Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#220 Met een zwieper naar Ieper

Met deze titel heb ik ooit mijn eerste verhaal ingeleverd op een schrijfsite. Ik praat over bijna tien jaar geleden. Die sites stonden nog in de kinderschoenen, mijn verhalen leken op een kleuter die op de hoge hakken van haar moeder probeerde een grote dame te zijn. Het verhaal was deels autobiografisch, ik ging op bezoek bij een vriend van een vriend die in Ieper woonde. Misschien nog wel. We zijn elkaar uit het oog verloren. Wat ik me nog voor de geest kan halen is de prachtige tuin en het bourgondische onthaal. Zelden zo smaakvol gegeten, het weer werkte ook mee, vandaar dat het souper buiten werd geserveerd. Wat me opviel was dat om precies acht uur een geluid klonk, dat ik herkende als van klaroenblazers. Op mijn vraag wat dit nu was, werd heel laconiek geantwoord. ‘Oh, dat is elke avond, ter herinnering aan de Grote Oorlog.’ De volgende dag zijn we naar de Menenpoort gegaan. Voor mij onbekend. Op school werd weinig over de Eerste Wereldoorlog onderwezen. Nederland was nu eenmaal neutraal. Dit jaar bij de honderdjarige herdenking viel veel op zijn plaats. Ik heb veel gelezen, veel gezien, veel is mij duidelijk geworden. Wat een groot verlies van jonge levens van over heel de wereld, wat een waanzin. Wel werd mij duidelijk waarom de Tweede Wereldoorlog niet kon uitblijven. Het broeinest van kwaad was niet uitgedoofd, erger nog, het smeulde tot het ontvlamde. Zwieper blijkt geen goed Nederlands woord te zijn. Voor mij is het een begrip van een onbegrijpelijke eeuw.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De klaroenblazers waren laatst uitgebreid op tv (ik weet niet meer in welk nieuwsprogramma), ik vond het bijzonder. Men werd uitgenodigd om dit zeker een keer mee te gaan maken. Mooi dat jij daar hier nu over vertelt. Ik was nieuwsgierig naar je Zwieper, dat geeft direct een zekere beweging aan je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Losjes geschreven verhaal met een diepere bron van oorsprong. :thumbsup:
Ha May, Ik heb mijn gedachten van de laatste tijd opgeschreven, niet eens met de bedoeling om een verhaal te schrijven. Ook zonder na te lezen geplaatst. Nu ik het teruglees, valt mij de zin met veel op. Zo dacht ik wel, of het mooi is in een verhaal?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De klaroenblazers waren laatst uitgebreid op tv (ik weet niet meer in welk nieuwsprogramma), ik vond het bijzonder. Men werd uitgenodigd om dit zeker een keer mee te gaan maken. Mooi dat jij daar hier nu over vertelt. Ik was nieuwsgierig naar je Zwieper, dat geeft direct een zekere beweging aan je verhaal.
Ha Stella, Ook ik vond het bijzonder en zo ook de vele herdenkingen overal dit jaar.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een helder geschreven overweging. Mooi hoe een schrijfopdracht je 10 jaar, zelfs 100 jaar terug in de tijd kan laten gaan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een helder geschreven overweging. Mooi hoe een schrijfopdracht je 10 jaar, zelfs 100 jaar terug in de tijd kan laten gaan.
Ha Sanvis, Ja, dat is het juiste woord, een overweging. Soms vallen de puzzelstukjes door een gebeurtenis, hier door een schrijfopdracht ineens op zijn plaats.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina. Ik vond je titel heel grappig. Ik had nooit gehoord van de traditie om 8 uur in Ieper. Heb het meteen opgezocht op YouTube. Die oorlog moet verschrikkelijk zijn geweest, en nog hebben mensen de les nog niet geleerd. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina. Ik vond je titel heel grappig. Ik had nooit gehoord van de traditie om 8 uur in Ieper. Heb het meteen opgezocht op YouTube. Die oorlog moet verschrikkelijk zijn geweest, en nog hebben mensen de les nog niet geleerd. Ik heb het graag gelezen.
Ha Siv, Het eerste verhaal was ook best grappig. Wat mij dus dit jaar verbaasde dat ik tien jaar geleden er met mijn neus op heb gestaan, ik vond het indrukwekkend, toch zei het me nog niet heel veel. Dit jaar juist wel. Zou dan toch wijsheid met de jaren komen?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog elke dag busladingen vol daar aan de Menin Gate in Ypres. Niet alleen als het 100 jaar geleden is. Leuk om daar deze week iets mee te doen. Lollige titel, maar ik ben dan nu benieuwd naar dát verhaal.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. De gevolgen van die verschrikkelijke oorlog werken nog altijd door in nieuwe generaties.
Ha Mechtilde, De gevolgen van oorlogen zijn immens. Dat is me nog meer duidelijk geworden dan ooit. Na honderd jaar is het verdriet nog voelbaar. Dus wat zullen de gevolgen van de chaos nu in de wereld worden? De oorlog is heel moeilijk uit de mens te krijgen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog elke dag busladingen vol daar aan de Menin Gate in Ypres. Niet alleen als het 100 jaar geleden is. Leuk om daar deze week iets mee te doen. Lollige titel, maar ik ben dan nu benieuwd naar dát verhaal.
Dat klopt Tilma. Vooral in Engeland leeft dit enorm. Zelfs schoorreizen gaan naar Ieper. Het heeft mij erg gegrepen de afgelopen weken. Ik was ook blij verrast dat verhaal weer te lezen. Mooie memories.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieper, iedere avond klaroenblazers, zo houdt men de geschiedenis levendig. Wat een mooi verhaal heb je neergezet, idd losjes geschreven over zo'n diepe droevenis. heel graag gelezen. Mooie metafoor jij op grote hoge hakken van je moeder. Van het wankele heb je inmiddels wel hele mooie stabiliteit gemaakt. Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieper, iedere avond klaroenblazers, zo houdt men de geschiedenis levendig. Wat een mooi verhaal heb je neergezet, idd losjes geschreven over zo'n diepe droevenis. heel graag gelezen. Mooie metafoor jij op grote hoge hakken van je moeder. Van het wankele heb je inmiddels wel hele mooie stabiliteit gemaakt. Graag gelezen en fijne avond.
Ha Marie, Wat een mooie reactie, het raakt me. Dank je wel. Ik las ooit: 'Tradities zijn gewoonten in het heden, maar met een wortel in het verleden.' Dat men in Ieper zo vasthoudt aan de klaroenblazers elke avond, vind ik buitengewoon bijzonder en mooi. Graag wens ik je een mooie nieuwe week toe.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe verhalen van 10 jaar geleden nog kunnen weerklinken in een verhaal van vandaag, zoals we ook nog steeds de knallen en geweren van 100 jaar geleden op de achtergrond horen ratelen. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe verhalen van 10 jaar geleden nog kunnen weerklinken in een verhaal van vandaag, zoals we ook nog steeds de knallen en geweren van 100 jaar geleden op de achtergrond horen ratelen. Graag gelezen!
Mooie reactie, Mike, vanuit die gedachte heb ik het ook geschreven. Hartelijk dank.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal met een diepere betekenis. Ik heb het even op moeten zoeken, want over de Eerste Wereldoorlog weet ik bijna niets. Op school werd er (inderdaad) nauwelijks over gesproken. Zolang er afscheiding is, en geen eenheids(gevoel) zal er helaas ook altijd oorlog zijn.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal met een diepere betekenis. Ik heb het even op moeten zoeken, want over de Eerste Wereldoorlog weet ik bijna niets. Op school werd er (inderdaad) nauwelijks over gesproken. Zolang er afscheiding is, en geen eenheids(gevoel) zal er helaas ook altijd oorlog zijn.
Ha Anke, Hartelijk dank voor je fijne reactie. In een documentaire of praatprogramma zei iemand (ik weet echt niet meer wie) dat de Tweede Wereldoorlog niet te begrijpen valt als je niets van de Eerste Wereldoorlog weet. Tot dit jaar was mijn kennis ook heel beperkt over de Grote Oorlog. Dit jaar werd er gelukkig in Nederland ook aandacht aan besteed.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is goed dat je het onder de aandacht brengt. Voor ons is vrijheid vanzelfsprekend, maar er is veel aan vooraf moeten gaan om dat te bereiken. En dat besef is belangrijk. Ik zou mij er eigenlijk meer in moeten gaan verdiepen!