Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#235 - Eenhoorn

Vandaag heb ik voor de verandering nog eens mijn lichaam uit de schuif gehaald. Ik wil mijn knoken voelen bewegen en me de fysieke vermoeidheid herinneren van een stevige wandeling in de natuur. Het display op mijn cocon vertelt me dat het ondertussen al meer dan vijf jaar geleden is sinds ik er de laatste keer op uit ben getrokken. De tijd vliegt wanneer je je amuseert. De zetel van de eenpersoonsshuttle die me langs de schijnbaar eindeloze rijen van het mensenmagazijn naar de uitgang rijdt, bereidt mijn spieren voor om op eigen kracht te werken. Het zacht tintelende gevoel roept vergeten verlangens in me op. Het was lang geleden dat ik erotische sensaties met lichamelijkheid associeerde. Wat zou het fijn zijn nu door een ander mens aangeraakt te worden. Een blik op de console aan de poort die me van de buitenwereld scheidt, is voldoende om te zien dat de mensheid massaal de virtuele wereld boven de echte verkiest. Artificiële Intelligentie heeft voor elk van ons individueel een veilige omgeving gecreëerd met net genoeg conflict om ons leven interessant te houden. Robots onderhouden op een efficiënte en energiezuinige manier onze coconparken. Er worden in deze infrastructuur zo'n tien miljoen lichamen bewaard. Toch ben ik de enige mens in een fysiek lichaam in een omtrek van honderd kilometer, zo lees ik op het statusscherm. Ik twijfel even of het wel een goed idee is me buiten te wagen. Wanneer de poort opengaat, word ik overweldigd door het landschap. Zo ver het oog reikt, staat de natuur in bloei. Vogels in alle kleuren vliegen onbezorgd in het rond. Wat verderop staat een eenhoorn te grazen. Het fabeldier kijkt even op wanneer ik er voorzichtig naartoe loop, en graast dan rustig verder. Ik besef dat ik dit niet meer aankan. Ik keer op mijn stappen terug. Ik mis de geborgenheid van mijn cocon.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal Bruno. Fijn om te lezen dat er over 20 jaar nog zo'n mooie natuur is. SF vind ik niet opvallend, zoals je #2 vraagt Cocon leuk gevonden en ook: zoveel conflict dat het leven net interessant is :D Graag gelezen. Fijne avond

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen.
Bedankt! Ik weet niet of de toekomst uit mijn verhaal wel de beste toekomst is voor de mens, maar in zo'n mensenmagazijn is de mensheid alvast minder schadelijk...

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bruno, ik krijg de kriebels van je verhaal. Ik vind het eng omdat het zomaar zou kunnen. Behalve die eenhoorn dan ;). Goed bedacht en geschreven.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Behalve die eenhoorn dan ;)
Wie weet, misschien beseft de ik-persoon door het zien van het fabeldier dat ook zijn uitstapje een illusie is en dat hij in werkelijkheid nooit echt zijn cocon heeft verlaten. Voor de kenners: de eenhoorn in mijn stukje is een verwijzing naar dit fragment uit Blade Runner. De eenhoorn-droom van het hoofdpersonage Deckard in die film is een valse herinnering die bij hem werd ingeplant om hem ervan te overtuigen dat hij een mens is (en geen replicant). In mijn verhaal zou het dus wel eens kunnen dat de natuur die het hoofdpersonage te zien krijgt, ook een vervalsing is. Misschien keert het hoofdpersonage daarom wel op zijn stappen terug: omdat hij beseft dat hij bedot wordt. Ik laat het aan de lezer over om er een eigen interpretatie aan te geven.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, Ik hoop dat je dit ontvangt in je cocon. Ik weet ook niet waar jij je nu bevindt maar mogelijk idd verder dan 100km en is dit een bericht van een persoon met een fysiek lichaam! haha Ik lees nog wel eens me, ipv mij! Heel lang geleden, in 2015 zelfs, werd me verkozen tot stomste woord ! https://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2015/12/me… Dat was hetgeen wat ik even de virtuele ruimte in wilde sturen bij deze. Graag gelezen, okay......gaaf gedaan! En ik hoop dat je toch nog eens de natuur intrekt! Vervalst of niet, je hersenen zullen het altijd anders interpreteren dan de werkelijke waarheid.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees nog wel eens me, ipv mij! Heel lang geleden, in 2015 zelfs, werd me verkozen tot stomste woord ! https://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2015/12/me…
Dat artikel gaat over me in plaats van mijn –wat inderdaad niet correct is; het gaat niet over me in plaats van mij.
En ik hoop dat je toch nog eens de natuur intrekt!
Ik weet niet of je al de verhalen van Nele (N.D.D.) en Anke (Kessels) las. Bij Nele trekt de elite naar de Ardennen; Anke kiest voor een buitenverblijf in Ijsland (zonder ijs). Zelf woon ik het grootste deel van het jaar in België, maar ik heb een buitenverblijf in Los Gatos (Californië) aan de voet van de Santa Cruz Mountains waar ik overwinter. Daar maak ik dagelijks een wandeling in deze omgeving: https://www.facebook.com/bruno.lowagie/posts/1015… (dus dat valt wel mee wat betreft het intrekken van de natuur).
Vervalst of niet, je hersenen zullen het altijd anders interpreteren dan de echte waarheid.
Klopt!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Bruno. Goed geschreven. Bij de eenhoorn dacht ik onmiddellijk dat hij dus eigenlijk helemaal niet 'wakker' is. Het verhaal doet me overigens denken aan een boek dat ik op de middelbare school gelezen heb en dat indruk heeft gemaakt. Ik denk dat het Brave New World was. Ik hoop niet dat het met de mensheid ooit zover komt als in jouw verhaal, maar mensen 'verdwijnen' wel steeds meer in de digitale wereld. Klein dingetje: Het was lang geleden dat ik erotische sensaties met lichamelijkheid associeerde. Je schrijft het verhaal in de tegenwoordige tijd. Moet het dan niet zijn: Het is lang geleden dat ik...

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Bruno. Goed geschreven.
Bedankt!
Bij de eenhoorn dacht ik onmiddellijk dat hij dus eigenlijk helemaal niet 'wakker' is.
Inderdaad, het zou kunnen dat het hoofdpersonage daarom op zijn stappen terugkeert: het besef dat wat hij ziet een illusie is. Er zijn nog andere interpretaties mogelijk: dit alles speelt zich misschien af in een alternatieve realiteit op een alternatieve aarde. Of misschien heeft het "gevangen zetten" van mensen in mensenmagazijnen inderdaad zo'n positieve impact gehad op de natuur dat er inderdaad eenhoorns in de vrije natuur opgedoken zijn.
Het verhaal doet me overigens denken aan een boek dat ik op de middelbare school gelezen heb en dat indruk heeft gemaakt. Ik denk dat het Brave New World was.
Ik heb dat boek ook gelezen. Misschien heeft het onbewust een invloed gehad. In Brave New World worden mensen gemaakt in fabrieken en blijven ze binnen de stad waar ze soma toegediend krijgen, een drug die hen gelukkig houdt. Daarbuiten is de wildernis. Het verhaal draait rond een man uit de wildernis die in de stad terechtkomt. Voor zover ik me herinner toch.
Ik hoop niet dat het met de mensheid ooit zover komt als in jouw verhaal, maar mensen 'verdwijnen' wel steeds meer in de digitale wereld.
Dat was ook een onderliggende boodschap die ik in dit verhaal wilde stoppen, alsook in één van mijn vorige inzendingen ("Kleine misleidingen").
Klein dingetje: Het was lang geleden dat ik erotische sensaties met lichamelijkheid associeerde. Je schrijft het verhaal in de tegenwoordige tijd. Moet het dan niet zijn: Het is lang geleden dat ik...
Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Ik weet het niet. In het dagelijkse leven zou ik hiervoor "was" gebruiken in plaats van "is", maar in het dagelijkse leven spreek ik niet altijd correct Nederlands. Dit lijkt me een goede vraag voor de schrijfcoach.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, het stuk met de eenhoorn is voor mij het gedeelte dat het verhaal echt sterk maakt, omdat je dan ineens begrijpt dat de HP nooit zijn cocon heeft verlaten en nog steeds vastzit in zijn virtuele illusie. Het is juist dit beeld dat zo schrijnend is en de lezer laat realiseren dat het ernstig is. [quote: Bruno Lowagie]Artificiële Intelligentie heeft voor elk van ons individueel een veilige omgeving gecreëerd met net genoeg conflict om ons leven interessant te houden. Robots onderhouden op een efficiënte en energiezuinige manier onze coconparken.[/quote] Ik zou dit persoonlijk laten zien in plaats van beschrijven. Deze beschrijving haalt hier een stuk van de magie, van de betrokkenheid van de lezer bij het verhaal weg. Ineens wordt de lezer als het ware uit het verhaal getrokken, terwijl je ook kunt laten zien hoe mensen in hun cocon zitten en robots constant aan het werk zijn. Misschien helpt dit beeld wel om de ernst van de zaak te laten zien. Graag gelezen!