Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 221 - Scheurkalender

# 221 – Scheurkalender Daar hang ik weer met mijn dikke buikje dag voor dag scheuren jullie me af Elk blaadje heeft zijn praatje soms bescheur je je van de lach De blaadjes rennen door opgejaagd door regen en wind soms verbrand door de zon Sommige feestdagen vergaan door onhandigheid om zeep geholpen Kreukvrije en knorrige dagen worden opgefleurd door kinderen op loopfietsjes Blaadjes met taarten en met kaarsjes van 1 tot 100 laat de dagen kleuren door de vier seizoenen Ik zie mijn omvang graag dunnen door blaadjes van tentamens, examens en diploma’s van hard werken tot kreunen en kniezen Uren, dagen en maanden schaven mijn buikje af tot het tijd is geworden voor een nieuwe draf

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Origineel om de opdracht in te vullen met de poëzie van een scheurkalender. Je gedicht heeft een vrolijke toon en een bijpassend ritme. Dat heb je mooi gedaan. Een klein dingetje, maar puur op smaak gebaseerd: ik zou wel willen weten wat het thema van de inhoud van deze scheurkalender is om de beelden makkelijker tot me te kunnen nemen. Ik zie iets met zon, regen, wind. De vier seizoenen? Dan nog wat saaie dagen erbij en loopfietsjes, verjaardagen, tentamens. Is het een familiekalender, met zelfgemaakte foto's? Misschien kun je een klein detail toevoegen om dit te kaderen. Het beeld van het vermagerende buikje vind ik leuk en maakt je gedicht rond. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, raadselachtig mooi. Ik gok op de verjaardagskalender, ook bekend fenomeen op Nederlandse toiletten, met scheurmodus of omdraaien tot de volgende keer het volgende jaar? Graag gelezen en mooi ritme. Fijne avond.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invalshoek. Ook ik vroeg me af welk thema deze scheurkalender heeft maar vind het bij nader inzien niet relevant. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Origineel om de opdracht in te vullen met de poëzie van een scheurkalender. Je gedicht heeft een vrolijke toon en een bijpassend ritme. Dat heb je mooi gedaan. Een klein dingetje, maar puur op smaak gebaseerd: ik zou wel willen weten wat het thema van de inhoud van deze scheurkalender is om de beelden makkelijker tot me te kunnen nemen. Ik zie iets met zon, regen, wind. De vier seizoenen? Dan nog wat saaie dagen erbij en loopfietsjes, verjaardagen, tentamens. Is het een familiekalender, met zelfgemaakte foto's? Misschien kun je een klein detail toevoegen om dit te kaderen. Het beeld van het vermagerende buikje vind ik leuk en maakt je gedicht rond. Graag gelezen!
Hallo Bianca, dag voor dag wordt er een blaadje van hem afgescheurd. De dagen zijn gekleurd door gebeurtenissen, niet alleen die van mij maar van iedereen. De kleuren van de seizoenen, alle verjaardagen van oud tot jong, een sombere dag wordt opgefleurd door een kindje op een loopfiets. Dat is toch wel; zo'n leuk gezicht; die korte beentjes die zo'n enorme vaart kunnen ontwikkelen, scholen worden bevolkt etc. Die scheurkalender hangt bij mij al jaren in de keuken en iedere morgen begroet ik hem door een blaadje af te scheuren. Straks weer een nieuwe kopen en zo'n dikkerd ophangen en dan denken: wat voor dagen heb ik hier in mijn handen? Misschien een beetje sentimenteel, maar och ... Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, raadselachtig mooi. Ik gok op de verjaardagskalender, ook bekend fenomeen op Nederlandse toiletten, met scheurmodus of omdraaien tot de volgende keer het volgende jaar? Graag gelezen en mooi ritme. Fijne avond.
mw.Marie, … het zijn alle dagen van het jaar. Lees mijn antwoord aan Bianca #1 Raadselachtig mooi. Klinkt goed. Het eerste wat ik 's morgens zie als ik de trap afloop en de keukendeur open is de scheurkalender. Hij en ik zijn beste vriendjes. Ik zeg dan ook altijd hardop - sinds het overlijden van mijn man - : goedemorgen en doe meteen de keukendeur van het slot. Vrienden kunnen binnen komen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invalshoek. Ook ik vroeg me af welk thema deze scheurkalender heeft maar vind het bij nader inzien niet relevant. Graag gelezen!
Hallo Cora, … dank voor je reactie. Na het lezen van de vorige reacties zal veel je wel duidelijk geworden zijn. Je zou kunnen zeggen: het thema van alle dag. Fijn dat je het graag gelezen hebt.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt er poëzie van gemaakt, Riny. Knap gedaan. Ik heb geen verjaardagskalender. Daarom vergeet ik ook sommige verjaardagen. Het wordt me wel vergeven. Denk ik.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Gaaf en beeldend geschreven! Die uitspraak kwam als eerste in mij op. De scheurkalender in de hoofdrol, met elementen uit de natuur en allerlei gebeurtenissen van (vermoedelijk) mensen uit je familiekring. Heel origineel bedacht. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik vind dat buikje zo ontzettend leuk gevonden. Het geeft de kalender iets menselijks, waardoor je als het ware met hem meeleeft en daardoor ook met alle gebeurtenissen die zich zoal voordoen in een jaar. Een heel fijn gedicht. Alleen deze zin snap ik niet helemaal: Sommige feestdagen vergaan door onhandigheid om zeep geholpen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er poëzie van gemaakt, Riny. Knap gedaan. Ik heb geen verjaardagskalender. Daarom vergeet ik ook sommige verjaardagen. Het wordt me wel vergeven. Denk ik.
Hallo Tja, … ja, ik verplaatste me even in de scheurkalender - iedere dag een blaadje is een dag van 24 uur. Het was best leuk werk. Ik heb ook geen echte verjaardagskalender, wel genoteerd in een heel oud boekje, met in gebruikneming van de nieuwe agenda zet ik ze daar iedere keer in. ( Psstt … ik heb het ook wel eens een jaar vergeten) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Gaaf en beeldend geschreven! Die uitspraak kwam als eerste in mij op. De scheurkalender in de hoofdrol, met elementen uit de natuur en allerlei gebeurtenissen van (vermoedelijk) mensen uit je familiekring. Heel origineel bedacht. Met veel plezier gelezen.
Hi Anke, … wat een mooie eerste zin ;) Fijn dat het bij jou zo overkwam. Het zijn niet alleen gebeurtenissen uit eigen kring maar all over the world. Een scheurkalender 'leeft' bij de dag voor iedereen. Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik vind dat buikje zo ontzettend leuk gevonden. Het geeft de kalender iets menselijks, waardoor je als het ware met hem meeleeft en daardoor ook met alle gebeurtenissen die zich zoal voordoen in een jaar. Een heel fijn gedicht. Alleen deze zin snap ik niet helemaal: Sommige feestdagen vergaan door onhandigheid om zeep geholpen
Hallo San, … high five?! Je slaat precies de spijker op z'n kop. Nu die zin: Ik heb getwijfeld of ik achter vergaan een komma zou plaatsen. Je kunt hem echter heel goed doorlezen. Ik ben nogal met Zwarte Piet bezig. Er staan nu twee kampen hooligans tegenover elkaar …! Voorheen was er ook iets over het Paasfeest dat Lentefeest moest worden, maar dat bleek achteraf een vergissing te zijn. Dank voor je meelevende reactie, SanVis

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een lievertje, die kalender van jou
Dag Schrijvenmaar, … vin-ik nu ook. Vanmorgen las ik in een wachtkamer: Cîo per amo nenion per forte. Dat is Esperanto voor: alles met liefde niets met geweld. Op naar de volgende scheurkalender. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik vind dat buikje zo ontzettend leuk gevonden. Het geeft de kalender iets menselijks, waardoor je als het ware met hem meeleeft en daardoor ook met alle gebeurtenissen die zich zoal voordoen in een jaar. Een heel fijn gedicht. Alleen deze zin snap ik niet helemaal: Sommige feestdagen vergaan door onhandigheid om zeep geholpen
Hallo San, … high five?! Je slaat precies de spijker op z'n kop. Nu die zin: Ik heb getwijfeld of ik achter vergaan een komma zou plaatsen. Je kunt hem echter heel goed doorlezen. Ik ben nogal met Zwarte Piet bezig. Er staan nu twee kampen hooligans tegenover elkaar …! Voorheen was er ook iets over het Paasfeest dat Lentefeest moest worden, maar dat bleek achteraf een vergissing te zijn. Dank voor je meelevende reactie, SanVis
Ik snap hem nu. Is het misschien een idee om het woordje door naar de tweede regel te verplaatsen? Voor mij zou het dan duidelijker zin.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
SanVis, … dankjewel, Ik heb het direct veranderd. De regel met die loopfietsjes is ook al lang; het gaat goed zo. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend perspectief, het jaar bezien vanuit de ogen van de scheurkalender. Ik durf nu geen blaadje meer af te scheuren van de mijne ...

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, heel mooi hoe je een jaar doorloopt aan de hand van jouw aandoenlijke kalender. Hij heeft zo idd iets menselijks :-) Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om het te zien vanuit het gezichtspunt van de kalender en dat elke dag weer anders is. Ik vond het een leuk gedicht, Riny

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend perspectief, het jaar bezien vanuit de ogen van de scheurkalender. Ik durf nu geen blaadje meer af te scheuren van de mijne ...
Toch maar doen, Stella. Vertrouwen hebben; de ene dag is de andere niet. Elk blaadje heeft iets eigens. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend perspectief, het jaar bezien vanuit de ogen van de scheurkalender. Ik durf nu geen blaadje meer af te scheuren van de mijne ...
Toch maar doen, Stella. Vertrouwen hebben; de ene dag is de andere niet. Elk blaadje heeft iets eigens. Dank voor je reactie.
't Is meer omdat ik het zielig vind voor de kalender ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, heel mooi hoe je een jaar doorloopt aan de hand van jouw aandoenlijke kalender. Hij heeft zo idd iets menselijks :-) Graag gelezen!
Hi Karinska, … leuk je weer te ontmoeten. Ja, zo'n kalender; vanmorgen heb ik 2019 gekocht en als een dikke bult in Sinterklaaspapier laten in pakken. Nu ligt-ie te wachten tot het zijn beurt is om het plaatsje van 2018 in te nemen. Sentimenteel wezen ben ik toch. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk bedacht, Riny! De laatste zin vind ik iets Sinterklaasachtigs hebben door de rijm. Was dat de bedoeling?
Hallo Willemina, … iets Sinterklaasachtigs? Ik weet het niet, het floepte zo maar mijn vingers uit. Het kan best zijn want vanmorgen heb ik mijn nieuwe gekocht en in Sinterklaaspapier laten inpakken. :eek: :lol: Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om het te zien vanuit het gezichtspunt van de kalender en dat elke dag weer anders is. Ik vond het een leuk gedicht, Riny
Hallo Siv, … fijn dat je het een leuk gedicht vond. De nieuwe "scheurder" heb ik al. Ieder blaadje heeft toch wel iets. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een heerlijk ding van die kalender gemaakt! Ik wil er ook zo een!
Hallo Chantal, … ik wou dat ik zo makkelijk appeltaart kon bakken. Nou ja, die kun je look in de winkel kopen :lol: De kalenders zijn er weer, te kust en te keur. Prettige donkere dagen. :nod: :thumbsup: en bedankt voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend perspectief, het jaar bezien vanuit de ogen van de scheurkalender. Ik durf nu geen blaadje meer af te scheuren van de mijne ...
Toch maar doen, Stella. Vertrouwen hebben; de ene dag is de andere niet. Elk blaadje heeft iets eigens. Dank voor je reactie.
't Is meer omdat ik het zielig vind voor de kalender ;)
Ach Stella toch, hij doet niets liever dan jou iedere dag het beste toewensen, vind dat alsjeblieft niet zielig.