Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#221 Verscheurd

Ik scheur. De ene na de andere dag trek ik uit de kalender. Weken en maanden vliegen door de kamer. Januari ligt in propjes op de bank; februari samengebald eronder. Maart en april storten ongebruikt neer op de salontafel en de zomermaanden smelten nutteloos weg onder de radiator. Wijze spreuken flitsen aan me voorbij, maar ik neem er geen één in me op. Het enige wat ik zie, is de binnenrand van de kalender die steeds leger, steeds rafeliger wordt. Hij gaapt me aan als een rauwe wond, die onmogelijk te hechten lijkt. Toch scheur ik door, verwoest ik blindelings alle dagen van het afgelopen jaar. De kalender was een kerstcadeautje. Tot vandaag had hij echter ongeopend in de boekenkast gelegen; keurig verpakt in zijn glimmende, plastic wikkel. De dagen erin zo stijf tegen elkaar aan geperst dat er zelfs geen ademtocht meer tussen paste. Maanden en seizoenen liepen als een onlosmakelijke brij in elkaar over. En ik schampte er achteloos langs op, blind voor het feit dat de tijd als zand tussen mijn vingers doorglipte. Dat jij door mijn vingers glipte. Pas nu, nu het te laat is, herken ik mijn eigen woorden als 'morgen', 'later' of 'volgende week misschien' voor wat ze zijn: verradelijke illusies. Illusies waarmee ik mezelf liet geloven dat er tijd genoeg was. Plots zie ik 25 december onder mijn handen opdoemen. De cijfers staren me onverbiddelijk aan. Even aarzel ik, maar dan scheur ik ook de feestdagen resoluut uit de kalender. Woedend smijt ik ze tussen al die andere ongebruikte tijd die verkreukeld om me heen ligt. Ik hoef ze niet meer; want zonder jou zijn alle dagen verloren.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een rommel moet het bij jou thuis zijn. Je hebt het verdriet en de frustratie goed weer gegeven. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, wat een diep verdriet geef je weer in het afscheuren van alle dagen van het jaar. Je hebt van de scheurkalender een mooie metafoor gemaakt. Het leest heel gemakkelijk Fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John, dank voor je reactie! Bedolven worden onder 365 dagen, het geeft inderdaad wat rommel ;). Marie, dank voor je compliment! Jij ook een fijne dag.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, … wat een mooi verhaal. Echt zoals een jaar kan zijn en zo het tot je kan doordringen; wat heb ik nu allemaal gedaan en wat is ervan geworden van die 365 dagen. Nogmaals ik vind het een mooi verhaal, het doet wat met me en zeker wanneer je je realiseert dat de jaartjes die nog voor je liggen, onverbiddelijk minder worden. Het lijkt wel een nieuwjaarswens, dus :{} Fijne donkere maanden, Chantal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Chantal. Heel invoelbaar met een paar erg sterke zinnen en beelden. G. Nynke

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
emotie goed gevangen, aannemelijk gemaakt alleen de zin 'de kalender was een kerstcadeautje van je' vind ik wat onnatuurlijk; ik zou eerder iets denken als 'je gaf hem met/ voor de kerst'

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nynke, Schrijvenmaar en Levina, bedankt voor jullie fijne reacties! Schrijvenmaar, ik struikelde ook over die zin. Heb hem aangepast. Bedankt!

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ongebruikte tijd - mooie term. De kalender als uitlaatklep voor frustratie en verlies. Graag gelezen.