel wijzer van. Hoe jij het hier gebruikt; ik geloof je meteen :thumbsup: .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stella, … via een retina-spiegel kijkt de oogarts door de verwijde pupil. Vind daar al- dan- niet, iets van zijn gading. Wilna krijgt dat oude gedichtenboekje in handen: 'Verzen in vier talen'. Het boekje is flink aangetast door de tand des tijds. Zij kan de pagina's niet omslaan. Met pupilverwijdende oogdruppels bewerkt zij het omslag zodat zij met die bewuste spiegel binnenin het boek kan kijken. Tot haar verbazing en grote vreugde herkent zij het gedichtje dat zij op school heeft geleerd en wat het toen met haar deed en nu weer opnieuw doet. Mijn fantasie was dus om gebruik te maken van de druppels en de spiegel, om zo tekst naar boven te halen. (ik kan zo moeilijk iets uitleggen) Wat is goed schrijven toch moeilijk en ik vind het zo leuk. Dank voor je reactie Stella

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Je hebt een mooi en verrassend verhaal geschreven. Je hebt een bijzonder voorwerp uitgekozen. Ik heb het twee keer gelezen, maar toen drong de tekst ook beter tot mij door. Vooral de zin: 'ongelooflijk, de zinnen stromen als een levensreis door haar aderen.' Vond ik treffend. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Je hebt een mooi en verrassend verhaal geschreven. Je hebt een bijzonder voorwerp uitgekozen. Ik heb het twee keer gelezen, maar toen drong de tekst ook beter tot mij door. Vooral de zin: 'ongelooflijk, de zinnen stromen als een levensreis door haar aderen.' Vond ik treffend. Graag gelezen!
Hallo Anke, … dank voor je reactie. Haha, ja ik heb der Fúhrer von früher nog wel eens nodig. :D