# 228 Onverwachts
‘Fredje kom,’ roept Angelique haar fret.
Hij springt op haar schouder, rolt zich in de kraag van haar winterjas. Hij steekt zijn snuitje even achter haar oor.
‘Gekkie,’ lacht ze.
Haar Fredje, hij is sinds twee jaar bij haar. Ze erfde hem van oom Karel. Fred gaat overal mee naartoe, netzoals hij gewend was bij haar oom. Zelfs als ze gaat zwemmen, maar dan wacht Fred wel op haar handdoek, van water moet hij niets hebben. Hij vangt muizen in haar huis en is dol op groente. Ze kiezen samen uit wat ze gaan eten iedere avond. Zuurkool vindt hij niet lekker, maar de gebakken champignons erbij weer heerlijk, vooral met een snufje knoflook. Alhoewel hij de volgende ochtend wel een beetje uit zijn mond stinkt vindt Angelique. Hij mag er niet veel van, dat is niet goed voor hem. Gelukkig heeft oom Karel ook onderhoud voor hem nagelaten, want het frettenvoer is duur.
Ze lopen door de winkel, niemand die Fred opmerkt. Angelique glimlacht.
Als ze bij de brandgang achter haar huis aankomen, ziet Aneglique dat de verlichting weer kapot is. Ze zal het straks melden op de gemeentepagina.
Er wordt weer volop gestolen hoorde ze van de buren, dus gaat ze haar fiets achterin de tuin zetten. Ineens voelt ze Fred bewegen. ‘Rustig blijven zitten vriendje, straks val je nog in de vieze sneeuw en dan moet je weer in bad. Daar…’ Angeliques stem valt weg. Ze voelt een handschoen over haar mond.
Een mannenstem sist in haar oor: ‘Ik heb je, je kan geen kant op.’
Hij heeft de zin nog niet uitgesproken of hij gilt het uit: ‘Godverdegotver mijn hand.’
‘Zo, ben jij de engerd die hier de buurt onveilig maakt’, sneert Angelique, ze maakt meteen een foto van hem met haar mobiel.
‘Wat is dat godverdomme, dat dwars door mijn hand bijt,’ zegt de man met een pijnlijk verwrongen gezicht.
‘Ja, wat is dat hè. Je kan beter vertellen wie jij bent, om vrouwen te overvallen in het donker, kan je wel! Wegwezen en je wordt nu berucht op de Facebookpagina en de whattsappgroep hier.'
Ik dacht een hondenverhaal
Ha Marie, Fred verrast mij.
Waar een fret al niet goed
Marie een heel leuk verhaal.
N.D.D. schreef: Ik dacht een
Levina Levja schreef: Ha
John Doe schreef: Waar een
Thea Josephine schreef: Marie
Hoi Mary, Leuk feelgood
Door die knoflook staat Fred
Hoi Marie, nu wil ik ook een
Jurrit schreef: Hoi