Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 240 - de vergankelijkheid van het leven

Aan de oever van de Schelde, in hartje Antwerpen stond eens op een hoek van een plein, een hoog gebouw. Vier verdiepingen herbergden appartementen met hoge plafonds en veel lichtinval. Je kon het gebouw vergelijken met een oudere mooie dame. Het vertoonde wat ouderdomskwalen. Mooi, maar niet uitzonderlijk mooi totdat men voor het venster had gestaan en de Schelde in al haar pracht had bewonderd die als een zilveren lint voorbij stroomt. Vanuit het keukenraam was 'Het Steen' zichtbaar, het oude kasteel waarin eens ridders en jonkvrouwen door imposante zalen walsten en waar in de kelders de gevangenen handenwringend op de beul wachtten. Het verhaal doet dat wanneer een jonge vrouw niet zwanger geraakte, ze maar onder de ingangspoort van het kasteel moest gaan bidden om haar wens vervuld te zien worden. Vanuit de living zag men de kilometerslange Schelde tot aan Hoboken. De kade altijd tjokvol met geparkeerde auto's en toeristenbussen, maar de boeiende scheepvaart en de gloeiende zonsondergangen maken alles goed. Natuurlijk was er ook een trap die een mens hijgend tot op het vierde verdiep bracht, maar het gammele smeedijzeren liftje waar je je juist met twee personen in kon wringen was de reddende engel die het opklimmende werk deed. Het ouderwetse ding kreunde, zuchtte en kraakte. Iedere keer werd opgelucht adem gehaald wanneer men er zich uit kon haasten. Enkele malen per maand hing het wel eens tussen twee etages in, want bij de minste beweging stokten angstaanjagend de knarsende kabels. Een ietwat te enthousiaste staartzwiep van de hond, of een flinke hoestbui heeft menig angstzweet op het vloertje doen druppelen. Helaas, alle leven is vergankelijk. Op het plein, op de hoek van de Scheldekade, heeft de slopershamer toegeslagen. Een groot gat gaapt ons treurig aan.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke wat een prachtig tijdsbeeld laat je me lezen: de Schelde als een zilveren lint. Ik was even bij je in het appartement. Het beeld van de lift geeft de vergankelijkheid van het leven en ook de gebouwen weer. Bijzondere insteek geef je me te lezen. Zoals altijd eigenlijk: heel graag gelezen en alvast een goed begin van de nieuwe week.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marijcke, … je brengt me weer heel ver terug, terug naar een vriendje van wie ik mijn eerste buitenlandse kaart kreeg: het Steen te Antwerpen. Je hebt het mooi beschreven, ook zo'n eng donker liftje met tralies. Blij als ik er weer kon uitstappen. Een uitkomst was het natuurlijk wel. Dank voor je gezellige verhaal. :nod: :thumbsup: Fijne dag verder; leuk je hier weer te ontmoeten.