Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#234 Lastig

Oma ‘Nou ja oma, ongeluk ongeluk. Dat is wel een groot woord. Ja, ik was met de auto van een vriendinnetje en wilde even bij mam wat ophalen. Toen ik de oprit wilde inrijden was er ineens een fietser naast me. Zo’n elektrische fiets, weet u. Ik had goed uitgekeken, maar die gaan zo snel. Dus beng. Het was een jong meiske van twaalf op weg naar school. Gelukkig had ze niets en er was ook niks mis met haar fiets. Ze zoefde zo weer weg. Nou ja, kan gebeuren hé oma.’ Date ‘Hey Soof, lieve meid. Nu wat beleefd zeg. E-bike tegen jouw golf. Ik schelden natuurlijk tegen dat schoolkind. Nou zij had gelukkig niets en haar fiets ook niet. Maar ik weet niet lief of er al een beschadiging rechtsvoor zat. Gaan we zometeen samen eventjes naar kijken. En zo niet, dan staat de schuldige voor je. Meid, die wagen van jou rijdt echt wel duivels lekker zeg.’ Politieagent 'Dag agent. Eh verklaring, nou eh. Ik wilde de oprit inrijden en dan kruis je het fietspad. Ik heb, zoals u waarschijnlijk ook gezien heeft, twee maal naar links en een maal naar rechts gekeken. Want die fietsers rijden ook weleens aan de verkeerde kant van de weg. Toen kwam die e-bike er zo snel aan, dat ik hem niet meer kon ontwijken. Mijn uitzicht hier is ook behoorlijk beperkt door die fout geparkeerde bus rechts naast me.’ ‘Nou ja, mijn mobiel viel uit de houder van mijn dashboard omdat hier een bobbel in de weg zit. De gemeente heeft het wandelpad nog steeds niet goed aangepast bij deze oprit. U heeft gelijk. Ik had mijn mobiel heel even vast, omdat ik bang was dat hij anders onder mijn rempedaal terecht zou komen. Je wilt te allen tijde veilig kunnen rijden, toch.’ '230 euro, mevrouw eh en die fout geparkeerde bus dan, neemt u dat niet mee in uw overweging? Beste vriend. ‘Man, man, had ik me daar net weer wat. Rijdt er zo’n schooltutje van twaalf op een e-bike, zo tegen de Golf van Soof aan. Dus ik ben de sjaak. Ik net doen of ik vreselijk geschrokken was en haar direct vragen of ze pijn had en hoe het met haar fiets was. Niks gelukkig, daar kwam ik goed vanaf. Maar toen stopte er een politieagent, een vrouw. Nou je kan het wel raden. Ik moest alles uitleggen en aan het schooltutje vroeg ze alleen maar of het wel ging en of de fiets iets mankeerde. Toen mocht zij meteen door. Tuurlijk joh. Ik, mijn gezicht in de plooi je begrijpt het, zeg dat ik enorm geschrokken ben van die ongelooflijke snelheid van die e-bike. Dat ik me in het vervolg rekenschap zal geven nóg beter op te letten in dit soort situaties. Toen besloot ze daar geen aantekening van te maken. Maar toen had dat mens gezien dat ik tijdens het rijden mijn mobiel in mijn hand had. Fóut. Probeerde ik me eruit te lullen dat hij uit de dashboardhouder was gevallen en dat ik ‘m greep voor de veiligheid,’ Sander trekt een olijk gezicht. ‘Dat ging fout, 230 euries, jawél. Ritje met Soofs auto. Lekker zo allemaal op maandagochtendvroeg hé.’ Therapeut ‘Nou, nu heb ik echt een probleem. Ik reed in de auto van mijn nieuwste date: Sophie. Prachtig Golfje met brede bandjes, móóie sportieve velgjes, rijdt perfect. Ik moest de oprit bij mijn moeder in en daar kruis je een fietspad. Staat er zo’n hufterbus geparkeerd, zodat je geen flikker ziet. En wat denkt u: een e-bike. We raakten elkaar nét. Ze rijden altijd supersnel, je ziet die krengen soms niet aankomen. Maar ze zitten wel tegen jou aan. Ik ben autobestuurder, dus automatisch schuldig. En ja hoor een politie agente erbij. Dan ben je helemaal klaar. Kreeg ik een bon omdat ik mijn mobiel vasthield tijdens het autorijden. Hij duvelde uit mijn houder en ik greep hem nog net. Maar in plaats dat die juf nou wil meedenken, nee hoor een bekeuring, 230 euro nog wel. Nou dat ga ik aanvechten natuurlijk. Kunnen we dat oefenen vandaag, hoe ik dat moet inkleden bij de rechter?’

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een moeilijke opdracht als je er een verhaal met een pointe van wil maken (wat -denk ik- eigenlijk niet hoeft), maar ik vind je laatste zin fantastisch om mee te eindigen: "Kunnen we dat oefenen vandaag, hoe ik dat moet inkleden bij de rechter?" Verder wel een paar kleine aandachtspuntjes. Hier en daar mis ik wat leestekens, zoals in de eerste zin: "Nou ja oma, ongeluk ongeluk Dat is wel een groot woord." Die hoofdletter bij het woord "Dat" vraagt om een punt achter de vorige zin. Wat de andere leestekens betreft: bij mijn eigen inzending heb ik er ook een moment aan gedacht om een stukje zonder ook maar enig leesteken te schrijven (zoals James Joyce bij de Molly Bloom monoloog) omdat we hier spreektaal neerschrijven. Ik kan me in jouw verhaal zo voorstellen dat Jasper een jongen is die zonder leestekens spreekt. In de zin "Nu wat beleeft zeg" staat een DT foutje: "Nu wat beleefd zeg" is een korte vorm van "Ik heb nu wat beleefd, zeg" waarin beleefd een voltooid deelwoord is en geen derde persoon enkelvoud. Bij "fou't geparkeerde bus" ben je even blijven haperen aan de ' toets. Het las wel als een trein, en het kwam me als geheel heel geloofwaardig over. Ik zag het zo voor me gebeuren.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie een geweldig verhaal. Bruno heeft je al wat aandachtspuntjes geschreven. Bij "fou't geparkeerde bus" ben je even blijven haperen aan de ' toets. Ik las dit eerder als een stotter van Sander. :lol: Verder heel goed gedaan. Graag gelezen fijne dag

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een moeilijke opdracht als je er een verhaal met een pointe van wil maken (wat -denk ik- eigenlijk niet hoeft), maar ik vind je laatste zin fantastisch om mee te eindigen: "Kunnen we dat oefenen vandaag, hoe ik dat moet inkleden bij de rechter?" Verder wel een paar kleine aandachtspuntjes. Hier en daar mis ik wat leestekens, zoals in de eerste zin: "Nou ja oma, ongeluk ongeluk Dat is wel een groot woord." Die hoofdletter bij het woord "Dat" vraagt om een punt achter de vorige zin. Wat de andere leestekens betreft: bij mijn eigen inzending heb ik er ook een moment aan gedacht om een stukje zonder ook maar enig leesteken te schrijven (zoals James Joyce bij de Molly Bloom monoloog) omdat we hier spreektaal neerschrijven. Ik kan me in jouw verhaal zo voorstellen dat Jasper een jongen is die zonder leestekens spreekt. In de zin "Nu wat beleeft zeg" staat een DT foutje: "Nu wat beleefd zeg" is een korte vorm van "Ik heb nu wat beleefd, zeg" waarin beleefd een voltooid deelwoord is en geen derde persoon enkelvoud. Bij "fou't geparkeerde bus" ben je even blijven haperen aan de ' toets. Het las wel als een trein, en het kwam me als geheel heel geloofwaardig over. Ik zag het zo voor me gebeuren.
Hoi Bruno. De pointe is mi dat het verhaal iedere keer net iets anders verteld wordt. Ook worden er 'belastende' feiten anders toegelicht. De treden van de liegladder kan je hier op loslaten. Mss ken je het boek: Iedereen Liegt, Maar Ik Niet, Jan Henk Van Der Velden ... Bedankt voor je scherpe blik. Meteen aangepast. Fijn dat je kan lachen om het 'therapeutische' deel. Dat vind ik dan weer fijn om te lezen. Prettige avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie een geweldig verhaal. Bruno heeft je al wat aandachtspuntjes geschreven. Bij "fou't geparkeerde bus" ben je even blijven haperen aan de ' toets. Ik las dit eerder als een stotter van Sander. :lol: Verder heel goed gedaan. Graag gelezen fijne dag
Fijn Thea Josephine dat je kan lachen, dat is de bedoeling. Iedere taal heeft zo zijn leuke uitdrukkingen. Dank voor je fijne compliment. Prettige avond

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mw Marie, wat goed gedaan! Ik heb echt zitten grinniken om sommige stukken. Goed dat je de leestekens erin hebt gezet. Alleen bij deze zin: Nou ja, kan gebeuren hé oma,’ zegt Sander. Had van mij het 'zegt Sander' wel weg gemogen. Dat haalde me weer even uit het verhaal. Voor de rest heb je goed de persoon en de toehoorder neergezet. Mijn complimenten!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie: interessant hoe jouw personage toch een aantal verschillende versies uit zijn mouw weet te schudden... :thumbsup: Je laatste zin vind ik daarbij erg passend en tegelijk ook grappig, net omdat het zo typerend voor de acties van je HP blijkt. "Hoe kunnen we dat inkleden?" Haha. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, wat een sterk staaltje van ' de waarheid naar je hand zetten' geef je hier weer! Ik denk dat Sander bijna zelf gelooft dat ie onschuldig is. Het is al gezegd, maar je einde is subliem en schetst nog even heel duidelijk het karakter van je hp. Een dingetje: Golf is volgens mij met hoofdletter, omdat het hier om een merknaam gaat.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mw Marie, wat goed gedaan! Ik heb echt zitten grinniken om sommige stukken. Goed dat je de leestekens erin hebt gezet. Alleen bij deze zin: Nou ja, kan gebeuren hé oma,’ zegt Sander. Had van mij het 'zegt Sander' wel weg gemogen. Dat haalde me weer even uit het verhaal. Voor de rest heb je goed de persoon en de toehoorder neergezet. Mijn complimenten!
Dank voor je fijne reactie en complimenten schrijfcoach Annette en dat ik je heb kunnen laten grinniken. Mijn doel bereikt. 'zegt Sander' is een slordigheidje, ik ben het vergeten eruit te halen bij het plaatsen. Nu aangepast. Prettige zondag nog.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie: interessant hoe jouw personage toch een aantal verschillende versies uit zijn mouw weet te schudden... :thumbsup: Je laatste zin vind ik daarbij erg passend en tegelijk ook grappig, net omdat het zo typerend voor de acties van je HP blijkt. "Hoe kunnen we dat inkleden?" Haha. :thumbsup:
Nele dank voor je duimpjes en je reactie. Daar word ik blij van. Fijne zondag nog.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, wat een sterk staaltje van ' de waarheid naar je hand zetten' geef je hier weer! Ik denk dat Sander bijna zelf gelooft dat ie onschuldig is. Het is al gezegd, maar je einde is subliem en schetst nog even heel duidelijk het karakter van je hp. Een dingetje: Golf is volgens mij met hoofdletter, omdat het hier om een merknaam gaat.
Chantal fijn dat je de tekst zo kan waarderen. Sander kan idd praten als geen ander en overtuigen ook. Je hebt gelijk met Golf. Ik pas het aan. Dank voor je oplettendheid. Fijne zondag nog.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, … ik zit hier perplex te zitten. (Stijl van Sander?) Wat een pracht verhaal. Wat leuk om zo los te kunnen gaan … :lol: :nod: :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, … ik zit hier perplex te zitten. (Stijl van Sander?) Wat een pracht verhaal. Wat leuk om zo los te kunnen gaan … :lol: :nod: :thumbsup:
Dank je Riny voor je leuke complimenteuze reactie. Daar ga ik goed op :) Fijne avond.