Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#231 Ronde kringetjes (2)

‘Let goed op wanneer je ronde kringetjes ziet,’ zei Ziggy. Het waren zijn laatste woorden. Die ringwormen sprongen zo snel uit de grond dat het voor een menselijke geest nauwelijks te bevatten was. Wolf zag Ziggy door een wormgat verdwijnen en ongeveer op hetzelfde moment werd Bink de aarde ingetrokken. Daarna bleef het stil. Ze kwamen niet achter hem aan. De aarde hield op met beven en er verschenen ook geen ronde kringetjes meer. Het is vandaag precies een maand geleden dat Wolf zijn vrienden voor het laatst zag. De rottige braadlucht van die ene geroosterde stinkworm hangt nog steeds in zijn neus. Helaas. Hij heeft een nieuwe voedselbron ontdekt. Ze lijken een beetje op ratten, maar dan blauwer dan gewoonlijk. Ze laten zich gemakkelijk vangen in een klem van staaldraad tussen de wortels van de loofbomen. Ze ruiken lekker als je ze roostert en nadat hij zo’n beest heeft opgegeten, wordt hij altijd wel een beetje hyper. Dan krijgt hij zin om te rennen en te springen. Meestal geeft hij zich over aan dat gekke gevoel. Maar het gaat niet goed met hem. Pijn en onzekerheid knagen iedere dag steeds meer aan zijn gemoed. Als hij aan het verleden denkt, ziet hij Ziggy en Bink voor zich. Als hij aan de toekomst denkt, ziet hij geen uitweg. Zo langzamerhand vreest hij dat dit verrekte woud helemaal geen uitgang heeft. Schaamte overvalt hem als hij bedenkt dat hij niet eens een grafzerk voor zijn vrienden heeft gemaakt. ‘Ik moet vandaag iets speciaals doen,’ zegt hij tegen de ruisende bladeren van de loofbomen. ‘Als een soort eerbetoon aan Ziggy en Bink.’ Hoe kan hij een passend gebaar stellen? Hij denkt zich bijna suf. Er zoeft weer eens een bolbliksem langs. Het brengt hem op een lumineus idee. En voor het eerst, sinds alle naargeestige gebeurtenissen, begint hij weer te lachen. Ziggy en Bink zouden het te gek gevonden hebben. Hij kan zich niet inhouden en zijn lach buldert door het sombere bos. Ik moet een schepnet maken om zo’n vuurbal te vangen, denkt hij. Met staaldraad. Wolf is altijd al erg handig geweest. Toch is zijn verbazing groot wanneer zijn opzet direct lukt. Zijn gevoel vertelt hem dat hij iets goeds gedaan heeft. Hij plant het schepnet met de vuurbal midden in de boomstronk van zijn slaapplek. Daarna gaat hij de klemmen controleren. Alle vallen zitten vol. Zeven ratten. Een goede vangst. Blij keert hij terug naar zijn stek. Hij geniet van zijn avondeten en van het betoverende schouwspel dat de vuurbal produceert. Die nacht kan hij moeilijk in slaap komen. Het is de eerste keer dat hij zo’n vuurbal van dichtbij kan bekijken. Het licht fluctueert voortdurend, en de kleuren veranderen steeds weer. Het ding begint ineens te bliepen. Er valt een grote schaduw over zijn nachtplek. Ondanks de volle maan en de lichtgevende vuurbal kan hij geen steek meer zien. Dan ziet hij weer twee lichtbundels. Ze komen uit twee borden die juist boven de boomtoppen lijken te zweven. Wat krijgen we nu? Vraagt Wolf zich af. Bezoek van de porseleinenkoning? Er klinkt een zacht ronkend geluid. Het doet hem denken aan het draaien van een motor. En jawel hoor: uit een van de borden schuift er een ladder naar beneden...

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.D.D, Wat grappig dat jij ook een vervolg hebt geschreven op de opdracht van twee weken geleden. Ik vind het mooi dat je ondanks de ellende van Wolf hem ook kunt laten lachen. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele, die ronde kringetjes, je kan er zomaar in verdwijnen. Beeldend geschreven en ik graag gelezen. Bezoek van de porseleinenkoning :D Fijne dag.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nele, Een mooi vervolg op de vorige opdracht! Ik heb medelijden met Wolf, dus ondanks alle absurditeit in dit verhaal heb je de emotie heel goed overgebracht. Een (hele) kleine opmerking: 'Dat maakt hem zeer angstig.' Als je kijkt naar 'show, don't tell' zou je met dit zinnetje nog iets meer kunnen. Verder genoten van je fantasie! Hoop dat er nog een vervolg komt en dat Wolf weet te ontsnappen.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoop dat er nog een vervolg komt en dat Wolf weet te ontsnappen.
Dat hoop ik ook. Maak er geen Game of Thrones van en laat hem alsjeblieft leven!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.N.D, Een spannend vervolg met veel fantasie, en beeldend geschreven. Ik kijk uit naar deel 3! Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo N.D.D., … wat kunnen deze opdrachten toch verrassend zijn: jij zag kringetjes en kon verder met je eerdere verhaal, Bruno ziet ufo's en Anke maakt een heerlijke maanreis. Leuk is dat toch, een ieder ziet waar hij of zij mee bezig is. Je verhaal is bijzonder; die ronde kringetjes zijn dus niet van de foto. Ik zie andere dingen, lieve help ik moet nog beginnen. Dag N.D.D.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste deel heb ik niet gelezen, maar ook in dit tweede deel neem je me snel mee in deze scene N.D.D. Dat komt doordat je een duidelijke (tijd)structuur aan de lezer biedt; in de eerste alinea laat je Ziggy en Bink verdwijnen (je rondt een eerder verhaal af) en in de tweede alinea schrijf je 'Het is vandaag precies een maand geleden dat..' Ook als 'nieuwe' lezer kan ik dus mee in je tekst. Mooi gedaan en een fijne creatieve invulling van de opdracht. Een paar suggesties; 'De aarde beefde niet meer en er verschenen ook geen ronde kringetjes meer.' Je gebruikt hier twee keer 'meer', vlak achter elkaar, probeer dit te vermijden. Je kunt hier b.v. schrijven; 'De aarde stopte met beven en er verschenen geen ronde kringetjes meer.' Schrijf in actieve taal. Een voorbeeld: 'En voor het eerst, sinds alle naargeestige gebeurtenissen, begint hij weer te lachen.' Dit wordt dan; 'lacht hij weer.' En:'Zo langzamerhand begint hij te vrezen' wordt dan 'zo langzamerhand vreest hij' Kijk eens op die manier naar je zinnen, en schrap zoveel mogelijk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
… wat kunnen deze opdrachten toch verrassend zijn: jij zag kringetjes en kon verder met je eerdere verhaal, Bruno ziet ufo's en Anke maakt een heerlijke maanreis. Leuk is dat toch, een ieder ziet waar hij of zij mee bezig is.
Zie https://pixabay.com/en/ufo-cover-alien-weird-spac… voor een versie van de foto die iets duidelijker is.
Hallo Bruno, … hartelijk dank voor je link. Geweldig, ik ben er blij mee. Geen moment aan buitenwerelds leven gedacht. Het doet me nu denken aan 'hedendaagse' Griekse goden en hun mysteries. PS ik heb mijn verhaaltje af, heb me maar niet aan aliens gewaagd. Ik heb wel de foto afgedrukt, dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen: bedankt voor de fijne leesreacties ! :) @LizettevanGeene: zo nu en dan heb ik een reminder nodig ivm woordherhalingen... :o

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.D.D., ik zat er goed in, was helemaal mee in de vreemde fauna en gesettled op de planeet en toen werd ik er uit getrokken door het -ik zeg het maar gewoon- flauwe grapje over de porseleinkoning.