Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#221 WC

WC Zelden kijk ik naar de scheurkalender die mijn man met een lange spijker op de rechtermuur van het toilet heeft bevestigd. Het maakt mij niet uit welke dag het is. Omdat ik in een folder las dat een scheurkalender een geschikt sinterklaascadeau is, kijk ik er onwillekeurig naar. Na 23 oktober is er geen blad meer afgescheurd. Het was de verjaardag van mijn schoonvader die er al jaren niet meer is. Ik begrijp het wel. Terwijl ik op de wc zit trek ik in een impuls de kalender van de muur en blader er door. Waarvoor ik in het hokje kwam is er allang uit. De stank deert me niet. Ik ben nu helemaal gefascineerd door de afbeeldingen van schilders. Zouden die er in het begin ook gestaan hebben? De ene na de andere schilder komt voorbij. Ik begin te grijnzen als ik Vincent van Gogh zie staan. Plotseling komt er een herinnering naar boven. Ik zit weer op de middelbare school. De leraar kunstgeschiedenis droeg ons op om een verhaal te schrijven over een kunstschilder en we moesten tevens vertellen welk schilderij ons het meeste aansprak. Ik heb gekozen voor “De slaapkamer” van Vincent van Gogh. De leraar vroeg wat de reden was van mijn keuze. Hij schudde zijn hoofd nadat ik gezegd had dat ik moe was en graag naar bed wilde. Ik zie zijn verbaasde blik nog voor me. Als ik het jaar heb uitgelezen, gooi ik de kalender op de grond. Het wordt tijd om mijn billen af te vegen. Ik steek mijn hand uit naar het toiletpapier. De rol is leeg. Op de grond ligt wel papier. Ik aarzel niet en scheur een aantal velletjes uit de kalender. De schilders worden samen met het papier doorgespoeld.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kunst gaat ten onder aan de eerste behoeften van de mens. :D Slapen en wc-papier is belangrijker. Ik hoop alleen dat de scheurkalender niet je wc heeft verstopt, Tja. Graag gelezen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is letterlijk een schijtverhaal. Nee Siv, ik heb alleen maar de gebruikte velletjes doorgespoeld.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, … dat had de onderhavige schilder nu eens moeten weten! Het is weer een pracht verhaal van jou. Goed geschreven, recht zo die gaat. In nood veeg je je billen af met wat er voorhanden is. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer lekker gegrinninkt (deze keer goed naar de spelling gekeken!) om je verhaal. En de zaak weer praktisch opgelost lees ik. Fijne zondag

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geestig vrrhaal. Heerlijke associaties en herinneringen. Aan het eind weer de harde weerkelijkheid: alles is vergankelijk. De billen worden afgeveegd met kunst. :-)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja. Je verhaal werpt me terug in de tijd, naar de periode in mijn leven dat je met krantenpapier je billen moest afvegen. Toen was het w.c.papier nog niet uitgevonden. Verwarming bestond uit 1 kolenkachel in de kamer en de wc was een hokje met daarin een plank op zithoogte waarin een rond gat was gemaakt. Daaronder stond een ton die 1x in de zoveel tijd met de strontkar werd meegegeven. Wat was dat behelpen, achteraf, en kkkkoudddd. Toen vond je het heel normaal. Bedankt voor je verhaal. Ik weet nu weer in wat voor luxe we leven. Ik heb overigens hartelijk zitten lachen om je relaas. :D

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker droog, hoewel, een aantal velletjes uit de scheurkalender is een ander lot beschoren. En over 'De Slaapkamer' schrijven, gewoon omdat je moe bent. Leuk!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moest ook denken aan het toilet bij mijn grootouders, Willemina. Hoewel toilet? Een 'huisje' op een meter of tien van hun woning. Gewoon een houten bak met een houten deksel. Kranten lagen ervoor. Soms keek ik met verwondering - nee geen verbijstering - naar de maden die omhoog kropen. Dat vond ik bij hen heel gewoon. We leven nu inderdaad in luxe.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vaak moet ik nog aan die plee denken, Levina. Wat een andere wereld was dat. Toch wen je daar snel aan.