Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#223 Sporen

Sporen Er was eens een heel lief meisje, dat aan de hand van haar grootmoeder door het grote bos liep. ‘Wat is het bos mooi, vind je niet?’ vroeg de oude vrouw. ‘Alles is zo mooi wit,’ antwoordde het meisje. Ze trok haar kapje wat strakker om het hoofd en vervolgde: ‘Het is wel koud.’ Ze liet de hand van haar grootmoeder los en wreef zichzelf warm. ‘Ja, inderdaad. Kijk, als je uitademt zie je de wolkjes uit je mond komen.’ ‘Wat zijn die wolkjes oma?’ ‘Dat zijn onze voorouders die ons beschermen. Ze komen naar buiten en later adem je ze weer in. Zo blijven ze altijd bij je.’ ‘Oma, jij bent ook een voorouder van mij. Toch?’ ‘Ja kind,’ zei de oude vrouw glimlachend, ‘maar ik bescherm je door er gewoon voor je te zijn. Ik ben nog lang geen wolkje.’ ‘Nee, oma, gelukkig niet.’ Haar kleine kinderhandje reikte naar de gerimpelde, maar warme en vertrouwde vingers, die op haar gebaar met een stevige en liefdevolle grip reageerden. De sneeuw op het pad voor hen was nog niet door mensenvoeten betreden. De afdrukken van de beesten uit het bos waren duidelijk zichtbaar. ‘Kijk, een reeënspoor,’ wees grootmoeder naar de sneeuw, ‘dat zijn je vrienden. Toch zul je ze niet snel dichtbij zien.’ Beiden bogen zich een poosje over de bewijzen van de nabijheid van deze schichtige dieren. ‘En daar, konijnen.’ Ze liepen een paar meter naar voren en zakten op hun hurken. ‘Dat daar zijn sporen van hazen en kijk, daar, fazanten.’ De wolkjes dansten rond hun hoofden. Het meisje snapte precies wat haar grootmoeder bedoelde met de voorouders die haar beschermde. Haar kon niets gebeuren. Ze stond op en sloeg haar armen om de nek van haar grootmoeder die nog steeds gehurkt op het pad zat. Ze dook met haar neus in haar haren en rook de geur van het vertrouwde, van thuis. Toen ze haar hoofd weer bevrijdde uit de innige omhelzing, dwaalde haar ogen naar de afdrukken aan de rand van het pad. ‘Van welk dier zijn die, oma?’ De oude vrouw bleef een poosje stil. Even rilde ze. Het was ook wel koud. Ze stond behoedzaam op. Het meisje vervolgde: ‘Het lijken wel pootafdrukken met een soort sleep erachter.’ De blik van grootmoeder verstarde. ‘Blijf altijd op het pad meisje. Laat je niet verleiden om het bos in te gaan.’ Even aarzelde ze. ‘Hier liep de wolf. Als hij je ziet, zal hij je lokken met lieve woorden. Trap er nooit in. Hoor je me liefje?’ Ze keek haar kleindochter strak in de ogen. Het meisje nam zich voor om nooit, nee nooit van het pad af te dwalen, nooit zou ze zich door de lieve woorden van de wolf laten verleiden. De wolkjes van de voorouders dansten in een onrustige regelmaat rond hun hoofden. ‘Kom, laten we reuzensporen maken om alle boze dieren af te schrikken.’ De reuzensporen maakten ze vaker. Snel kroop het meisje achter haar grootmoeder en sloeg haar armen om haar middel. ‘Links eerst,’ schreeuwde ze. Zo sleepten ze hun voeten achter elkaar, door de sneeuw. Grootmoeder zette een lied in en op die manier ploegden zij zich opgewekt een weg naar huis. Jaren later, zal het meisje zich toch laten verleiden om het pad te verlaten. Op een mooie zonnige dag, als de bloemen volop bloeien en de voorouders zich niet zullen tonen in de wolkjes rond haar hoofd. ‘Hallo meisje,’ zal een laag grommende, maar warme stem haar vriendelijk begroeten, ‘hoe heet jij?’ ‘Roodkapje,’ zal ze antwoorden, ‘ik ben op weg naar mijn zieke oma.’ Maar dat is een heel ander verhaal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend geschreven in een liefdevolle sfeer tussen oma en kleindochter. Dat van die grote sporen vind ik mooi. Ik heb wat moeite met het feit dat de voorouders alleen in de winter bescherming bieden en niet in de zomer, dat komt onlogisch op mij over. Misschien iets toevoegen waarbij de wolf de bescherming van de voorouders in de zomer weet te omzeilen. gr. Nynke

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wat moeite met het feit dat de voorouders alleen in de winter bescherming bieden en niet in de zomer, dat komt onlogisch op mij over. Misschien iets toevoegen waarbij de wolf de bescherming van de voorouders in de zomer weet te omzeilen. gr. Nynke
Voor mij hoeft de uitleg niet. In de zomer verdampen de voorouders overdag toch gewoon door de kracht van de zon?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verhaal, Hadeke Mijn gevoel geeft aan, dat je genoeg ervaring op schrijfgebied hebt dat zulke schoonheid niet zal worden misbruikt.Toch?

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grootmoeder,oma , oude vrouw. Kies voor iets eenduidigs. Probeer dit eens...ze sloeg beide armen om zich heen in een poging warm te worden. Verder fantasie vol geschreven...

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke wat een heerlijk sprookje om te lezen. Ik heb ervan genoten, leest voor mij lekker door. Aandoenlijk en de laatste alinea leuk afgesloten. Fijne avond.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor jullie reacties! @nyceway: Precies vanuit jouw overweging schreef ik: 'en de voorouders zich niet zullen tonen in de wolkjes rond haar hoofd.' Het feit dat zij zich niet tonen wil niet zeggen dat ze werkelijk afwezig hoeven te zijn. Ik denk dat in het vervolg op dit verhaal zal blijken dat ze er nog wel degelijk zijn. :-) @N.D.D. Sowieso verdampen de wolkjes, maar of de voorouders daarmee ook verdampen. Wie weet. @John Doe, naar aanleiding van je suggestie de zin wel aangepast, maar niet zoals je voorstelde. Dan wordt er nl in korte tijd twee keer armen ergens omheen geslagen. Wat betreft je eenduidigheid: Ik heb het even opnieuw gelezen met jouw eenduidigheidsvoorstel, voor mij werkte het niet. De afwisseling leest voor mijzelf prettiger, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dat ervaren.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, fantasievolle voorloper van het bekende sprookje! De wolkjes vind ik erg mooi! Je verhaal heeft een heerlijke, sprookjesachtige cadans en de afwisseling in de benaming van oma vind ik juist prettig. Ik heb de opa in mijn verhaal daarom ook afgewisseld met grootvader. "Ze dook met haar neus in de haren van haar oma en rook de geur van het vertrouwde, van thuis, van vader en moeder en van grootmoeder zelf natuurlijk." Wat mij betreft mag je achter 'thuis' een punt zetten. Dit woord draagt alles al in zich.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met die voorouders geef je het sprookje iets wat een sprookje normaal niet heeft; meer context. Dat is je tekst natuurlijk sowieso; meer context voor een bestaand sprookje. Ik heb iets soortgelijks gedaan. De opdracht nodigt daar ook een beetje toe uit. Doordat we Roodkapje kennen, wint jouw tekst aan betekenisvolheid. Ik vind het leuk om de band tussen Roodkapje en oma versterkt te zien.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een sfeervolle en beeldende vertelling. Ik voel de kou en ik zie het meisje en haar oma zich buigen over die dierensporen. Goed beschreven, die rilling bij oma als ze het spoor van de wolf ziet, en hoe het plotseling toch wel echt koud is. Leuk ook, die grote sporen die ze samen maken. Mooi bedacht en geschreven. Het wisselen tussen oma, de oude vrouw, grootmoeder en de vrouw, hierboven eerder genoemd, haalt mij op een paar plekken uit het verhaal. 'Ze liet de hand van de vrouw los en wreef zichzelf warm,' ik vroeg me hier heel even af of er nog een andere vrouw was. En in de zin 'Snel kroop het meisje achter haar grootmoeder en sloeg haar armen om het middel van de vrouw,' is het dubbelop en kun je ook kiezen voor 'en sloeg haar armen om haar middel.' Ik zelf zou in dit verhaal kiezen voor een of twee verwijsnamen. En een zin die er voor mij wat los tussen staat; 'Nooit, nooit zou het meisje van het pad afdwalen, nooit zou ze zich door de lieve woorden van de wolf laten verleiden.' Misschien past het meer in de sfeer van het verhaal als je dit het meisje laat voornemen, of beloven?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor je reactie. Ik heb wat gekapt in de benamingen. De woorden 'en sloeg haar armen om haar middel', had ik in de eerste versie ook staan -en nu weer-, punt is wel dat het nu kan lijken of het het middel van het meisje zelf is. Ik hoop dat ik daarbij maar op de lezer kan vertrouwen. :-)