Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#231 Met Rambo op pad

‘Kom Rambo, niet zo slaperig kijken, we moeten vanmorgen extra vroeg wandelen.’ Het bos is nog donker, maar achter de ruïne zie ik al een lichtpuntje. Rambo snuffelt in die richting. We lopen onder de hoge boog door en daar ligt een groot dal voor ons, glooiend groen met de zon al behoorlijk hoog en veel belangrijker: het is heerlijk warm. Rambo doet net een langdurige plas en een grote hoop, we bewegen ineens omhoog, we zitten samen op een zonnestraal. Rambo kijkt in het rond of het zijn dagelijks doen en laten is. Ik heb hoogtevrees, maar gek hoor, ineens nergens last van. We zweven tussen prachtige wolken door, Wolkewietje wuift naar ons. Zie ik daar Max Verstappen met zijn nieuwe bolide? Vlak voor Max worden we neergezet. Max aait Rambo over zijn kop: ‘Wat een mooie hond ben jij,’ zegt Max. ’Willen jullie een stukje rijden in deze wagen?’ ‘Als dat zou kunnen,’ zeg ik, Rambo heeft zich al op de bestuurdersstoel neergevlijd. ‘Eerst de rijder, dan de hond,’ lacht Max. ‘Ik begeleid jullie over de boardtelefoon en niet te hard rijden hé, ‘ Max steekt zijn rechterwijsvinger waarschuwend op. ‘Wauw, dat zit nog prima ook, oh Rambo, niet bovenop me gaan zitten. Zo zie ik helemaal niets.’ ‘Heet jij Rambo,’ vraagt Max en begeleidt hem achterop. Er zit een hondenkar achter de bolide met panoramadak. ‘Zitten jullie goed, dan gaan we beginnen.’ Na een korte uitleg rijden we weg, met Max zijn stem in mijn oren. We rijden dertig. ‘Daar is die wagen niet voor gemaakt hoor,’ lacht Max. ‘Geef maar meer gas, hij kan 420 km per uur, dus je bent amper gestart.’ In mijn achteruitkijkspiegel zie ik Rambo fier rechtop zitten, hij geniet. Hij kijkt links rechts en boven zich. Hij houdt van autorijden. Huh, ineens de bocht, dat gaat snel nu. ‘Beetje meer bijsturen Marie, anders zit je gelijk in de grid.’ ‘Gelukkig Max, ik voel ik me veilig als jij stuurt.’ ‘Nu komt het leuke deel van het circuit: een dubbele S-bocht en direct daarna een afdaling van vijftien procent. Je rijdt een goede snelheid, ik denk dat je het zelf kan.’ ‘Pff Max dat weet ik niet,’ kan ik nog net uitbrengen en daar gaan we de bochten al in. De weg gaat recht naar beneden, met een enorme vaart komen we beneden aan bij een paardenstoeterij. De auto stopt en ik kijk achterom naar Rambo. Die is al uit de kar gesprongen, hij kijkt me verwachtingsvol aan. ‘Rambo, die kunnen we niet links laten liggen. Nu we er toch zijn, gaan we kijken toch? Dit zijn Belgische trekpaarden heerlijk rustgevende dieren, daar verderop lippizaners, die over glooiende hellingen in een kudde galopperen. Als vanzelf gaat de kudde appuyeren, niemand staat er bij en ze doen het zomaar!’ Rambo doet hier en daar een plasje en dan komen we bij een weide met minishetlanders alle kleuren: zwart, reebruine vos en bonte. ‘Rambo, vandaag begin ik wat later.’

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mw.Marie, Wat een rijke fantasie. Max, Marie en Rambo samen in een bolide! Zijn dit toevallig twee passies van je? F1 en paarden? Fijne dag gewenst! :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi RoyK. Ja, waar fantasie je zo heerlijk naar toe kan brengen. Leuke opdracht deze week :thumbsup: Jij ook fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, je verhaal klinkt als een droom waaruit je niet wakker wilt worden. En wat fijn dat Rambo er ook weer bij is :). Het beeld van jullie beiden op een zonnestraal doet me glimlachen, net zoals die hondenkar achter de racewagen van Max. Een dingetje: stapt een hond uit een kar? Ik zie hem er eerder uit springen?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fantasie Marie! Rambo laat me glimlachen, heerlijk herkenbaar 'honds' gedrag; hoe hij al snel op de bestuurdersstoel zit en daarna in zijn hondenkar 'fier' rechtop zit en om zich heen kijkt, genietend van het auto rijden. Leuk dat je deze opdracht zo fantasierijk hebt ingevuld! Een paar tips: Kijk eens kritisch naar je zinsopbouw. Je lijkt woorden te vergeten en vervangt deze door komma's. Bijvoorbeeld: 'Ik heb hoogtevrees, maar gek hoor, ineens nergens last van.' De aangepaste zin is dan b.v: 'Ik heb hoogtevrees maar heb nu ineens nergens last van, gek hoor.' Of (omdat 'heb' twee keer achter elkaar niet mooi is); 'Mijn hoogtevrees geeft me nu plotseling geen last.' In de volgende zin zie ik dit ook: 'We lopen onder de hoge boog door en daar ligt een groot dal voor ons, glooiend groen met de zon al behoorlijk hoog en wat veel belangrijker is: heerlijk warm.' Je bedoelt natuurlijk 'het is er heerlijk warm.' Maar je schrijft het niet. Dit komt wat slordig over. Het helpt om je tekst hardop voor te lezen, dan hoor je waar de tekst loopt en begrijpelijk is, en waar dat niet zo is. En een tweede tip: gebruik alinea's. Dit geeft je tekst structuur en de lezer meer houvast.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Je fantasie vind ik fantastisch. Mag ik het zo verwoorden: je lay-out schiet her en der uit de bocht. Het ontbreekt mij aan tijd om voorbeelden te geven. Mijn verontschuldiging voor dat. Graag wens ik je een plezierig weekend toe.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Ik heb met een glimlach je verhaal gelezen. Het is soms een tikkeltje chaotisch, maar de fantasie maakt het helemaal goed. Het rijden in een Formule 1 auto, de hondenkar, de paarden en vooral de zin dat een zonnestraal jullie optilt. Heel mooi! Met veel plezier je verhaal gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie je fantasie is als het over Rambo gaat onuitputtelijk lijkt mij. Heel erg grappig verhaal. De coach heeft weer een paar goede tips gegeven, alhoewel ik wel gelijk denk aan het aantal woorden dat daardoor weer oploopt. Graag gelezen. fijne avond

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, je verhaal klinkt als een droom waaruit je niet wakker wilt worden. En wat fijn dat Rambo er ook weer bij is :). Het beeld van jullie beiden op een zonnestraal doet me glimlachen, net zoals die hondenkar achter de racewagen van Max. Een dingetje: stapt een hond uit een kar? Ik zie hem er eerder uit springen?
Fijn Chantal dat ik je heb laten glimlachen. Bedankt voor je fijne woorden. Natuurlijk heb je helemaal gelijk: springen klopt veel beter. Aangepast. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, Leuke fantasierijke invulling van de opdracht. Ik zou wel witregels gebruiken om de tekst op te delen. Dat maakt het beter leesbaar.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fantasie Marie! Rambo laat me glimlachen, heerlijk herkenbaar 'honds' gedrag; hoe hij al snel op de bestuurdersstoel zit en daarna in zijn hondenkar 'fier' rechtop zit en om zich heen kijkt, genietend van het auto rijden. Leuk dat je deze opdracht zo fantasierijk hebt ingevuld! Een paar tips: Kijk eens kritisch naar je zinsopbouw. Je lijkt woorden te vergeten en vervangt deze door komma's. Bijvoorbeeld: 'Ik heb hoogtevrees, maar gek hoor, ineens nergens last van.' De aangepaste zin is dan b.v: 'Ik heb hoogtevrees maar heb nu ineens nergens last van, gek hoor.' Of (omdat 'heb' twee keer achter elkaar niet mooi is); 'Mijn hoogtevrees geeft me nu plotseling geen last.' In de volgende zin zie ik dit ook: 'We lopen onder de hoge boog door en daar ligt een groot dal voor ons, glooiend groen met de zon al behoorlijk hoog en wat veel belangrijker is: heerlijk warm.' Je bedoelt natuurlijk 'het is er heerlijk warm.' Maar je schrijft het niet. Dit komt wat slordig over. Het helpt om je tekst hardop voor te lezen, dan hoor je waar de tekst loopt en begrijpelijk is, en waar dat niet zo is. En een tweede tip: gebruik alinea's. Dit geeft je tekst structuur en de lezer meer houvast.
Schrijfcoach Lizette. Fijn dat je zelfs in het weekend hier komt lezen: reuze dank! Mooi om te lezen dat je deze fantasie kan waarderen, leuke opdracht heb je voor ons klaargezet! Je eerste tip heb ik veranderd in: Plotseling heb ik geen last meer van mijn hoogtevrees, verbaas ik me. Je tweede ook aangepast. Dan de alinea's. Ik begrijp hier niet wat je bedoelt. Mi zijn er duidelijk alinea's, of begrijp ik je niet goed. Bijv eerste alinea: ‘Kom Rambo, niet zo slaperig kijken, we moeten vanmorgen extra vroeg wandelen.’ Het bos is nog donker, maar achter de ruïne zie ik al een lichtpuntje. Rambo snuffelt in die richting. We lopen onder de hoge boog door en daar ligt een groot dal voor ons, glooiend groen met de zon al behoorlijk hoog en veel belangrijker: het is heerlijk warm. Ik kan geen witregels plaatsen, want alles gebeurd achterelkaar zonder pauzes. Ik heb nu de eerste regel van de alinea 1 spatie laten inspringen, maar gek genoeg kan je dat, nadat het is opgeslagen, niet terug zien. Ik hoor graag hoe je het bedoelt. Nogmaals dank voor je commentaar, zeer leerzaam, fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Je fantasie vind ik fantastisch. Mag ik het zo verwoorden: je lay-out schiet her en der uit de bocht. Het ontbreekt mij aan tijd om voorbeelden te geven. Mijn verontschuldiging voor dat. Graag wens ik je een plezierig weekend toe.
Levina, er is aan gewerkt de lay-out. Fijn dat je mijn fantasie kan waarderen, het was heerlijk om te doen. Fijne avond en vooral: rust!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Ik heb met een glimlach je verhaal gelezen. Het is soms een tikkeltje chaotisch, maar de fantasie maakt het helemaal goed. Het rijden in een Formule 1 auto, de hondenkar, de paarden en vooral de zin dat een zonnestraal jullie optilt. Heel mooi! Met veel plezier je verhaal gelezen.
Anke fantasie is het leukste als het wat chaotisch is, het onverwachte. Fijn dat je het verhaal met plezier gelezen hebt. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie je fantasie is als het over Rambo gaat onuitputtelijk lijkt mij. Heel erg grappig verhaal. De coach heeft weer een paar goede tips gegeven, alhoewel ik wel gelijk denk aan het aantal woorden dat daardoor weer oploopt. Graag gelezen. fijne avond
, Thea Josephine, leuk dat je het verhaal als grappig ziet, met dat doel is het ook geschreven. Ik heb de tips ter harte genomen en veranderd. Idd het aantal woorden achtervolgt mij ook altijd. Fijne avond in retour.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, Leuke fantasierijke invulling van de opdracht. Ik zou wel witregels gebruiken om de tekst op te delen. Dat maakt het beter leesbaar.
Jurrit, fijn dat je de fanatsie kan waarderen. Ja die alinea's willen wat hier. De witregels kunnen als er een tijdsstap is. Die is hier eigenlijk niet. Het verhaal speelt zich hier achtereenvolgens direct achterelkaar af. Ik heb nu de alinea's in proberen te laten vallen, ga het nu met meerdere spaties proberen om te kijken of dat nu lukt, 1 lukt iig niet. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alinea's nu met witregels: #231 Met Rambo op pad ‘Kom Rambo, niet zo slaperig kijken, we moeten vanmorgen extra vroeg wandelen.’ Het bos is nog donker, maar achter de ruïne zie ik al een lichtpuntje. Rambo snuffelt in die richting. We lopen onder de hoge boog door en daar ligt een groot dal voor ons, glooiend groen met de zon al behoorlijk hoog en veel belangrijker: het is heerlijk warm. Rambo doet net een langdurige plas en een grote hoop, we bewegen ineens omhoog, we zitten samen op een zonnestraal. Rambo kijkt in het rond of het zijn dagelijks doen en laten is. Ik heb hoogtevrees, maar gek hoor, ineens nergens last van. We zweven tussen prachtige wolken door, Wolkewietje wuift naar ons. Zie ik daar Max Verstappen met zijn nieuwe bolide? Vlak voor Max worden we neergezet. Max aait Rambo over zijn kop: ‘Wat een mooie hond ben jij,’ zegt Max. ’Willen jullie een stukje rijden in deze wagen?’ ‘Als dat zou kunnen,’ zeg ik, Rambo heeft zich al op de bestuurdersstoel neergevlijd. ‘Eerst de rijder, dan de hond,’ lacht Max. ‘Ik begeleid jullie over de boardtelefoon en niet te hard rijden hé, ‘ Max steekt zijn rechterwijsvinger waarschuwend op. ‘Wauw, dat zit nog prima ook, oh Rambo, niet bovenop me gaan zitten. Zo zie ik helemaal niets.’ ‘Heet jij Rambo,’ vraagt Max en begeleidt hem achterop. Er zit een hondenkar achter de bolide met panoramadak. ‘Zitten jullie goed, dan gaan we beginnen.’ Na een korte uitleg rijden we weg, met Max zijn stem in mijn oren. We rijden dertig. ‘Daar is die wagen niet voor gemaakt hoor,’ lacht Max. ‘Geef maar meer gas, hij kan 420 km per uur, dus je bent amper gestart.’ In mijn achteruitkijkspiegel zie ik Rambo fier rechtop zitten, hij geniet. Hij kijkt links rechts en boven zich. Hij houdt van autorijden. Huh, ineens de bocht, dat gaat snel nu. ‘Beetje meer bijsturen Marie, anders zit je gelijk in de grid.’ ‘Gelukkig Max, ik voel ik me veilig als jij stuurt.’ ‘Nu komt het leuke deel van het circuit: een dubbele S-bocht en direct daarna een afdaling van vijftien procent. Je rijdt een goede snelheid, ik denk dat je het zelf kan.’ ‘Pff Max dat weet ik niet,’ kan ik nog net uitbrengen en daar gaan we de bochten al in. De weg gaat recht naar beneden, met een enorme vaart komen we beneden aan bij een paardenstoeterij. De auto stopt en ik kijk achterom naar Rambo. Die is al uit de kar gesprongen, hij kijkt me verwachtingsvol aan. ‘Rambo, die kunnen we niet links laten liggen. Nu we er toch zijn, gaan we kijken toch? Dit zijn Belgische trekpaarden heerlijk rustgevende dieren, daar verderop lippizaners, die over glooiende hellingen in een kudde galopperen. Als vanzelf gaat de kudde appuyeren, niemand staat er bij en ze doen het zomaar!’ Rambo doet hier en daar een plasje en dan komen we bij een weide met minishetlanders alle kleuren: zwart, reebruine vos en bonte. ‘Rambo, vandaag begin ik wat later.’ Ik hoor het graag, leest dit nu prettiger? Mi klopt het niet met de schrijfregels omdat er geen tijdsstap is bij de witregel.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, het leest nu inderdaad rustiger. En alinea's gebruik je als de tekst in één alinea te lang wordt, en als je in je verhaal aan een ander thema begint; in jouw geval; als je ergens aankomt, nieuwe mensen of dieren tegenkomt. Is het lastig om dat in het format van dit forum te doen?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat heerlijk om je fantasie zo los te laten. Geweldig zo van het een in het ander terechtkomen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het herschreven verhaal is een verbetering Mw.Marie, het leest ook wat rustiger. :thumbsup:
Fijn je bericht te lezen Anke :thumbsup: Bedankt dat je weer kwam lezen, super! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, het leest nu inderdaad rustiger. En alinea's gebruik je als de tekst in één alinea te lang wordt, en als je in je verhaal aan een ander thema begint; in jouw geval; als je ergens aankomt, nieuwe mensen of dieren tegenkomt. Is het lastig om dat in het format van dit forum te doen?
Lizette hartelijk dank voor het opnieuw reageren hier :thumbsup: Je uitleg over alinea's zeer leerzaam. Idd is het lastig om het toe te passen op dit forum. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb bijv. 1 en daarna 4 spaties genomen om in te springen, maar de nieuwe alinea start vooraan bij het opslaan van de tekst. Ik weet niet hoe ik dat kan veranderen. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat heerlijk om je fantasie zo los te laten. Geweldig zo van het een in het ander terechtkomen. Met veel plezier gelezen.
Riny, fijn dit van je te horen. Ik vond het een heerlijke opdracht. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, graag gelezen (de tekst met de witregels). Rambo zou een mooie tekenfilm-hond zijn. Doei.
Hoi Nele, fijn dat je aangeeft dat de witregeltekst prettiger leest. Mss wil Rambo wel een keer in een film spelen, ik zal het hem vragen :D Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, wat een heerlijke roadmovie. Ik zie jullie zitten, en gaan met de snelheid van het licht. Rambo in mijn verbeelding met zo'n pilotenbril op en wapperende oren. Max zal zelden zo'n leuke rit meemaken! Rambo doet net een langdurige plas en een grote hoop. Bij die zin moest ik lachen. Heel herkenbaar bij mijn eigen hond, vooral de langdurige plas.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, wat een heerlijke roadmovie. Ik zie jullie zitten, en gaan met de snelheid van het licht. Rambo in mijn verbeelding met zo'n pilotenbril op en wapperende oren. Max zal zelden zo'n leuke rit meemaken! Rambo doet net een langdurige plas en een grote hoop. Bij die zin moest ik lachen. Heel herkenbaar bij mijn eigen hond, vooral de langdurige plas.
Sandra, mijn reactie: beter laat dan nooit. Fijn dat je mijn verhaal je kon laten lachen, mijn doel bereikt! Fijne avond.