Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 228 Onverwachts

‘Fredje kom,’ roept Angelique haar fret. Hij springt op haar schouder, rolt zich in de kraag van haar winterjas. Hij steekt zijn snuitje even achter haar oor. ‘Gekkie,’ lacht ze. Haar Fredje, hij is sinds twee jaar bij haar. Ze erfde hem van oom Karel. Fred gaat overal mee naartoe, netzoals hij gewend was bij haar oom. Zelfs als ze gaat zwemmen, maar dan wacht Fred wel op haar handdoek, van water moet hij niets hebben. Hij vangt muizen in haar huis en is dol op groente. Ze kiezen samen uit wat ze gaan eten iedere avond. Zuurkool vindt hij niet lekker, maar de gebakken champignons erbij weer heerlijk, vooral met een snufje knoflook. Alhoewel hij de volgende ochtend wel een beetje uit zijn mond stinkt vindt Angelique. Hij mag er niet veel van, dat is niet goed voor hem. Gelukkig heeft oom Karel ook onderhoud voor hem nagelaten, want het frettenvoer is duur. Ze lopen door de winkel, niemand die Fred opmerkt. Angelique glimlacht. Als ze bij de brandgang achter haar huis aankomen, ziet Aneglique dat de verlichting weer kapot is. Ze zal het straks melden op de gemeentepagina. Er wordt weer volop gestolen hoorde ze van de buren, dus gaat ze haar fiets achterin de tuin zetten. Ineens voelt ze Fred bewegen. ‘Rustig blijven zitten vriendje, straks val je nog in de vieze sneeuw en dan moet je weer in bad. Daar…’ Angeliques stem valt weg. Ze voelt een handschoen over haar mond. Een mannenstem sist in haar oor: ‘Ik heb je, je kan geen kant op.’ Hij heeft de zin nog niet uitgesproken of hij gilt het uit: ‘Godverdegotver mijn hand.’ ‘Zo, ben jij de engerd die hier de buurt onveilig maakt’, sneert Angelique, ze maakt meteen een foto van hem met haar mobiel. ‘Wat is dat godverdomme, dat dwars door mijn hand bijt,’ zegt de man met een pijnlijk verwrongen gezicht. ‘Ja, wat is dat hè. Je kan beter vertellen wie jij bent, om vrouwen te overvallen in het donker, kan je wel! Wegwezen en je wordt nu berucht op de Facebookpagina en de whattsappgroep hier.'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht een hondenverhaal aan te treffen, haha. Maar het is een fretverhaal geworden. Ik heb het graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Fred verrast mij. Ik dacht ook aan een hondenverhaal of over paarden. Kijk nog even naar deze zin: 'Fred gaat overal mee met haar oom al en met haar nu ook.' Ik vind deze krom en denk aan: 'Fred gaat nu met mij overal mee naartoe zoals hij gewend was met oom.' Of zoiets. In de laatste zinnen drie keer hier vind ik niet zo fraai. Misschien wegwezen jij! Je foto zal rondgaan op FB in onze buurt WhatsApp.(?) Ik weet nooit hoe je dat schrijft. Ik twijfel over wereldberoemd, dat verdient die griezel niet. Je ziet, ik zat helemaal in je verhaal. Dank je wel op deze saaie grijze dag. Buiten dan. Een goed weekend gewenst.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie een heel leuk verhaal. Heerlijk dat dat stuk onverlaat in zijn hand wordt gebeten. Ik ben het met Levina eens over de zin die zij aanhaalt, maar misschien heb je dat inmiddels zelf ook gezien. gr. en fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht een hondenverhaal aan te treffen, haha. Maar het is een fretverhaal geworden. Ik heb het graag gelezen. :thumbsup:
Nele je graag een plezier gedaan, fijn dat je het kan waarderen. En heerlijk je duim op deze regenachtige dag. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Fred verrast mij. Ik dacht ook aan een hondenverhaal of over paarden. Kijk nog even naar deze zin: 'Fred gaat overal mee met haar oom al en met haar nu ook.' Ik vind deze krom en denk aan: 'Fred gaat nu met mij overal mee naartoe zoals hij gewend was met oom.' Of zoiets. In de laatste zinnen drie keer hier vind ik niet zo fraai. Misschien wegwezen jij! Je foto zal rondgaan op FB in onze buurt WhatsApp.(?) Ik weet nooit hoe je dat schrijft. Ik twijfel over wereldberoemd, dat verdient die griezel niet. Je ziet, ik zat helemaal in je verhaal. Dank je wel op deze saaie grijze dag. Buiten dan. Een goed weekend gewenst.
John was me voor met de honden, twee maal een 'commissaris Rex' is weinig origineel. Ineens kwam een herinnering aan een fret bovendrijven. Je hebt helemaal gelijk Levina, gelijk aangepast. Je eerste: Fred gaat overal mee naartoe, netzoals hij gewend was bij haar oom. Je tweede: Je kan beter vertellen wie jij bent, om vrouwen te overvallen in het donker, kan je wel! Wegwezen en je wordt nu berucht op de FBpagina en de whattsappgroep hier.' Idd gelukkig hebben wij SOL om zo'n dag cq weekend door te komen. Fijn dat je in mijn tekst zat, mooi compiment, dank. Lekker weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar een fret al niet goed voor is, Leuk verhaal, graag gelezen. Mijn gerbil heet Ed.
Nu ik het zo geschreven heb, hij is echt handig :D Fijn dat je het graag gelezen hebt en groet van Fred aan Ed.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie een heel leuk verhaal. Heerlijk dat dat stuk onverlaat in zijn hand wordt gebeten. Ik ben het met Levina eens over de zin die zij aanhaalt, maar misschien heb je dat inmiddels zelf ook gezien. gr. en fijn weekend.
Dank je Thea, leuk dat ik je even kon vermaken op deze herfstachtige dag. Idd ik heb de zinnen aangepast,(zie #6), dank jij ook voor je juiste blik. Ook fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mary, Leuk feelgood verhaal. Ik leefde mee. Nog een klein zeurdingetje. 'Van water is ie niet zo van ' zou ik een keer 'van' weghalen of aanpassen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, nu wil ik ook een fred! Een kat is een geweldig huisdier, maar die krijg je helaas nooit mee in je kraag :). Ook heerlijk dat zo'n klein beestje zo'n engerd aan kan! Fijn verhaal dat ik met een glimlach heb gelezen! Een paar dingetjes: 'van water is ie niet zo van': daar zou ik 'van water is ie niet zo gek' van maken. Twee keer 'van' klinkt naar mijn idee wat minder mooi. Ik zou Facebook gewoon voluit schrijven. 'Ze lopen door de winkel, niemand die Fred opmerkt. Angelique glimlacht.': Deze zin staat er een beetje verloren bij. Het geeft wel relevante informatie, namelijk dat Fred voor iedereen onzichtbaar is, maar het zou mooier zijn als het in de andere alinea's geïntegreerd zou kunnen worden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mary, Leuk feelgood verhaal. Ik leefde mee. Nog een klein zeurdingetje. 'Van water is ie niet zo van ' zou ik een keer 'van' weghalen of aanpassen.
Jurrit dank je voor je reactie. Je hebt gelijk, nu aangepast en meteen ook de regels waarbij ik twee maal achterelkaar: Ze lopen schrijf. Gek toch dat je het meerdere keren moet lezen en dan pas je vergissingen ziet. Tenminste wel bij mij persoonlijk. Fijne zondag

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Door die knoflook staat Fred natuurlijk op scherp :D. Go Fred!
Idd Richard, knoflook werkt goed :D fijne zondag.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, nu wil ik ook een fred! Een kat is een geweldig huisdier, maar die krijg je helaas nooit mee in je kraag :). Ook heerlijk dat zo'n klein beestje zo'n engerd aan kan! Fijn verhaal dat ik met een glimlach heb gelezen! Een paar dingetjes: 'van water is ie niet zo van': daar zou ik 'van water is ie niet zo gek' van maken. Twee keer 'van' klinkt naar mijn idee wat minder mooi. Ik zou Facebook gewoon voluit schrijven. 'Ze lopen door de winkel, niemand die Fred opmerkt. Angelique glimlacht.': Deze zin staat er een beetje verloren bij. Het geeft wel relevante informatie, namelijk dat Fred voor iedereen onzichtbaar is, maar het zou mooier zijn als het in de andere alinea's geïntegreerd zou kunnen worden.
Fijn Chantal dat ik je heb laten glimlachen. Ervaar ik als een fijn compliment. - van water is nu aangepast, je hebt helemaal gelijk. - 'Ze lopen door de winkel, niemand die Fred opmerkt. Angelique glimlacht. Hier heb je een punt, ik heb deze regel bij de volgende alinea van de brandgang gezet. Het gebeurt in het verhaal achterelkaar. - Facebook nu voluit geschreven, ik heb hier ook weer volkomen overheen gelezen. Hartelijk dank voor je opmerkingen, stel ik zeer op prijs. Fijne zondag.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Fred for president! Of tenminste; stel hem aan als nationale crime-fighter. :p Leuk verhaal, en inderdaad origineel om er geen standaard huisdier in te laten figureren.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Fred for president! Of tenminste; stel hem aan als nationale crime-fighter. :p Leuk verhaal, en inderdaad origineel om er geen standaard huisdier in te laten figureren.
Niets meer aan toevoegen zou ik zeggen! ;) Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Fred for president! Of tenminste; stel hem aan als nationale crime-fighter. :p Leuk verhaal, en inderdaad origineel om er geen standaard huisdier in te laten figureren.
Ik moet lachen om je reactie, mooi. Fijn dat je de tekst kan waarderen. Prettige avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Fred for president! Of tenminste; stel hem aan als nationale crime-fighter. :p Leuk verhaal, en inderdaad origineel om er geen standaard huisdier in te laten figureren.
Niets meer aan toevoegen zou ik zeggen! ;) Met veel plezier gelezen!
Fijne reactie Anke, dank je wel! Prettige avond.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Hebbes', zal Fred gedacht hebben. Ik moest al lachen om die eerste zin. In zijn eenvoud is ie voor mij enorm grappig. Leuk verhaal. Fred werkt beter dan pepperspray. Ik zag wel dat er in de derde alinea, tweede regel een tikfoutje in de naam van Angelique zit en in diezelfde alinea Angelique’ stem moet zijn Angeliques stem. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marie, Ik vond je verhaal leuk om te lezen. In het tweede stukje leer ik voor mijn gevoel Fredje een beetje kennen. Door het eerste stukje verhaal had ik het niet verwacht, maar ik vind Angelique op het einde nog best moedig. Er had nog wel iets meer spanning in gemogen op het einde. Ik denk dat je dat ook wel was gelukt als ik de opdracht had gemaakt met een hoger maximaal woorden aantal. De zin ' ‘Wat is dat godverdomme dat dwars door mijn hand bijt,’ zegt de man met een pijnlijk verwrongen gezicht.' vind ik niet zo lekker lopen. Misschien iets van een komma erin of een ander scheldwoord gebruiken. Maar al met al kijk ik uit naar andere inzendingen van je.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Hebbes', zal Fred gedacht hebben. Ik moest al lachen om die eerste zin. In zijn eenvoud is ie voor mij enorm grappig. Leuk verhaal. Fred werkt beter dan pepperspray. Ik zag wel dat er in de derde alinea, tweede regel een tikfoutje in de naam van Angelique zit en in diezelfde alinea Angelique’ stem moet zijn Angeliques stem. Met veel plezier gelezen.
Dank je Sandra, ik ben een beetje laat met mijn reactie hier, sorry. Fijn dat ik je aan het lachen kreeg, ervar ik als een compliment. Je comment, nu aangepast, dank voor je scherpe blik. Fijne dag.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marie, Ik vond je verhaal leuk om te lezen. In het tweede stukje leer ik voor mijn gevoel Fredje een beetje kennen. Door het eerste stukje verhaal had ik het niet verwacht, maar ik vind Angelique op het einde nog best moedig. Er had nog wel iets meer spanning in gemogen op het einde. Ik denk dat je dat ook wel was gelukt als ik de opdracht had gemaakt met een hoger maximaal woorden aantal. De zin ' ‘Wat is dat godverdomme dat dwars door mijn hand bijt,’ zegt de man met een pijnlijk verwrongen gezicht.' vind ik niet zo lekker lopen. Misschien iets van een komma erin of een ander scheldwoord gebruiken. Maar al met al kijk ik uit naar andere inzendingen van je.
Hartelijk dank schrijfcoach Mabel voor je reactie. Fijn dat ik voor een kleine verrassing zorg in de alinea over Fredje. Hij is me er eentje! Je opmerking meteen aangepast met idd een komma. Ik weet de site van de Taalunie, maar het blijft een worsteling voor mij, teveel komma's en dan weer te weinig. Overigens vloeken doe ik niet graag in een tekst, maar als een fret dwars door je hand bijt. Maar ik zal goed opletten met lezen, wat andere schrijvers doen in zo'n scene. Prettige dag.