Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#224 Over tompoucen en andere lekkere hapjes

‘Suus!’ Eva trekt haar vriendin aan haar mouw. Suzanne, die net met haar tanden over het glazuur van een tompouce schraapt, kijkt verstoord op. ‘Wat?’ ‘Je moet je vent in de gaten houden.’ Eva knikt in de richting van het groepje mannen dat zich op het terras in de achtertuin heeft verzameld. Suus volgt Eva’s blik. In de kluwen testosteron spot ze haar man Eric, die zojuist een plekje heeft bemachtigd dichtbij het stralende middelpunt van het opstootje. De nieuwe buurvrouw, blond en bevallig, heft met een uitnodigende glimlach haar glas op naar Eric. Hij grijnst van oor tot oor, tikt als antwoord met zijn biertje tegen het ranke wijnglas en drinkt gulzig en zonder maar één seconde zijn ogen van zijn buurvrouw af te wenden, zijn glas leeg. ‘Dat soort vrouwen, leer mij ze kennen!’ Eva dipt haar vinger in het ontmantelde gebakje van haar vriendin en wijst er vervolgens onder de gele room mee naar de blondine. ‘Roofdieren zijn het. Bloedmooi en allervriendelijkst, ja, totdat ze er met je eigenste man vandoor gaan. Ik zeg het je, Suus, ik zal de deur vanaf nu maar driedubbel op slot doen.’ Suus kijkt haar vriendin geschrokken aan. ‘Zou je denken? Ze lijkt toch best aardig..’ ‘Aardig? Meid, doe niet zo naïef. Dat lijkt maar zo. Heeft ze vanavond al één woord met je gesproken?’ Suzanne schokschoudert. ‘Natuurlijk niet’ briest Eva verder ‘zij praat alleen maar met de mannelijke helft van onze buurt. Want daar valt wat te halen! Kijk dan!’ Eric buigt zich over naar hun nieuwe buurvrouw en plukt omzichtig wat uit haar haar. De blonde schoonheid lacht verleidelijk en zelfs van deze afstand ziet Suus hoe Erics konen hoogrood kleuren. ‘Wel heb je ooit..’ Suzanne drukt de geplunderde tompouce in de handen van haar vriendin en stroopt haar mouwen op. ‘Ik ga d’r op af!’ ‘Go get her girl!’ Joelt Eva. Nog geen tien minuten later verlaat de nieuwe buurvrouw met opgeheven hoofd het buurtfeest. Alleen. Pas als ze de poort achter zich dichtslaat, verruilt ze haar ijzige blik voor hete tranen.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Af en toe was het voor mij niet helemaal duidelijk naar wie werd verwezen ("het blonde middelpunt": ik dacht eerst, dat is de vent van Suus & "roofdieren": ik dacht dat het ging over het groepje mannen, om de nieuwe buurvrouw heen), dus moest af en toe mijzelf corrigeren terwijl ik las. Dat is zonde, want voor de rest is het goed geschreven, komisch en een prettig beetje venijnig. Leuk om te lezen!

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alinevera, bedankt voor je commentaar! Ik heb wat lopen puzzelen en de punten die je noemde aangepast. Ik hoop dat het nu makkelijker leest en duidelijk is naar wie er verwezen wordt. Bedankt! John, haha! Misschien is de Hema nog open :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een heerlijke titel! lekker verhaaltje ook; inderdaad dat vrouwlijk venijn, mooi met de vingers in de tompouce ... voor mij was nu duidelijk wanneer naar wie verwezen werd

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De klassieke vooroordeel situatie op een originele manier weergegeven. Mooi de passages over de tompouce. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mij duidelijk hoe de scène zich ontwikkelt. Eva wel een heel villeine rol gegeven met de tompouce als appel? Maar hoe het nu werkelijk zit met de nieuwe buurvrouw, mss is ze wel net weduwe geworden of heeft haar vriendin haar verlaten, wie zal het zeggen. Goed stukje! Fijne zondag

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mij duidelijk hoe de scène zich ontwikkelt. Eva wel een heel villeine rol gegeven met de tompouce als appel? Maar hoe het nu werkelijk zit met de nieuwe buurvrouw, mss is ze wel net weduwe geworden of heeft haar vriendin haar verlaten, wie zal het zeggen. Goed stukje! Fijne zondag
Zo eens met deze reactie.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor jullie fijne en leuke reacties! Peter, helaas was 300 woorden te kort om meer te onthullen. Daarentegen is het nu aan de lezer om in te vullen of deze nieuwe buurvrouw wel echt een femme fatale is, of maar gewoon iemand die eenzaam is en graag aansluiting zoekt in haar nieuwe buurt. Marie en Levina, jullie hebben mijn bedoeling er goed uitgehaald. En dat van die tompouce en die appel, Marie, zo had ik het nog niet bekeken! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uh... "tompoezengevecht"... Jammer weer dat de vrouwen elkaar aanvallen... Ik denk dat mijn doelwit op een ander punt gericht zou zijn, haha... Graag gelezen...

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-kluwen testosteron - :thumbsup: Leuk gevonden! Ik ben ook zeer benieuwd wat er aan de hand is met de buurvrouw. Ik begrijp de vooroordelen maar waar zit men mis? Fijn verhaal om te lezen! :nod:

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank N.D.D. voor je reactie! Die vrouwen zijn bewust gekozen. De mannen blijven (voor nu ;) even buiten schot). May, de dames zien idd niet in waarom de nieuwe buurvrouw zich zo gedraagt. Zij gaan ervan uit dat ze op de verleidingstour is. Maar misschien wilt ze alleen maar aardig gevonden worden en zit er achter die façade vooral onzekerheid. Wie zal het zeggen..

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@EdwinChantal Een verhaal dat het thema heel dicht benadert. Vol vooroordelen, achterdocht en venijn. De tompouce: verleidelijk, geschraapt, geplunderd, volgt de verhaallijn goed en maakt je verhaal extra smakelijk. Heel herkenbaar, die vooroordelen, het geroddel, de angst om hun mannen kwijt te raken. “Al ziet men de lui, men kent ze niet,’ zei Bredero al in de zeventiende eeuw en dat gaat nog steeds op. Ik kon goed volgen, wie er wat zegt. Met veel plezier gelezen. Opm. Joelt Eva > joelt Eva ‘wijst onder de gele room mee’ Misschien anders formuleren. Bedoel je dat ze ‘onder de gele room’ zat , haar gezicht ermee bedekt of ..?