Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#226 Broeders - Het verhaal van een Duitse soldaat

Woord vooraf Vlak voor kerst reed ik na een hectische dag naar huis en hoorde op de radio een verhaal dat me kippenvel bezorgde. De opdracht van deze week sloot zo naadloos aan bij die reportage, dat ik heb geprobeerd dit waargebeurde verhaal dat zich afspeelde tijdens WOI, in mijn eigen 300 woorden te vangen. ------ Broeders - Het verhaal van een Duitse soldaat Genadeloos slaat de granaat de grond onder mijn voeten weg. De nacht spat uit elkaar, mijn geweer is mijn enige houvast. Ik schreeuw, hard en rauw en glijd hulpeloos naar beneden. Mijn zenuwen staan op scherp en op het moment dat Engelse klanken mijn overbelaste bewustzijn bereiken, nemen reflexen het over en schiet ik richting het vijandige geluid. Plotseling lig ik stil. Ik wil opstaan, maar mijn laarzen vinden geen grip op de doorweekte grond. Kou en angst trekken me richting de aarde. Ik grijp verwoed om me heen als ik plots een gestalte naast me ontwaar. Het moet de Engelse soldaat zijn, op wie ik zojuist heb geschoten. Terwijl de kogels om ons heen fluiten, probeert hij richting de rand van de krater te kruipen, op zoek naar beschutting. Zijn benen weigeren echter dienst. Verwilderd kijkt hij om zich heen, niet in staat zich te onttrekken aan de hel waarin hij dreigt weg te zakken. Dan kruist zijn jagende blik de mijne. Ineens wijkt mijn paniek, want in zijn donkere ogen lees ik mijn eigen verhaal. Van de vijand blijft niets over. Naast me ligt slechts een jongen, bedolven onder modder, angst en wanhoop. Instinctief pak ik zijn hand beet. Even lijkt hij terug te willen trekken, maar dan grijpt hij hem wanhopig vast. Mijn hart breekt als ik zie hoe door mijn toedoen, zijn jas ter hoogte van zijn middenrif steeds donkerder kleurt. 'Please stay with me?' Zijn vraag is niet meer dan een fluistering die nauwelijks boven het oorlogsgeweld uitkomt, maar ik hoor hem. Voorzichtig schuif ik dichterbij, sla mijn arm om hem heen, in een tevergeefse poging hem af te schermen voor het onvermijdelijke en antwoord 'Du bist nicht allein. Ich schutze dich.' Die hele nacht blijf ik bij hem, daar in de modder. Als de duisternis eindelijk wijkt, heb ik een vriend verloren.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kippenvel. Toevallig of misschien bestaat toeval niet ... Ik heb een documentaire gezien van Engelse soldaten die in België waren tijdens Kerstmis WO1 en daar zongen. Ook Duitse soldaten zongen mee, ieder in eigen taal. Ik dacht, waar maken wij ons tegenwoordig druk om met Kerstmis!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. :thumbsup: Woorden zoals Terwijl en Als vermijd ik altijd. Waarom niet korter? -Terwijl de nacht uit elkaar spat, is mijn geweer het enige waar ik me aan kan vastklampen.- Suggestie: De nacht spat uit elkaar, mijn geweer is mijn enige houvast. Korte zinnen maken het dramatischer wat mi hier van toepassing is. In zo'n situatie zoekt men niet naar oorzaak en gevolg maar constateert men slechts. -Die hele nacht blijf ik bij hem, daar in de modder. Als de duisternis eindelijk wijkt, heb ik een vriend verloren.- Die nacht verblijven we in de modder. De duisternis wijkt, ik heb een vriend verloren. Jouw laatste zin is briljant omdat de duisternis wijkt maar niet verdwijnt. ;) :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John, dank voor het lezen! Levina, dat is synchroniciteit.. Wat moet die documentaire mooi zijn geweest. De radio reportage bracht mij ook in één ogenblik naar de essentie van kerst.Gelukkig hebben we daar verhalen en muziek voor. Die kunnen dat zo goed teweeg brengen. May, dank voor het lezen en je bruikbare tips! De eerste zinnen heb ik direct aangepast. Het was voor het eerst dat ik iets van oorlog beschreef en ik worstelde daar best mee (gelukkig kan ik niet teruggrijpen op eigen ervaring en moet ik het met verhalen uit boeken en films doen). Dus ik was heel blij met je commentaar!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, ... je verhaal trof me. Ja, die snertoorlogen. Deze twee soldaten hebben het verhaal gemaakt waar wij nu nog steeds aan moeten werken: vrede sluiten met de vijand.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Mooi om te lezen hoe je hier op kwam. Verhalen van persoonlijke ervaringen met de oorlog vind ik zelf altijd veel indrukwekkender dan de 'droge kost' zoals beschreven in de geschiedenisboeken. Ik denk dat als je het e.e.a. aanpast zoals May suggereert, je verhaal inderdaad nog krachtiger wordt. Graag gelezen en fijne jaarwisseling!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoe je je in de situatie hebt ingeleefd en de wanhoop van de soldaten beschreven hebt. Triest hoe er in een oorlogsituatie haat gezaaid wordt en angst gecreëerd wordt, terwijl we allemaal mens zijn en met elkaar verbonden zijn in onze harten. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal met je prachtige woorden laat je me een film zien, die ik niet wil zien, maar weet dat het overal waar oorlog is nog steeds geldt: jonge mensen moeten de oorlog in om elkaar af te maken. Vreselijk, maar door jou zo mooi weer gegeven. Ik was daar ook eventjes en ga dit nog lang onthouden! Fijne dag.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bestaand verhaal pakken is één ding, maar het ook nog eens zo mooi opschrijven, dat is een kunst. Ik kan er eerlijk gezegd weinig over zeggen, buiten het feit dat ik het heel mooi geschreven vind. Graag gelezen!