Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#237 De voddenzak

De trein van Utrecht richting Eindhoven stopt zomaar tussen twee stations door aan een weiland. De intercom zwijgt in alle talen. Er zitten twee jongens in de coupé en helemaal achterin zit een derde. Het is niet zeker of het wel een persoon is. Misschien is het wel een zak vodden. De twee jongens vloeken gelijktijdig. Pas dan zien ze elkaar voor het eerst. “Laat jouw Vier-G-netwerk het ook afweten?” De blonde jongen knikt. “Dat is balen, joh.” “Raar dat de intercom geen uitleg geeft over deze plotse stilstand. Anders roepen ze om de haverklap wel iets af. En nu zelfs geen fluitsignaal. Niets. Wat denk jij ervan? Ik ben niet zo technisch aangelegd. By the way: ik heet Jochen. En jij?” “Blond, de naam is Blond. Voor alle meisjes uitgezonderd mijn moeder en mijn grootmoeder. Jij mag me Ben noemen.” Jochen lacht. “Je spreekt met een accent dat me niet bekend voorkomt. Van waar ben jij afkomstig?” “Ik ben opgegroeid in Düsseldorf, ik studeer biotechnologie in Eindhoven en omdat mijn ouders me niet op kamers wilden laten gaan woon ik nu bij mijn oma in Eindhoven. Ik ben eigenlijk een halve Duitser en daarom draag ik gewoonlijk een oranje shirt om te tonen dat ik in vrede naar hier gekomen ben.” “Wat zou er gebeurd zijn, Blondie?” “Je bent toch geen homo?” Jochen kijkt Ben niet begrijpend aan. “Hoe bedoel je?” “Alleen meisjes mogen me Blondie noemen. Dit hier is geen waterstofperoxide. Het is de zegen en de vloek waar ik mee geboren ben.” “Ach zo. Dat had ik verkeerd begrepen. Neem me niet kwalijk, Ben.” “No big deal, muts. Ik ga een kijkje nemen in de andere wagon. Misschien weten ze daar wel meer.” De twee jongens krijgen de deur niet open. Ook de ramen van de trein blijken potdicht. En hun mobiel doet het nog steeds niet. De zak vodden achterin vertoont nog steeds geen teken van leven. Pas als de twee jongemannen zich weer ploffen op de bankjes waar ze eerst zaten, komt de voddenzak in beweging. Het is toch een persoon. Het is een gek met een pistool. “Jawel, het is geladen,” zegt de lelijke oude man en om zijn gelijk te bewijzen schiet hij een gat in het bankje van Jochen, zo ongeveer twee centimeter naast zijn billen. “Ik heb jullie uitgekozen voor het ziekelijke zotskappen-tornooi, Blackie en Blondie. Straks komt de postkoets ons halen.” Jochen maakt aanstalten om overeind te komen. Zijn gezicht is inmiddels vuurrood en hij ziet er gevaarlijk boos uit. Ben geeft hem een stamp tegen de enkels. “Dit is een krankman, laat mij maar aan het woord,” sist hij. Hij probeert voorzichtig te onderhandelen met de gek. “Kun je geen andere kandidaten ronselen? Wij hebben namelijk al plannen.” De gek schiet een gat in het bankje van Ben. Van de schrik wipt hij even omhoog. “De vorige uitverkorenen namen me niet serieus. Dat kunnen jullie beter wel doen, geloof me vrij.” En ze geloven de gek. Het gaat ook allemaal zo snel. Twee minuten later zitten Ben en Jochen naast elkaar, in een ouderwetse koets die stinkt naar sulfer en rotte eieren, getrokken door zes zwarte paarden, met de akelige voddenman voor hen en het zwaaiende pistool op hun billen gericht.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schoot in de lach bij dit verhaal! Wat een krankzinnige (;-)) wending, die voddenzak die een 'krankman' blijkt te zijn. Je taalgebruik lijkt wat Vlaams, of komt het ergens anders vandaan? Kijkend naar de introductie van je personages; in de context van dit verhaal vind ik ze passend maar nog weinig uitgesproken. Blond is meer uitgesproken en beter te plaatsen dan Jochen. Er gebeurt ook veel in dit korte verhaal, waardoor je misschien meer de focus daar op had tijdens het schrijven. Een paar suggesties in dat kader; - zorg voor een verschil in taalgebruik bij beide jongens - laat hen verschillend reageren op deze krankzinnige situatie; in extreme situaties reageren mensen allemaal anders. Dat kun je hier goed laten zien. Verder ben ik heel benieuwd wat er gebeurt op dat ziekelijke zotskappen-toernooi..!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele, heerlijk, Harry Potter-waardig. En mij heb je met de koets en de zes zwarte paarden :thumbsup: De voddenman: verbastering van Voldemort, zo las ik het direct.Ik wil wel weten hoe dat verder gaat op het zotskappentoernooi. Vraagje: mag dat helemaal aan elkaar? Grappig lijkt bijna fanfictie, net een artikel hier op SOL gelezen. Kortom heel graag gelezen en fijne zondag.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@LizettevanGeene: bedankt voor de aanmoediging en de zeer nuttige suggesties, ik neem ze mee bij de herschrijf. (Maar dat zal niet voor meteen zijn wegens andere prioriteiten.) En jawel: ik ben Vlaamse. @Marie: ik las het artikel over fanfictie ook, maar toen ik dit stukje schreef zat ik met mijn gedachten toch zeker niet in de wereld van Harry Potter hoor. Toch bedankt voor het compliment. Zotskappentornooi schreef ik aan elkaar zoals het woord voetbalwedstrijd. Zie ook regel 2, samenstellingen van zelfstandige naamwoorden: https://taaltelefoon.be/aaneenschrijven-01-hoofdr… Voor meer info, zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/samenstelling/

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh N.D.D., … wat een ongelofelijke fantasie schrijf je daar neer, prachtig. Wat heerlijk om zo te kunnen fantaseren. Leuk, hoor. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny: bedankt voor de commentaar, ik was deze morgen opgestaan met een dipje en het deed me goed. En dan las ik het nieuws deze middag, over een dolle schutter op de tram in Utrecht... :puke: :crybaby: In fantasie mag alles, in realiteit zijn er grenzen, zo jammer dat die niet gerespecteerd worden... Ik word er dieptriest van. In welke wereld leven wij?

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@LizettevanGeene: bedankt voor de aanmoediging en de zeer nuttige suggesties, ik neem ze mee bij de herschrijf. (Maar dat zal niet voor meteen zijn wegens andere prioriteiten.) En jawel: ik ben Vlaamse. @Marie: ik las het artikel over fanfictie ook, maar toen ik dit stukje schreef zat ik met mijn gedachten toch zeker niet in de wereld van Harry Potter hoor. Toch bedankt voor het compliment. Zotskappentornooi schreef ik aan elkaar zoals het woord voetbalwedstrijd. Zie ook regel 2, samenstellingen van zelfstandige naamwoorden: https://taaltelefoon.be/aaneenschrijven-01-hoofdr… Voor meer info, zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/samenstelling/
Dank je Nele. De sites opgeslagen in mijn mapje belangrijke schrijfsites. Heel leerzaam. PS Vreselijk nieuws, mijn zoon zat een uurtje eerder daar. Zo kan het gaan, ik denk nu ook heel erg aan die mensen om de doden en gewonden heen, van een iemand, die gaat schieten.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.N.D, Ook jij hebt een spannend verhaal geschreven. Met een verrassende wending, die zag ik niet aankomen. Mooi gevonden: zotskappentornooi. Leuk om de Vlaamse woorden/zinsdelen te lezen. Ik ken nog één Belgisch woord, ik weet niet of jullie het gebruiken; dampenkap. Ik moest wel een beetje lachen toen ik het hoorde ;) Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny: bedankt voor de commentaar, ik was deze morgen opgestaan met een dipje en het deed me goed. En dan las ik het nieuws deze middag, over een dolle schutter op de tram in Utrecht... :puke: :crybaby: In fantasie mag alles, in realiteit zijn er grenzen, zo jammer dat die niet gerespecteerd worden... Ik word er dieptriest van. In welke wereld leven wij?
Hallo N.D.D. … dat was me wat vanmorgen. Zulk vreselijk gebeuren in Utrecht. Je verstand staat erbij stil enne … Nele, dipjes komen en gaan. ;) .

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nele, wat ontzettend verdrietig dat er ineens vergelijkingen getrokken kunnen worden met de werkelijkheid. Het is afschuwelijk..... Maar wat de rest van je verhaal betreft: "Het is niet zeker of het wel een persoon is. Misschien is het wel een zak vodden." Wat een geweldige zin! Als ze het toernooi winnen, mogen de jongens dan naar huis? ;)