Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#226 En nooit meer iets beloven dat je niet van plan bent om te doen

30 december 2018 - 14:24
‘Alfons, hoe heb je het zover laten komen,’ zegt hij hardop tegen zichzelf. ‘Waar ging het fout?’ ‘Zal ik je een handje helpen,’ zegt Zeus zijn kat. ‘Hoe zo jij,’ ergernis is te horen in zijn stem. ‘Als je het niet wilt horen,’ waarop Zeus zijn kopje arrogant naar de blinde muur draait om die uitgebreid te bestuderen. ‘Oké, niet zo licht geraakt Zeus, vertel.’ ‘Als je volwassen respect kunt tonen, wil ik je vraag in overweging nemen.’ ‘Mijn beste Zeus,’ Alfons maakt een zwierige buiging, ‘Wil je zo goed zijn mij te onthullen waar ik de fout inging?’ Zeus slaakt een diepe zucht, bekijkt zijn pootjes, likt eerst de rechter, dan de linker voorpoot. ‘Het is zo’n zeven jaar geleden dat je weet wel wie, jou uit haar huis zette. Ik mocht blijven, maar nadat wij al twintig jaar samen waren geweest, leek mij dat een karaktermoord. Ik kreeg geen vers vlees meer van je, maar blikjes. Ik walgde ervan. Kort daarop ging jij ze zelf ook eten. En dan maar leuk doen buiten de deur, terwijl je binnen giechelend achter je laptop zei: ‘Ik heb ze te pakken.’ Oh wat was jij blij. Je trok je steeds verder terug uit het openbare leven en maar kijken naar banksaldo en kluisinhoud. Gelukkig heb je nu gemerkt dat je fout zit.’ ‘Jij zag dit al die tijd Zeus, ouwe makker. Waarom zei je niets?’ ‘Ik probeerde het soms wel, maar je had er geen oren naar.’ ‘Waar moet ik beginnen, ik weet het niet meer.’ ‘Het is heel eenvoudig, je begint met echt vriendelijk zijn, breng je lieve buurvrouw een bloemetje voor het nieuwe jaar. Ga hokken schoonmaken in het dierenasiel, hier om de hoek, als vrijwilliger. En nooit meer iets beloven dat je niet van plan bent om te doen.’

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 december 2018 - 20:47
Geef mij ook zo' n kat., Marie. Opvoedkundig geschreven.
Ik ben ook op zoek John, heb Zeus nog niet gevonden :D Met zo'n staat van oplichting is enige lering hier op zijn plaats. Fijn dat je langskwam.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 december 2018 - 10:39
Hoi Marie, heerljk zo'n wijze kater die Alfons helpt het rechte pad te vinden! Een fijn stukje om te lezen met een humoristisch tintje dat me een glimlach bezorgt. De eerste zin moest ik twee keer lezen, voordat ik begreep dat Alfons het tegen zichzelf had. Misschien dat je hier 'zegt hij hardop tegen zichzelf' van zou kunnen maken, zodat het direct duidelijk is? Hele fijne jaarwisseling!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 januari 2019 - 15:45
Door de verwarrende eerste twee zinnen kan ik de dialoog moeilijk plaatsen. Zeus is de kat van Alfons die tegen zichzelf praat? Het kan ook aan mijn watten-kop van de snot liggen maar ik krijg het helaas niet helemaal helder. Ik zie wel het sprookje De Bremer straatmuzikanten voor me. :? Ik wens je een mooi schrijfjaar toe! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2019 - 19:13
Hoi Marie, heerljk zo'n wijze kater die Alfons helpt het rechte pad te vinden! Een fijn stukje om te lezen met een humoristisch tintje dat me een glimlach bezorgt. De eerste zin moest ik twee keer lezen, voordat ik begreep dat Alfons het tegen zichzelf had. Misschien dat je hier 'zegt hij hardop tegen zichzelf' van zou kunnen maken, zodat het direct duidelijk is? Hele fijne jaarwisseling!
Chantal, fijn dat je het prettig lezen vindt en de humor ziet. De eerste zin pas ik aan, dank voor je scherpe blik. Ik wens je een heel inspirerend schrijfjaar.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2019 - 19:17
Door de verwarrende eerste twee zinnen kan ik de dialoog moeilijk plaatsen. Zeus is de kat van Alfons die tegen zichzelf praat? Het kan ook aan mijn watten-kop van de snot liggen maar ik krijg het helaas niet helemaal helder. Ik zie wel het sprookje De Bremer straatmuzikanten voor me. :? Ik wens je een mooi schrijfjaar toe! :thumbsup:
Hey May, ik heb je in de problemen gebracht zie ik, net de zin aangepast. Het is een dialoog tussen Alfons en zijn kat, het begint met zin 1 : Alfons spreekt tegen zichzelf (uit verbazing). Ik wens je beterschap, ik ben net ook in de lappenmand geweest, onvoorstelbaar hoeveel er geproduceert kan worden in die holtes! Dat 2019 voor jou heel inspirerend mag zijn.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2019 - 19:18
Teder verhaal! Ik zie vooral een man die zó van zijn kat houdt dat hij ermee gaat praten. Iemand die eenzaam is en het daarom maar goedmaakt met zijn kat. Leuk geschreven, graag gelezen!
Dank voor je fijne woorden Mike. Het is een vervolg van de vorige opdracht, waarin Alfons nu verzoening zoekt met zijn 'oude' gedrag. Zeus helpt hem dat te verbeteren. Ik wens je een inspirerend 2019.