Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#229 Ronde kringetjes

Langzaam werd de geur van dennennaalden verdrongen door een geur die ik nooit meer zou vergeten en nog dagenlang op mijn huig zou blijven liggen. Ik verliet het wandelpad en liep een stukje verder het bos in. Plotseling zag ik mijn maten in het kreupelhout. Heel even voelde ik mijn hart opleven. Ze waren een beest aan het roosteren! We hadden al drie dagen niets meer gegeten. Eigenlijk had ik blij moeten zijn, maar de braadlucht weerhield me daarvan onmiddellijk. En dat niet alleen. De aanblik van het vreemde wezen dat ze aan het roosteren waren wekte een gevoel van walging bij me op. Het was minstens twee meter lang, met een diameter van ongeveer dertig centimeter. Het lijf was opgebouwd uit ringsegmenten, bekleed met zwarte, bobbelige schubben. De afgehakte kop lag naast het vuur. Het had een afgeplat gezicht. Met een beetje fantasie kon het doorgaan voor het gezicht van een rimpelig, oud mannetje. ‘Getver, Ziggy en Bink, wat hebben jullie in godsnaam gevangen? Het hele woud stinkt naar verbrand haar en nog iets dat vast veel smeriger is dan dat.’ ‘We moeten eten, Wolf. Het is beter dan niets.’ Ik keek mijn vrienden aan. Ze zagen er precies uit zoals ik me voelde, vermoeid en zo hongerig dat we bereid waren om zelfs dennennaalden te eten. Dit woud was niet goed voor ons. De konijnen waren schaars en er flitsten tien keer meer vuurballen door de lucht dan dat er vogels vlogen. De grond trilde weer. Ziggy en Bink sprongen direct op. Ze hielden hun speren in de aanslag en ze dansten op en neer alsof ze de bodem onder hun voeten wantrouwden. ‘Wat,’ begon ik mijn vraag. 'Grijp je zwaard, Wolf. Ze kruipen naar boven als de aarde beeft. Let goed op wanneer je ronde kringetjes ziet.’

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele, als ik nu naar het bos ga en ronde kringetjes zie. Idd echt spannend, fantasy of een verhaal dat in de oudheid speelt? Graag gelezen. Fijne dag.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
N.D.D., een spannend en tot de verbeelding sprekend verhaal. Heel mooi :thumbsup: Volgens mij wordt "in godsnaam" niet met een hoofdletter geschreven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, @nyceway, @mw.Marie, @Anke Kessels, @Meta Boonstra, dank voor jullie leesreacties. :) @mw. Marie: Fantasy, jawel, het speelt zich allemaal af in een heel vreemd bos. @Meta Boonstra: Ik twijfelde aan de hoofdletter, heb het opgezocht, ik denk dat het zowel kan met hoofdletter als kleine letter, afhankelijk van de interpretatie... Ik ga het toch maar aanpassen, dan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat me in spanning achter Nele! Het beest aan het spit beschrijf je beeldend. Ik zou er geen hap van eten. Voor zo'n engerd hadden de kringetjes ook wel kringen mogen zijn.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@EdwinenChantal: haha, daar had ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. Maar toch zijn het eerst kleine kringetjes die steeds wat groter worden voordat de ringworm uit de aarde springt. (Een beetje zoals op het plaatje dat ik op Pixabay vond. http://nelededeyne.be/kortverhalen/ronde-kringetj… ) Ik weet niet precies hoe de ringworm dat doet... Het zou kunnen dat de worm een sterke tong heeft waarmee hij de omgeving eerst verkent en zo ringetjes veroorzaakt op het aardoppervlak. Of het zou kunnen dat de afgeplatte kop over zeer elastische eigenschappen beschikt... Haha.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nele, … wat een heerlijk gefantaseer. Aanvankelijk dacht ik aan wolven; ik heb me laten misleiden door de naam Wolf. Je hebt het leuk geschreven.