#227 De avonturen van Jack, beschermer van het heden en verleden
Fier kijkt de Vogelverschrikker over het landgoed van zijn baas. Tussen de mais en zonnebloemen voelt hij zich één met de omgeving. Hij geniet van de rust totdat er uit het niets een gat opent in het veld. Een ridder springt eruit, kijkt om zich heen en rent op de Vogelverschrikker af.
‘Jack, oh Jack, eindelijk heb ik je gevonden.’ De Vogelverschrikker weet niet wat hem overkomt.
‘Wie is Jack in godsnaam?’
‘Oh nee, nee, ze hebben je geheugen weer gewist. Kom er is geen tijd te verliezen.’
De ridder maakt Jack los en gooit hem over zijn schouder.
‘Hey, wie denk je wel dat je bent? Mijn baas gaat dadelijk over de rooie, als ie mij hier niet aantreft.’
‘Als ik je niet meeneem, is er niets meer om te beschermen. Voor de goede orde, mijn naam is Sir Shaslick.’
Shaslick springt in het gat en Jack wordt getrakteerd op een rit door tijd en ruimte.
Het landschap waar ze terecht komen is haast identiek, alleen nu staat er een kasteel. Dat in brand staat. En een monsterkraai die het landgoed terroriseert.
‘Onze tovenaar, Carrero, is doorgedraaid. Hij heeft zijn huiskraai, Kaka, gemuteerd tot dit wezen. Alleen jij kan ons redden, Jack.’
Shaslick duwt een hooivork in zijn handen.
‘Dit is je wapen. Hiermee heb je de Paddenstoelenmannetjes verslagen, probeer te herinneren.’ Jack doet zijn best en voelt opeens een energie door zijn lichaam stromen. Wellicht is hij toch de krijger die het landgoed moet redden. Hij begint te rennen en met alle kracht gooit hij de hooivork richting Kaka. Met spanning kijken Jack en Shaslick hoe de hooivork door de lucht gaat en op Kaka afvliegt. Uiteindelijk ketst het ding af en lijkt Kaka ongedeerd. De kraai stormt op Shaslick af, zijn harnas wordt door de snavel gepenetreerd. Kaka lacht en vliegt weg, richting de grotten van Simpelveld.
Jack knielt naast Shaslick, wiens ingewanden langzaam naar buiten kruipen. Hij schuift de helm van zijn hoofd en Jack is verbaasd. Hij had niet gedacht dat Shaslick een snor zou hebben. Het is een snor met krullen aan de zijkanten. Je kan zien dat deze ridder zichzelf goed verzorgt.
‘Hoe krijg je hem zo glanzend?’
Shashlick hoest bloed en slijm op.
‘Vogelpoep, van Kaka.’
‘Daarom dat hij jou moest hebben.’
Shaslick knikt en sterft in Jacks’ armen.
Rchard hoe kom je erop. Mooie
Hoi Marie, Ik blijf lekker
Poe, dit vind ik een erg
Katja, ik vind jouw inzet tot
Hoi Richard, ik heb je
Dank je Ton ik blijf gewoon
Duidelijk Richard! Ik neem
Ik denk dat het vooral de
Ja ik begrijp je volkomen,
Wat een apart verhaal. Waarom