Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#228 Loebas

12 januari 2019 - 15:27
Loebas had twee lodderige ogen. Op het onderste randje van zijn oogleden kon je regelmatig een streepje bloed zien en in zijn ooghoeken kleefde er steeds wel iets vies. Hij kwijlde altijd. Het is een ziekte, zeiden ze. Ik vond het eng. Hij blafte niet veel, maar als hij dat deed, klonk het wel intimiderend. ‘Dat is omdat hij vrolijk is,' zei mijn broer. Ik geloofde niet echt dat zo'n beest vrolijk of blij kon zijn. Hij was gigantisch. Vooral vanuit het perspectief van een kleuter. Hij is braaf, zeiden mijn grootouders. Maar toch was ik bang voor hem. Mijn broer en mijn nichtje waren dat niet. Zij speelden regelmatig met het grote monster. Soms reden ze paardje op de Sint Bernard. De hondenrijder was dan de cowboy, de andere een indiaan. Ik bezag het spel door het raam. Ik ging alleen naar buiten als Loebas in zijn hok zat. Mijn grootvader kweekte konijnen. En die bezocht ik wel graag. Op een dag was het gaas van een hok kapot getrokken. De konijnen waren weg. Toen ik mijn broer en een oom daarvan op de hoogte bracht, vonden we de konijnen algauw terug. Ze deden zich tegoed aan de sla in grootvaders moestuin. Het duurde een tijdje voordat we alle konijnen te pakken konden krijgen. Er ontbrak er eentje. Een paar dagen later was er weer een gaas kapot. Drie kleintjes zaten bibberend in een hoekje bijeen. Er lagen overal pluisjes en wolletjes. De moeder lag net buiten het hok met haar buik helemaal opengereten. Ze had een beet in haar nek en er sijpelde een fijn straaltje bloed uit. Er ontbraken twee kleintjes. Dit keer vonden we ze niet terug in de moestuin. ‘Er is een vossenfamilie in de buurt,’ zei mijn grootvader. Loebas vond het vossenhol. Mijn oom heeft de vossen te grazen genomen. Met een jachtgeweer. Dat heb ik alleen van horen zeggen. Want als Loebas buiten was, bleef ik mooi binnen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2019 - 16:22
Hoi Nele. Ik zie die kwijlende oogontstoken Loebas voor me, dus goed geschreven. Ik kan me zo goed voorstellen dat je als kleuter met deze hond niets hebt. Je laatste zin spreekt boekdelen. Graag gelezen. Kleinigheidjes: - ‘Hij blaft alleen maar als hij vrolijk :maar kan weg heb ik het gevoel. - dat zulk beest : zo'n Fijn weekend.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2019 - 18:30
Mooi uit het leven gegrepen verhaal. Ik had juist een konijn dat alle andere beesten klappen gaf als ze hem wilden aanraken, zou ook een goede hulp zijn geweest :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2019 - 19:12
Ha Nele, Je titel Loebas trok me. Mooi herinneringen aan deze naam. Wellicht daarom dat ik me je niet in je en toen en toen verhaal kan vinden. Mijn excuses. Let niet op mij!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2019 - 23:48
@Marie: bedankt voor je alerte blik. Ik heb de 'taalvautjes' verbeterd. @Richard Otten: Elektra, het taserkonijn. Haha. Of Stroomstootje. }) :nod: @Levja: Ik vind het ook een mooie titel. :p Loebas is al meer dan dertig jaar dood. Ik vond het raar dat ik me ineens die naam weer herinnerde toen ik de opdracht las. Je hebt mij benieuwd gemaakt naar de herinneringen aan jouw Loebas... :D

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2019 - 17:16
Hoi NDD, mooi verhaal, uit het (kinder)leven gegrepen. Begrijpelijk, die angst voor zo'n groot wezen als je zelf nog maar klein bent. De laatste zin maakt het mooi rond! De naam doet inderdaad vermoeden dat het een goedzak moet zijn geweest... :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 januari 2019 - 22:05
@Ton: dank voor je comment. 'Goedzak' was een woord waar ik maar niet op kon komen. 8) (Toen ik Loebas schreef, zat ik vast in een kinderverhaal wegens een plotprobleem met twee losse eindjes. En door Loebas te schrijven, kreeg ik de oplossing in mijn schoot geworpen. :!: Waar dit forum al niet goed voor is... :confused: )

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2019 - 15:50
Beste N.D.D., Het idee van het verhaal vind ik mooi, iets wat zo eng lijkt dat toch goed blijkt te zijn. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik het verhaal niet zo heel lekker leest. Uit het derde stukje begrijp ik dat dit een herinnering is. De manier van vertellen vind ik daar wel bij passen alleen worden er nog iets te moeilijke woorden gebruikt daarvoor. Zelf wist ik als kleuter niet wat ontstoken betekende. Als kind zou ik het eerder omschrijven als rood en dik en jakkie of vies. Het verhaal voelt als een goede eerste opzet. Ik ben benieuwd wat je met volgende schrijfopdrachten in stuurt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2019 - 14:14
Dag N.D.D., Je hebt het verhaal geschreven in een nuchtere, bijna droge verteltoon en voor mij werkt dat heel goed. Misschien inderdaad als een kind dat van een afstand, achter glas, naar die hond kijkt. Ik was even bang dat Loebas de konijntjes te grazen had genomen, maar dat is gelukkig niet zo. Eigenlijk is hij de held van het verhaal, maar dan wel een hele grote. Mooi verhaal.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2019 - 17:08
@Mabel: bedankt voor je reactie en de verbeter-suggestie. Ik heb de eerste alinea aangepast. Vooral die eerste zinnen vond ik ook niet zo leuk weglezen. @SanVis: bedankt voor je fijne comment.