Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#238 Tom kan de boom in

‘Ik wil liever niet dat je in me klimt.’ De stem leek van dichtbij te komen. Heleen kijkt vluchtig om zich heen, hoewel dat eigenlijk zinloos is. Mensen kennen deze plek niet, en misschien moeten ze zich daar gelukkig mee prijzen. ‘Nee, echt liever niet,’ zegt dezelfde zware stem, wanneer ze de bast heeft vastgepakt. De bast lijkt een mening te hebben. Ze vraagt zich af of deze verbeelding betekent dat haar burn-out verder is gevorderd dan de psycholoog zei, wanneer er opeens ronde zwarte puntjes voor haar ogen verschijnen. ‘J-jij bent niet echt toch?' Onder de zogenaamde 'pupillen' vormt zich iets wat op een cynische glimlach lijkt. Misschien is het zelfs tijd voor de crisisdienst. ‘Wat is er nog echt tegenwoordig? Maar je zult je waarschijnlijk afvragen of ik nu echt tegen je praat. Dan is natuurlijk de wedervraag; waarom zou ik als boom niet tegen mensen kunnen praten?’ ‘Nou, omdat je een boom bent, en die praten niet en...’ De grote eikenboom onderbreekt haar. ‘Ik moet toch ook kunnen aangeven dat ik het niet fijn vind dat je in me klimt. Ik kan je er ook wel uitschudden, maar dat kan best wel hard aankomen.’ ‘Ik wilde gewoon rust denk ik. Sorry.’ De verscheidene takken lijken opeens wel omhoog te komen, als een soort schouderophalen. ‘Waarom moet je me eigenlijk zo nodig beklimmen?’ ‘Gewoon, voor het uitzicht. En om een beetje te kunnen nadenken.’ ‘Waarover?’ Heleen zucht. In de therapie heeft ze haar verhaal voor haar gevoel al honderd keer verteld, maar toch is ze er niet op voorbereid het nu met haar favoriete boom te delen. ‘De scheiding verliep lastig. Tom wilde alles hebben, echt alles. Hij had de kinderen al alle weekenden, maar het was nog niet genoeg. Volgens mij is het gewoon wraak wat hij wilde.’ ‘Zie je mijn wortels? Die beschermen me als ik met de natuurkrachten te maken krijg. Zo sta ik stevig in de grond. Jij hebt misschien geen wortels, maar ook jij kunt stevig in de grond staan. Laat die Tom je dan maar eens omver proberen te blazen, gaat hem niet lukken.' ‘Je hebt volgens mij echt goede adviezen. Mag ik echt niet in je klimmen? Je zou me er echt mee helpen.’ ‘Nee, de wind heeft me gisteren echt te grazen genomen. Mijn takken moeten hier nog wat van herstellen.’ Als ze nogmaals ‘sorry’ zegt en doorloopt alsof er een jachtluipaard achter haar aan zit, weet Heleen het zeker. Zo meteen zal ze wakker worden; of in haar warme eigen bed, of in het kille ziekenhuisbed op de psychiatrische afdeling. Hopelijk zonder Tom.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassende invulling van de opdracht! Het leest prettig en vlot en ik geloof direct dat die boom echt kan praten :). Het komt allemaal heel natuurlijk over. Met plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, een tekst helemaal naar mijn hart. Ik zie de boom ook voor me. En niet mogen inklimmen, omdat de takken rust moeten houden, na de storm van gisteren :D Ik kijk nu heel anders naar de bomen. Heel graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuoso, Wat een verrassende invalshoek. Fantasierijk. Je opent met een sterke beginzin. Voor de meeste schrijvers is dat een hoofdbreker, maar hier staat hij hoor. Met zo'n zin heb je de lezer meteen. En dan een verrassende dialoog tussen de boom en Heleen. De dialoog loopt soepel maar sommige zinnen zou je iets bondiger kunnen maken zodat er meer vaart in je verhaal komt. Bijvoorbeeld 'Volgens mij is het gewoon wraak wat hij wilde' aanpassen naar 'Volgens mij wilde hij gewoon wraak.' Je kiest het perspectief van de derde persoon/ tegenwoordige tijd. Let op dat je de gekozen tijd wel consequent doorvoert. De eerste zin moet dan 'de stem lijkt van dichtbij te komen' zijn. Verder zou ik de alinea's laten inspringen in plaats van witregels toe te voegen. En voor mij mag de laatste zin 'Hopelijk zonder Tom' wel weg. Het verhaal is al mooi rond met de een-na-laatste zin. Ik zou zeggen; niets meer aan doen. Ik heb je verhaal met plezier gelezen Virtuoso! Veel plezier met het schrijven van je verhalen. Groeten, Ingeborg

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassende invulling van de opdracht! Het leest prettig en vlot en ik geloof direct dat die boom echt kan praten :). Het komt allemaal heel natuurlijk over. Met plezier gelezen!
Dank voor het lezen. Fijn om te horen dat het geloofwaardig overkomt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuoso, Wat een verrassende invalshoek. Fantasierijk. Je opent met een sterke beginzin. Voor de meeste schrijvers is dat een hoofdbreker, maar hier staat hij hoor. Met zo'n zin heb je de lezer meteen. En dan een verrassende dialoog tussen de boom en Heleen. De dialoog loopt soepel maar sommige zinnen zou je iets bondiger kunnen maken zodat er meer vaart in je verhaal komt. Bijvoorbeeld 'Volgens mij is het gewoon wraak wat hij wilde' aanpassen naar 'Volgens mij wilde hij gewoon wraak.' Je kiest het perspectief van de derde persoon/ tegenwoordige tijd. Let op dat je de gekozen tijd wel consequent doorvoert. De eerste zin moet dan 'de stem lijkt van dichtbij te komen' zijn. Verder zou ik de alinea's laten inspringen in plaats van witregels toe te voegen. En voor mij mag de laatste zin 'Hopelijk zonder Tom' wel weg. Het verhaal is al mooi rond met de een-na-laatste zin. Ik zou zeggen; niets meer aan doen. Ik heb je verhaal met plezier gelezen Virtuoso! Veel plezier met het schrijven van je verhalen. Groeten, Ingeborg
Dank voor de feedback. De openingszin moest ik eerlijk gezegd ook over nadenken, vindt die ook het moeilijkst. Dus extra fijn om te horen dat hij sterk is. Zal ook nog even kijken naar de verbeterpunten die je noemde.