Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 235 - dagboekfragment uit 2039

Schrijfopdracht #235 – dagboekfragment uit 2039 Het is stikdonkere nacht en doodstil. Ik open mijn ogen en zie niets – ik spits mijn oren maar hoor niets. Mijn gedachten gaan naar – niks. Heeft dit allemaal een betekenis – zo ja, wat moet ik daar mee? Dan ontstaat er een lichtblauw waas; het krijgt contouren. Ik zie een engel met een stralend uiterlijk. ‘Dag’, zegt de engel. ‘Mijn naam is Zuriël, de engel van de Weegschaal.’ Wat gebeurt er met mij? Ik haal diep adem en laat die weer langzaam ontsnappen. ‘O’, zeg ik helemaal beduusd, ‘ik ben José.’ Langzaamaan voel ik me weer mezelf worden. ‘Wees niet bang, José. Ik ken je al zolang je leeft, ik ben steeds bij je; je hoeft me maar te roepen.’ Wat is dit, wat moet ik wat is er aan de hand? O jee, dat dagboekfragment uit 2039! Tja, wat moet ik daar nu mee, ik wil zo graag mee doen, ik moet en ik zal. Wat doe ik in vredesnaam hier, ik wil naar huis achter de computer zitten en die opdracht maken, hoe dan ook. Of-ie gelezen wordt of niet, ik zal hem maken. De angst grijpt me bij de keel als ik denk aan … Ik voel een hand op mijn rug. Die zachte druk lijkt door me heen te stralen, mijn paniek verdwijnt. De vriendelijke stem van Zuriël klinkt me als muziek in de oren: ‘Gaat het nu wat beter?’ Ik knik, praten lukt me nog niet. Ik voel intense dankbaarheid opstijgen en denk: wat is dit toch allemaal raar. Ik wil naar huis! ‘Luister eens?' Pe doempedoem - Pe doempedoem - dan klinkt er: Love is in the air, everywhere I look around ... Ja, dat is onmiskenbaar John Paul Young. Ik ken het en herken het. Tranen zoeken hun weg. ‘Vergeet niet dat er overal liefde is, ook al zie je het niet, ook al voel je het niet. Het is er wel en zal er altijd zijn …’ Nu nog mijn opdracht maken, denk ik. ‘Je hebt hem al gemaakt – hij staat in je computer.’ Ik voel weer die hand van Zuriël op mijn rug en plotseling zit ik achter mijn pc en klik op BEWAREN.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk Riny de beschermengel van José. Ik heb eens iemand gekend die zei dat iedereen een beschermengel meedraagt op zijn of haar schouder. Niet op rekenen, maar je mag er wel op steunen. Moedgevende uitleg vond ik dat destijds. Zo fijn om te lezen. Toc een paar dingetjes. Als je de eerste alinea weglaat, wordt het naar mijn idee nog poëtischer van. Deze zin: Rustig voel ik me weer mezelf worden: Ipv rustig: Langzaam of langzaamaan voel ik me weer mezelf worden? En deze: Hete tranen zoeken hun weg Hete vind ik niet zo passen, tranen alleen kan mi ook goed of Tranen van opluchting? Fijne dag.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, … hallo; ik zat er net mee te spelen. In het origineel had ik ook: langzaamaan staan. Ik ga dat weer veranderen … en: 'hete' heb ik net weggehaald. Die eerste alinea weghalen, weet ik nog niet. Het was zo echt de eerste ingeving. Ik geef het nog even de tijd. Dank voor je reactie. Ik weet niet hoe ik 'linken' moet maken anders had ik de muziek er wel bij gezet.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een bijzonder verhaal, en een mooie boodschap heb je erin verwerkt. Ik ben fan van engelen, het zijn bijzondere en pure lichtwezens. Zuriël heeft de hoofdpersoon heel even 'meegenomen', dat heb je goed weergegeven in de eerste alinea. Engelen zijn heel goed in het doorgeven van een boodschap via radio, (inderdaad vaak muziek), tv en via andere mensen. Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wordt gelezen :) Ik zie er meer sfeer in dan verhaal -> ik dacht eerst even dat je in het hiernamaals was. In elk geval met je gedachten in hogere sferen. Heel apart.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik dacht ook even dat je in de hemel terechtgekomen was, maar gaandeweg het verhaal begon ik de engel als inspiratie te zien. Voor mij heb je het schrijfproces mooi en in een bijzondere sfeer verbeeld en dat 'ik moet en ik zal' is heel herkenbaar. De eerste alinea mag er van mij in blijven, omdat hij aangeeft dat je van duisternis (vastzitten in het schrijven?) naar licht (inspiratie?) gaat. Klein dingetje, maar ik twijfel er zelf over. Misschien tast het de sfeer aan als je het verbetert. Het is stikdonkere nacht: een stikdonkere nacht of het is stikdonker.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een bijzonder verhaal, en een mooie boodschap heb je erin verwerkt. Ik ben fan van engelen, het zijn bijzondere en pure lichtwezens. Zuriël heeft de hoofdpersoon heel even 'meegenomen', dat heb je goed weergegeven in de eerste alinea. Engelen zijn heel goed in het doorgeven van een boodschap via radio, (inderdaad vaak muziek), tv en via andere mensen. Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen.
Hi Anke, … ja, je kunt wel eens een hulp van boven gebruiken. Soms kan het onverwachts gebeuren dat je, na even- de boel de boel te laten - je opeens de oplossing ziet. Voor mij kwam dit al schrijvende. Muziek doet veel. Dank dat je met plezier mijn verhaal hebt gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wordt gelezen :) Ik zie er meer sfeer in dan verhaal -> ik dacht eerst even dat je in het hiernamaals was. In elk geval met je gedachten in hogere sferen. Heel apart.
Hallo Annetteke, … meer sfeer; niet gek van je omdat zo te stellen. Het was ook sfeer. Dat stikdonkere kwam omdat ik het even niet wist en me toen opeens weer bevond in zo'n echt stikdonkere ruimte in een museum in Frankfurt. Het is vast wel onderdeel van iets geweest. Je zag inderdaad geen hand voor ogen. Het was daar heel rustig, ik was trouwens ook nog eens alleen. Er was daar ook niet iets dat expliciet naar een uitgang wees, totdat ik opeens iets lichtblauws zag en zo bij de uitgang kwam. Het was een heel intense beleving. Bij deze opgave kwam dat alles weer bij me boven. Dank voor het lezen en je reactie daarop. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik dacht ook even dat je in de hemel terechtgekomen was, maar gaandeweg het verhaal begon ik de engel als inspiratie te zien. Voor mij heb je het schrijfproces mooi en in een bijzondere sfeer verbeeld en dat 'ik moet en ik zal' is heel herkenbaar. De eerste alinea mag er van mij in blijven, omdat hij aangeeft dat je van duisternis (vastzitten in het schrijven?) naar licht (inspiratie?) gaat. Klein dingetje, maar ik twijfel er zelf over. Misschien tast het de sfeer aan als je het verbetert. Het is stikdonkere nacht: een stikdonkere nacht of het is stikdonker.
Hi SanVis, … wat er al schrijvende al niet kan gebeuren. Heel vroeger zei ik wel eens tegen mezelf: 'Stikdonkere nacht' als ik iets niet wist en niet dorst te vragen omdat ik nogal stotterde. Nu was deze opdracht ook voor mij stikdonkere nacht: ik heb veel verslagen geschreven over bijeenkomsten, excursies enz.; het is nog steeds moeilijk voor me om echt te fantaseren, gelukkig gaat het de laatste tijd wel beter. Ik begon te tikken en het was er opeens, zo ook die donkere zaal in dat Frankfurtse museum. Zie mijn antwoord aan Annetteke. Zo componeerde ik dat verhaal met de ingrediënten die in mijn hoofd zaten. :D Dank voor je reactie SanVis!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny leest gelijk beter vind ik. Voor de link: Als je dit in de browserbalk zet: Love is in the air, John Paul Young. wordt je door google geleid naar: https://www.youtube.com/watch?v=n6AuMm8z8ro En daar heb je je song te pakken. Lekker liedje uit de ouwe doos :thumbsup: Fijne avond.
Hey mw.Marie, … heb weer volop van je link genoten en zie nu pas dat ik je daar nog niet voor bedankt heb. Sorry, sorry, ik ben er heel blij mee, je hebt me verrast. Hartelijk dank voor dit cadeautje. Ik heb er zulke fijne herinneringen aan. :nod: Haha, laat die "ouwe doos" maar schuiven. Naar welke muziek zullen we in 2038 luisteren? :? :?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke invulling! Voor je het weet is die opdracht alweer geschreven. [quote: Riny]Het is stikdonkere nacht en doodstil.[/quote] Het is een* stikdonkere nacht en doodstil. [quote: Riny]Ik knik van ja[/quote] Dit is spreektaal, beter kun je 'van ja' weglaten... Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Mike, Ja, die spreektaal, hè? Ik weet er alles van en toch … Dank voor je reactie. Toevoeging: 'stikdonkere nacht' is eigenlijk ook spreektaal. Ik begrijp nu waarom ik op sommige autobiografische stukjes geen reacties kreeg: het was vast teveel spreektaal en een verslag; geen verhaal voor lezers. Er valt nog wat te leren.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp nu waarom ik op sommige autobiografische stukjes geen reacties kreeg: het was vast teveel spreektaal
Bij de nieuwe opdracht moeten er redelijk wat dialogen geschreven worden. Dat is een ideale gelegenheid om wat met spreektaal te spelen. Mijn invulling "een vreemd paar" is alvast gebaseerd op iets wat me een kleine dertig jaar geleden echt overkomen is.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp nu waarom ik op sommige autobiografische stukjes geen reacties kreeg: het was vast teveel spreektaal
Bij de nieuwe opdracht moeten er redelijk wat dialogen geschreven worden. Dat is een ideale gelegenheid om wat met spreektaal te spelen. Mijn invulling "een vreemd paar" is alvast gebaseerd op iets wat me een kleine dertig jaar geleden echt overkomen is.
Hallo Bruno, … dank voor je medeleven. Ik kan niet zo gauw beginnen aan een opdracht, moet altijd nog even nadenken. Even met mijn gedachten erbij zijn, en dan zie ik wel wat er gaat gebeuren. :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo N.D.D., … fijn dat ik wat van je hoorde en dat je het graag gelezen hebt. Dankjewel. Ja, die engel, wie weet wat er nog gaat gebeuren. We moeten er allemaal een hebben. Afwachten maar en gewoon doorgaan met leven. :nod: :thumbsup: