Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#238 - Wandeling

In het raam achter het gordijn zat een flinke ster. Het glas werd met tape bij elkaar gehouden. Daarachter lonkte een lichte wereld. ‘Zullen we een wandeling maken?’ Ze stelde de vraag op een zo luchtig mogelijke toon. Pierre haalde zijn neus op en spuugde in een glas waar een laagje water of wodka in stond. Wodka waarschijnlijk. Er dreven drie peuken in. ‘Waarom?’ ‘Het is weekend, de zon schijnt.’ Hij ging verzitten en graaide in zijn kruis. Zijn trainingsbroek kroop omhoog. De imitatieleren bank kraakte. ‘Het is winter. Kijk dan. Geen bladeren aan de bomen. Koud.’ ‘Marja en haar man maken elke zaterdag een wandeling. Door het park. Gezellig met z’n tweeën.’ ‘Jouw zus en d’r man zijn niet goed wijs.’ Op de tafel voor hem stonden twaalf flesjes. Geen glazen. Glazen waren voor losers. Pierre en zijn vrienden dronken hun bier uit het flesje. Wodka uit een glas. Ze trok het laatje van de tweedehands kast open. Het krantenknipsel lag verstopt onder een verzameling cd’s en dvd’s. Van de meeste had ze de doosjes nooit gezien. ‘Ze hebben anders wel dit gevonden. Kijk.’ Haar handen trilden toen hij de advertentie uit haar vingers trok. Hij keek ernaar en gooide het van zich af, alsof het een waardeloos papier betrof waar hij niets mee te maken had. ‘Wat moet ik hiermee?’ Zijn kin kwam omhoog. Hij zat rechtop, in kleermakerszit. ‘Nou. Wat moet ik daarmee?’ Ze sloeg haar ogen neer. ‘Ze vragen mensen in de staalfabriek. Mensen die technisch zijn. Jij heb toch een paar jaar op het ROC gezeten?’ ‘Jezus, mens. Jij snapt ook echt niks, hè. Ze werken in ploegendiensten daar. Ploegendiensten. Snappie. Midden in de nacht je bed uit. Dat soort werk.’ Boven begon de baby te krijsen. ‘Maar we redden het zo niet.’ ‘Dan ga jij toch lekker naar die fabriek.’ ‘Wie zorgt er dan voor Sem?’ Ze wachtte even, maar hij antwoordde niet. ‘Dan ga ik maar alleen wandelen.’ ‘Je doet maar.’ Hij pakte zijn shag van tafel en zette de tv aan. Op het scherm verscheen een reclame voor fitnessapparatuur. Ze liep de trap op en haalde de baby uit zijn ledikantje. Hij had zijn kleertjes nog aan. Ze hoefde hem alleen een jasje aan te trekken. Ze legde hem in de wandelwagen, pakte de goed gevulde luiertas en hing hem aan de wagen. Buiten belde ze haar zus. ‘We komen eraan.’

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
SanVis, … dit zou zo maar gebeurd kunnen zijn. Wat zit hier een verdriet verstopt, nou ja verstopt, van een persoon komt het duidelijk naar voren. Pierre weet ook niet waar hij het zoeken moet. Je hebt een goed begin gemaakt met die 'ster' in het raam. Een goed verhaal, SanVis.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi SanVis, Wat een treurig gevoel laat dit verhaal achter. Dat heb je goed gedaan. Je voelt de wanhoop van de jonge moeder. Maar achter de man gaat ook een wereld vol leed schuil. Ik dacht even; dit zal best voor sommige gezinnen herkenbaar, en dus pijnlijk zijn om te lezen. Want er schuilt achter halfgesloten gordijnen meer drankmisbruik dan we gemiddeld denken, met alle gevolgen van dien. En dan de gelatenheid waarmee ze haar zoontje pakt en haar zus belt met het simpele, 'we komen er aan', waarmee je feilloos weergeeft dat de hoofdpersoon niet anders verwacht had, dan dat ze alleen zou moeten gaan. De kracht zit in wat je niet de vertelt. Dat zijn de betere korte verhalen. Mooi gedaan! Groeten, Ingeborg

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
SanVis indrukwekkend stuk. Ik heb ook het gevoel dat het echt zou kunnen zijn. Wat een drama's bijelkaar. Toch een soort van oplossing aan het einde, doordat de jonge moeder de knoop doorhakt. Ook weer pijnlijk aan alle kanten. Mooi positief commentaar van de schrijfcoach.\ Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SanVis, … dit zou zo maar gebeurd kunnen zijn. Wat zit hier een verdriet verstopt, nou ja verstopt, van een persoon komt het duidelijk naar voren. Pierre weet ook niet waar hij het zoeken moet. Je hebt een goed begin gemaakt met die 'ster' in het raam. Een goed verhaal, SanVis.
Dag Riny, Ik verzin het allemaal bij elkaar, maar dit soort ellende en verdriet komt in het echte leven natuurlijk wel voor. De moeder in dit verhaal kan er waarschijnlijk aan ontsnappen. Dat gun je iedereen in zo'n situatie. Leuk dat je de ster opmerkt. Die zit er inderdaad niet voor niets.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi SanVis, Wat een treurig gevoel laat dit verhaal achter. Dat heb je goed gedaan. Je voelt de wanhoop van de jonge moeder. Maar achter de man gaat ook een wereld vol leed schuil. Ik dacht even; dit zal best voor sommige gezinnen herkenbaar, en dus pijnlijk zijn om te lezen. Want er schuilt achter halfgesloten gordijnen meer drankmisbruik dan we gemiddeld denken, met alle gevolgen van dien. En dan de gelatenheid waarmee ze haar zoontje pakt en haar zus belt met het simpele, 'we komen er aan', waarmee je feilloos weergeeft dat de hoofdpersoon niet anders verwacht had, dan dat ze alleen zou moeten gaan. De kracht zit in wat je niet de vertelt. Dat zijn de betere korte verhalen. Mooi gedaan! Groeten, Ingeborg
Dag Ingeborg, Dank je wel voor de mooie woorden. Het is een treurig verhaal en achter sommige deuren ook realiteit. Vaak is het moeilijk om aan zo'n situatie te ontsnappen. Mijn personage slaagt daar zo op het eerste gezicht wel in. Is denk ik ook een beetje ingegeven door het boekenweekthema 'de moeder de vrouw'.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SanVis indrukwekkend stuk. Ik heb ook het gevoel dat het echt zou kunnen zijn. Wat een drama's bijelkaar. Toch een soort van oplossing aan het einde, doordat de jonge moeder de knoop doorhakt. Ook weer pijnlijk aan alle kanten. Mooi positief commentaar van de schrijfcoach.\ Graag gelezen en fijne avond.
Dag Mw. Marie, Het is gelukkig helemaal verzonnen, maar dit soort verhalen bestaan in het echte leven natuurlijk wel degelijk. Ik ben blij dat de jonge moeder vertrekt, hoe lastig en pijnlijk dat ook is. Alles beter dan zo'n uitzichtloze situatie, denk ik. Fijne avond nog.