Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#221 Schrijven is Scheuren - Verscheurd

Er was eens een jonge landsheer, hij heette Koning Alberto de Tweede. Hij was een trotse man en een levensgenieter. Samen met zijn kersverse vrouw Koningin Sofia genoot hij van de Denderstreek. Hij nipte aan zijn glas met rode wijn. Sofia ging voor hem staan op de balustrade. Hij aanschouwde Sofias mooie slanke lichaam en haar goed gevulde boezem. Liefkozend kneep hij in haar billen. "Ik heb een verjaardagscadeau voor jou Alberto." Hij was blij verrast en glimlachte. Alberto bekeek nieuwsgierig het mahonie houten kistje. Het was versierd met een gouden randje. Voorzichtig opende hij het kistje. Alberto zag tot zijn verbazing een scheurkalender. 'Begin de dag met een lach', stond er op de voorzijde. "Wat leuk, dank je schat", zei hij en gaf haar een liefdevolle kus. Elke morgen scheurde hij een bladzijde van de kalender voordat hij de deur uitging. Hij las de volgende boodschap weer met een glimlach: 'Gij zult barmhartig zijn.' Hij poetste zijn tanden en streek zijn haren naar achteren. Vlug trok hij de kraag van zijn overhemd omhoog, en knipoogde naar zijn spiegelbeeld. De volgende ochtend hetzelfde ritueel. 'Gij zult groot zijn', las hij vrolijk hardop. Trots keek Alberto in zijn onderbroek, hij knikte tevreden. Enkele maanden verstreken, het einde van het jaar naderde. Het is dertig december, Alberto keek wat versuft naar de scheurkalender. 'Gij zult bescheiden zijn.' Hij haalde zijn schouders op. "Dat ben ik toch elke dag", mompelde Alberto. De laatste dag van het jaar was aangebroken. Over een paar dagen zou Alberto op zakenreis gaan. Maar eerst moest het nieuwe jaar ingeluid worden. Zoals gewoonlijk scheurde hij voorzichtig de volgende -en allerlaatste bladzijde van de kalender. 'GIJ ZULT TROUW ZIJN.' Stond er met grote letters geschreven. Het angstzweet brak hem uit...

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke origineel gevonden knap een heel jaar in 350 woorden. Paar dingetjes: De eerste twee regels, je legt uit dat er een koning was en die heet Alberto. daarna noem je hem Alberto de tweede. Mss vervangen door een zin. Begint als een sprookje, is dat ook je bedoeling? Er staan wat dingetjes verkeerd bijv dankje: dank je zie https://onzetaal.nl/taaladvies/dankjewel-dankuwel… Kijk nog eens naar de leestekens, daar zijn ook regels voor. Het is prettig als je die volgt. Het leest onprettig voor mij als het er onjuist staat. Deze regel: Tot zijn verbazing nam hij de scheurkalender in zijn handen. Je bedoelt denk ik niet dat de koning tot zijn eigen verbazing de scheurkalender in zijn hand neemt. Mss De kong ziet tot zijn verbazing een scheurkalender. Veel succes met schrijven, ik heb er ook een tijd over gedaan om het Nederlandse schrijven redelijk onder de knie te krijgen. Doe ook alles nog niet goed hoor. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke origineel gevonden knap een heel jaar in 350 woorden. Paar dingetjes: De eerste twee regels, je legt uit dat er een koning was en die heet Alberto. daarna noem je hem Alberto de tweede. Mss vervangen door een zin. Begint als een sprookje, is dat ook je bedoeling? Er staan wat dingetjes verkeerd bijv dankje: dank je zie https://onzetaal.nl/taaladvies/dankjewel-dankuwel… Kijk nog eens naar de leestekens, daar zijn ook regels voor. Het is prettig als je die volgt. Het leest onprettig voor mij als het er onjuist staat. Deze regel: Tot zijn verbazing nam hij de scheurkalender in zijn handen. Je bedoelt denk ik niet dat de koning tot zijn eigen verbazing de scheurkalender in zijn hand neemt. Mss De kong ziet tot zijn verbazing een scheurkalender. Veel succes met schrijven, ik heb er ook een tijd over gedaan om het Nederlandse schrijven redelijk onder de knie te krijgen. Doe ook alles nog niet goed hoor. Fijne avond.
Hoi Mw.Marie, De eerste twee regels ga ik aanpassen, dat is inderdaad beter. Het verhaal begint met een sprookje, dat was mijn intentie. Het is met een knipoog bedoeld naar het huwelijk van een koninklijk paar. Omdat het vaak gezien wordt als een sprookje, maar ook bij hen gebeurt er natuurlijk vanalles. En is het huwelijk niet altijd zoals het lijkt. Misschien kan ik in het verhaal nog een sprookjes element aan toevoegen... Ik ga mij verdiepen in de link die je mij hebt gestuurd. Wat de leestekens betreft dacht ik echt dat ik ze goed had toegepast. Maar ik ga er nog eens goed voor zitten! Klopt, die zin van dat Alberto zich over de scheurkalender verbaasd, ga ik ook aanpassen. Die zin liep niet lekker. Ik bied alvast mijn excuses aan voor de volgende 20 verhaaltjes waar de leestekens misschien verkeerd zijn toegepast... Als ik ergens hoofdpijn van krijg is het daarvan! Bedankt voor je advies en uitgebreide reactie!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal met moraal. Sprookjes lenen zich daar uitstekend voor. Het is erg grappig. Gr. Manke.
Dank je Manke voor je leuke reactie!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grote glimlach om je verhaal. Lekker licht en toch ook stout. In dit verhaal vind ik cadeau mooier dan kado. Volgens mij is cadeau ook nog eens de juiste spelling. Hoewel dat regelmatig verandert, echt bijhouden kan ik dat ook niet meer.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb genoten van je verhaal. Moest ook erg lachen om het beeld dat je schetst van de koning. Hij vindt zichzelf nogal geslaagd. Die knipoog in de spiegel, de trotse blik in zijn onderbroek, zijn beeld van zichzelf als een bescheiden iemand.... Ik vond het erg grappig! En dan dat slot! :lol:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat heerlijk om zo vlot te kunnen fantaseren. Wat zo'n scheurkalender al niet kan veroorzaken, haha! Leuk geschreven.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, Erg grappig sprookje. En lekker stout. Ga ik ook even zeuren : Een cadeautje voor jouW Alberto. Waar kan ik die Kalender kopen?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke origineel gevonden knap een heel jaar in 350 woorden. Paar dingetjes: De eerste twee regels, je legt uit dat er een koning was en die heet Alberto. daarna noem je hem Alberto de tweede. Mss vervangen door een zin. Begint als een sprookje, is dat ook je bedoeling? Er staan wat dingetjes verkeerd bijv dankje: dank je zie https://onzetaal.nl/taaladvies/dankjewel-dankuwel… Kijk nog eens naar de leestekens, daar zijn ook regels voor. Het is prettig als je die volgt. Het leest onprettig voor mij als het er onjuist staat. Deze regel: Tot zijn verbazing nam hij de scheurkalender in zijn handen. Je bedoelt denk ik niet dat de koning tot zijn eigen verbazing de scheurkalender in zijn hand neemt. Mss De kong ziet tot zijn verbazing een scheurkalender. Veel succes met schrijven, ik heb er ook een tijd over gedaan om het Nederlandse schrijven redelijk onder de knie te krijgen. Doe ook alles nog niet goed hoor. Fijne avond.
Hoi Mw.Marie, De eerste twee regels ga ik aanpassen, dat is inderdaad beter. Het verhaal begint met een sprookje, dat was mijn intentie. Het is met een knipoog bedoeld naar het huwelijk van een koninklijk paar. Omdat het vaak gezien wordt als een sprookje, maar ook bij hen gebeurt er natuurlijk vanalles. En is het huwelijk niet altijd zoals het lijkt. Misschien kan ik in het verhaal nog een sprookjes element aan toevoegen... Ik ga mij verdiepen in de link die je mij hebt gestuurd. Wat de leestekens betreft dacht ik echt dat ik ze goed had toegepast. Maar ik ga er nog eens goed voor zitten! Klopt, die zin van dat Alberto zich over de scheurkalender verbaasd, ga ik ook aanpassen. Die zin liep niet lekker. Ik bied alvast mijn excuses aan voor de volgende 20 verhaaltjes waar de leestekens misschien verkeerd zijn toegepast... Als ik ergens hoofdpijn van krijg is het daarvan! Bedankt voor je advies en uitgebreide reactie!
Schrijfplezier daar gaan we hier voor hoor. Geniet ervan en excuses is niet nodig, kijken bij anderen en je leert het vanzelf. Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grote glimlach om je verhaal. Lekker licht en toch ook stout. In dit verhaal vind ik cadeau mooier dan kado. Volgens mij is cadeau ook nog eens de juiste spelling. Hoewel dat regelmatig verandert, echt bijhouden kan ik dat ook niet meer.
Hoi Levina Levja, Je hebt gelijk, cadeau is mooier dan kado. Volgens mij kan het allebei, maar zeker weten doe ik het niet. Dank je voor je leuke reactie!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb genoten van je verhaal. Moest ook erg lachen om het beeld dat je schetst van de koning. Hij vindt zichzelf nogal geslaagd. Die knipoog in de spiegel, de trotse blik in zijn onderbroek, zijn beeld van zichzelf als een bescheiden iemand.... Ik vond het erg grappig! En dan dat slot! :lol:
Hoi Elka, Het (ego) karakter van Koning Alberto rolde er vanzelf uit. Stiekem moest ik er zelf ook om lachen. Leuk om te lezen dat je het grappig vond!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat heerlijk om zo vlot te kunnen fantaseren. Wat zo'n scheurkalender al niet kan veroorzaken, haha! Leuk geschreven.
Hoi Riny, Ik had in eerste instantie een ander verhaal, maar dat was niet leuk. Daarna kwam dit idee vrij snel in mij op en stond het zo op papier. Dankje voor je leuke reactie ;)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, Erg grappig sprookje. En lekker stout. Ga ik ook even zeuren : Een cadeautje voor jouW Alberto. Waar kan ik die Kalender kopen?
Hoi Bianca, Ik heb jou(w) aangepast, dat foutje maak ik zelden. Dat zou je aan Sofia moeten vragen waar de kalender te koop is... :) Dankje voor je leuke reactie!

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sprookje rondom een scheurkalender; dat alleen is al geweldig. En ook nog zo goed uitgewerkt. Leuk!