Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 245 Wie de hel verdient zal er niet aan ontsnappen

Ik zoekt Rambo, die schurfterige herder uit het witte huisje aan de bosrand. O, dat is waar ook. Hij is er niet. Iets met een dierenarts, vertelde hij gisteren. Dan maar in mijn eentje op zoek naar een hapje eten. Rambo kent de hele buurt op zijn duimpje. Wat zei hij ook alweer? In het bos wooont een geit met jonkies. Daar mocht ik van hem niet naar toe. Ach, nu hij er toch niet is... . Bij iedere ademhaling draai ik mijn neus meer en meer in de richting van het lekkers: 'Hebbes', daar zijn de geitjes! Ik kan net wegduiken, moeder geit loopt met twee lege Jumbotassen voorbij. Dìt is mijn kans. Hup, de pas erin, al snel zie ik een hutje. Die geiten nemen overal genoegen mee, wat een gammel zooitje. Ik klop aan de deur en vraag met mijn liefste stem: ‘Ik ben het, jullie mama, ik ben mijn portemonnee vergeten, willen jullie opendoen?’ De geitjes, zie ik, kijken op hun smartphone. Ik hoor hen schreeuwen tegen elkaar: ‘Niet opendoen hoor, het is de wolf, net zoals mama zei.’ Dat schiet niet op. Wie had dat gedacht, zulke simpele geiten met een smartphone. Langs de kapper, daar laat ik mijn haar wit verven en zal vragen om kamillethee met honing, je stem schijnt er zachter van te worden. Het loopt op rolletjes, bij de kapper zijn ze wel verbaasd, maar er is een leerlinge, die graag op mijn haar wil oefenen, geen kosten. Dubbel geluk. ‘Ik heb zo’n last van mijn keel, hebben jullie kamillethee met honing,’ vraag ik aan de leerlinge. Het meisje kijkt steeds banger naar mij, geeft het me meteen. In een drafje naar het geitenhuisje. Want straks komt moeder geit eraan met die volle tassen. Ze zag er nogal potig uit. Eerst blokkeer ik met mijn smartphone de mobiel van de geitjes. Ik klop nu op de achterdeur, zeg met zachte stem: ‘Mijn lieve kinderen, willen jullie voor mij opendoen, ik heb twee zware tassen met lekkers voor jullie.’ Dat laten de geitjes zich geen twee keer zeggen, ze openen de deur. ‘Weg, verstop je gauw, het is de wolf in schaapskleren,’ zegt het jongste geitje. Ik vind zijn broertjes, eet ze in een keer allemaal op. Dan strek ik me uit op het gras, laat de zon en mijn darmen het werk doen. Ik klop zachtjes op mijn buik en lach mezelf in slaap. Met een gortdroge mond word ik wakker, pff die geitjes zijn behoorlijk zout. Ik kijk waar ik water kan vinden. Als ik het niet dacht, die achterlijke geiten hebben nog een waterput in de tuin. ‘Zet hem in de versnelling,’ moedig ik mezelf aan. Ze liggen zwaar op mijn maag, ik strompel naar de put. Wat schuift dat pijnlijk in mijn buik. ‘Waar is potdorie die rotemmer,’ vraag ik hardop. Ik kijk in de put, probeer hem te grijpen… . Na een enorme smak sta ik oog in oog met die rotboxer Gerda. Ze grauwt naar mijn pijnlijke buik. Is het dan nog niet afgelopen.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Katja, ik refereer aan: Rambo, een herder, die vaker in mijn verhalen voorkomt en boxer Gerda, die in een vorig verhaal naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Ik kijk uit naar je leerzame opmerkingen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie: geweldig leuk verhaal. Sprookje vertaald in de hedendaagse tijd. Een wolf bij de kapper, haha. Heeft hij maar wat sjans dat die leerlinge wil 'oefenen' en daarbij geen kosten aanrekent... :crybaby: :)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Wat een leuk sprookje. Van het begin tot het einde had ik glimlach op mijn gezicht. De oude tijd ontmoet de nieuwe generatie :thumbsup: Een geit met een smartphone, hilarisch ;) Riny heeft gelijk, de schrijfcoach heeft wat losgemaakt. Ze heeft een leuk leesweekend voor de boeg! Ik heb met veel plezier jouw sprookje gelezen!

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk verhaal(d). Een overbodige 't', bij 'ik ruikt' en een 'o' teveel in 'wooont'. :-) Je schrijft het in de 'ik vorm', dat werkt vaak goed om dicht in het verhaal te komen, toch blijft je beschrijvende manier iets afstandelijks houden. Misschien wat actiever taalgebruik: 'Ik steek mijn neus in de lucht. Wat ruik ik. Die geur. Geitjes!' En dan op jouw eigen manier natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, wat een heerlijk en fantasierijk verhaal. Met prachtige details zoals de kamillethee met honing. Ik vraag me wel af of Gerda nou echt in die put zit, of dat zij die helhond is uit het hiernamaals ;). Genoten van dit hedendaagse sprookje!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie: geweldig leuk verhaal. Sprookje vertaald in de hedendaagse tijd. Een wolf bij de kapper, haha. Heeft hij maar wat sjans dat die leerlinge wil 'oefenen' en daarbij geen kosten aanrekent... :crybaby: :)
Nele, fijn dat ik je heb kunnen laten lachen. Voor mij een super opesteker, je maakt me echt blij. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, … weer lees ik zo'n heerlijk kolderiek sprookjesverhaal. :nod: :thumbsup:
Riny dank voor je duim, superblij mee! Mooi om te horen dat het kolderiek overomt. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Wat een leuk sprookje. Van het begin tot het einde had ik glimlach op mijn gezicht. De oude tijd ontmoet de nieuwe generatie :thumbsup: Een geit met een smartphone, hilarisch ;) Riny heeft gelijk, de schrijfcoach heeft wat losgemaakt. Ze heeft een leuk leesweekend voor de boeg! Ik heb met veel plezier jouw sprookje gelezen!
Anke, fijn dat ik je heb laten glimlachen, voelt als een prachtig compliment. En die geitjes zijn dus niet achterlijk :D . Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal(d). Een overbodige 't', bij 'ik ruikt' en een 'o' teveel in 'wooont'. :-) Je schrijft het in de 'ik vorm', dat werkt vaak goed om dicht in het verhaal te komen, toch blijft je beschrijvende manier iets afstandelijks houden. Misschien wat actiever taalgebruik: 'Ik steek mijn neus in de lucht. Wat ruik ik. Die geur. Geitjes!' En dan op jouw eigen manier natuurlijk.
Dank je Hadeke, voor je positieve feed back. Ik heb aanpassingen gedaan. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=edwinchantalenquinten]Hoi Marie, wat een heerlijk en fantasierijk verhaal. Met prachtige details zoals de kamillethee met honing. Ik vraag me wel af of Gerda nou echt in die put zit, of dat zij die helhond is uit het hiernamaals ;). Genoten van dit hedendaagse sprookje![/quote Chantal, wat een compliment dat je van mijn verhaal genoten hebt. En Gerda, dat komt nog een keertje tzt. Zoals je leest heeft Gerda met de wolf nog een appeltje te schillen :D Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rambo heb ik inmiddels al vaker voorbij zien komen, dus ik wist al waar ik het moest zoeken :) Ik vind het heel leuk dat je hem als een soort 'rode draad' van je verhalen gebruikt. Dat werkt heel goed. Het was gisteren al laat toen ik eindeljk aan jouw tekst toekwam, maar ik wilde er toch alvast iets over zeggen. Dus nogmaals> heel goed gedaan. Op maar liefst twee heel verschillende manieren een nieuwe draai aan het verhaal gegeven. Bovendien heb je netjes het hele verhaal verteld, en ook nog eens binnen het opgegeven aantal woorden. Petje af. Ik snap dat er geen lol aan is als ik niet toch ook met wat kritische noten kom, dus vooruit :D : - De titel bekt lekker (en hoeft inderdaad niet specifiek naar de titel van het 'onderliggende' sprookje te verwijzen), maar als je een 'mooi' woord als 'ontberen' gebruikt, moet je eigenlijk wel even zorgen dat je weet wat het precise betekent. 'ontberen' betekent volgens de Dikke Van Dale 'heel erg missen 9mbt. wat je eigenlijk niet missen kunt)' en het lijkt me niet dat je dat hier bedoelt. Ik vermoed dat je eigenlijk iets als 'mislopen/eraan ontsnappen' bedoelt. - 'Rambo kent de hele buurt.' -> Niet fout hoor, maar het zinnetje zou best mooier kunnen en door bijvoorbeeld 'op zijn duimpje' toe te voegen verrijk je de tekst met een extra 'sprookjesachtig' element, geef je de hond een extra 'menselijk trekje' en zorg je voor wat meer afwisseling in de lengte van zinnen. - 'Ach, nu hij er toch niet is.' -> ook niet fout, maar een ideale kandidaat om af te sluiten met een beletselteken (drie van die gedachtenpuntjes...) - 'Aandachtig snuif ik met mijn neus in de lucht,' -> Ook hier niet echt iets fouts, alleen vind ik het word 'aandachtig' niet erg geloofwaardig vanuit de belevingswereld van die hond. Het klinkt me een beetje te analytisch in de oren. Ik zou hier echt 'show, don't tell' nadrukkelijk in de praktijk brengen: laat haar dingen doen waar de lezer uit zichzelf een conclusie als 'aandachtig' aan kan verbinden (dus ook een worod als 'enthousiast' vind iki als alternatief eigenlijk al te interpreteerderig voor een hond, dus ik zou het woord hier misschien gewoon schrappen. - 'Langs de kapper, daar laat ik mijn haar wit verven en vraag kamillethee met honing,...' -> Hier zeg je dat ze om thee vraagt, maar dan vraagt ze een klein stukje verder (opnieuw/pas echt) om de thee. Ik neem aan dat ze maar 1 keer om die thee vraagt, dus 1 van die 2 moet eruit of anders worden geformuleerd (bijv. met 'is van plan om') - 'Eerst blokkeer ik met mijn smartphone de app van de geitjes.' -> Welke app? Ik vermoed dat je bijv. WhatsApp bedoelt, maar op een smartphone staan talloze apps, dus zo is het een beetje te vaag geformuleerd. -'rot emmer' schrijf je los van elkaar, maar 'rotboxer' aan elkaar. Dat is natuurlijk niet logisch. Gewoon in beide gevallen aan elkaar graag.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Rambo heb ik inmiddels al vaker voorbij zien komen, dus ik wist al waar ik het moest zoeken :) Ik vind het heel leuk dat je hem als een soort 'rode draad' van je verhalen gebruikt. Dat werkt heel goed. Het was gisteren al laat toen ik eindeljk aan jouw tekst toekwam, maar ik wilde er toch alvast iets over zeggen. Dus nogmaals> heel goed gedaan. Op maar liefst twee heel verschillende manieren een nieuwe draai aan het verhaal gegeven. Bovendien heb je netjes het hele verhaal verteld, en ook nog eens binnen het opgegeven aantal woorden. Petje af. Ik snap dat er geen lol aan is als ik niet toch ook met wat kritische noten kom, dus vooruit :D : - De titel bekt lekker (en hoeft inderdaad niet specifiek naar de titel van het 'onderliggende' sprookje te verwijzen), maar als je een 'mooi' woord als 'ontberen' gebruikt, moet je eigenlijk wel even zorgen dat je weet wat het precise betekent. 'ontberen' betekent volgens de Dikke Van Dale 'heel erg missen 9mbt. wat je eigenlijk niet missen kunt)' en het lijkt me niet dat je dat hier bedoelt. Ik vermoed dat je eigenlijk iets als 'mislopen/eraan ontsnappen' bedoelt. - 'Rambo kent de hele buurt.' -> Niet fout hoor, maar het zinnetje zou best mooier kunnen en door bijvoorbeeld 'op zijn duimpje' toe te voegen verrijk je de tekst met een extra 'sprookjesachtig' element, geef je de hond een extra 'menselijk trekje' en zorg je voor wat meer afwisseling in de lengte van zinnen. - 'Ach, nu hij er toch niet is.' -> ook niet fout, maar een ideale kandidaat om af te sluiten met een beletselteken (drie van die gedachtenpuntjes...) - 'Aandachtig snuif ik met mijn neus in de lucht,' -> Ook hier niet echt iets fouts, alleen vind ik het word 'aandachtig' niet erg geloofwaardig vanuit de belevingswereld van die hond. Het klinkt me een beetje te analytisch in de oren. Ik zou hier echt 'show, don't tell' nadrukkelijk in de praktijk brengen: laat haar dingen doen waar de lezer uit zichzelf een conclusie als 'aandachtig' aan kan verbinden (dus ook een worod als 'enthousiast' vind iki als alternatief eigenlijk al te interpreteerderig voor een hond, dus ik zou het woord hier misschien gewoon schrappen. - 'Langs de kapper, daar laat ik mijn haar wit verven en vraag kamillethee met honing,...' -> Hier zeg je dat ze om thee vraagt, maar dan vraagt ze een klein stukje verder (opnieuw/pas echt) om de thee. Ik neem aan dat ze maar 1 keer om die thee vraagt, dus 1 van die 2 moet eruit of anders worden geformuleerd (bijv. met 'is van plan om') - 'Eerst blokkeer ik met mijn smartphone de app van de geitjes.' -> Welke app? Ik vermoed dat je bijv. WhatsApp bedoelt, maar op een smartphone staan talloze apps, dus zo is het een beetje te vaag geformuleerd. -'rot emmer' schrijf je los van elkaar, maar 'rotboxer' aan elkaar. Dat is natuurlijk niet logisch. Gewoon in beide gevallen aan elkaar graag.
Wat een mooie complimenten krijg ik Katja, ben ik echt superblij mee :o Fijn dat je de tekst haarscherp gelezen hebt en fijn je commentaar :thumbsup: 1. De titel . Opzoeken geblazen dus, ik moet niet zomaar iets vooronderstellen. Weer iets geleerd, dank. Ik bedoel idd eraan ontsnappen. 2. Mooi voorbeeld geef je daar: Rambo kent de buurt hier op zijn duimpje. Die ga ik veranderen. 3. Het beletselteken, die voeg ik in. 4. Aandachtig ruiken, ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga nog eens diep nadenken hoe ik het kan omschrijven wat je de hond ziet doen. Bijv. Bij iedere ademhaling draai ik mijn neus meer en meer in de richting van het lekkers: 'Hebbes', daar zijn de geitjes! 5. De 1ste thee aangepast: zal vragen om kamillethee met honing, 6. Grappig dat je aan WhattsApp denkt. Ik heb er niet bij stilgestaan, mss moet ik de hele telefoon laten blokkeren door de wolf. 7. rotemmer, natuurlijk, Ik dacht op dat moment dat je het ook als ro-temmer zou kunnen lezen, vandaar. Nogmaals heel hartelijk dank en graag weer tot een volgende keer. Fijne avond.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een belachelijk leuk verhaal, Mw. Marie. Die smartphone doet het helemaal.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een belachelijk leuk verhaal, Mw. Marie. Die smartphone doet het helemaal.
Tja leuk je weer te lezen hier. Dank voor je leuke compliment :D Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4. Aandachtig ruiken, ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga nog eens diep nadenken hoe ik het kan omschrijven wat je de hond ziet doen. Bijv. Bij iedere ademhaling draai ik mijn neus meer en meer in de richting van het lekkers: 'Hebbes', daar zijn de geitjes!
Ja, heel goed!
7. rotemmer, natuurlijk, Ik dacht op dat moment dat je het ook als ro-temmer zou kunnen lezen, vandaar.
Dat is een prima twijfel, maar voeg in een dergelijk geval een koppelstreepje toe, en niet zomaar een spatie. In dit specifieke geval is dat trouwens niet nodig hoor. 'ro-temmer' lijkt me niet erg kansrijk bij de gemiddelde lezer (misschien wel als het verhaal over het temmen van ro's (wat dat dan ook maar zouden zijn) zou gaan.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4. Aandachtig ruiken, ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga nog eens diep nadenken hoe ik het kan omschrijven wat je de hond ziet doen. Bijv. Bij iedere ademhaling draai ik mijn neus meer en meer in de richting van het lekkers: 'Hebbes', daar zijn de geitjes!
Ja, heel goed!
7. rotemmer, natuurlijk, Ik dacht op dat moment dat je het ook als ro-temmer zou kunnen lezen, vandaar.
Dat is een prima twijfel, maar voeg in een dergelijk geval een koppelstreepje toe, en niet zomaar een spatie. In dit specifieke geval is dat trouwens niet nodig hoor. 'ro-temmer' lijkt me niet erg kansrijk bij de gemiddelde lezer (misschien wel als het verhaal over het temmen van ro's (wat dat dan ook maar zouden zijn) zou gaan.
Nogmaals dank Katja. Ik heb je aanwijzing bij Edwinenchantal ook gelezen, heel duidelijk nu. Fijn weekend.