Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#219 - De verborgen reis van Hannah

Schrijfopdracht # 219 – De verborgen reis van Hannah Door jarenlang veel medicijnen te hebben gebruikt en abrupt te zijn gestopt, komt zij van de regen in de drup. Zij constateert dat haar hersenen een grote stijve brei zijn geworden, waar geen doorkomen meer aan is. Na een flinke periode van rust, kan er gewerkt worden aan een soepeler geheel. Zij gaat schrijven en zie: het wonder geschiedt. Zij merkt dat ze langzamerhand helderder kan denken en door hulp en toedoen van derden, ontstaan er zelfs luchtkanaaltjes in die brei. Zelf zit zij nog gevangen in die taaie massa, maar dan wel in een holletje dat haar vriendelijk en met begrip omringt. Toch wil zij daar uit en nu is het aan haar om op eigen kracht vooruit te gaan. Ze begint drastisch kuiltjes in de wanden te graven om daar haar voeten in te zetten, want ja, ook een menselijke psyche moet handen en voeten hebben om iets voor elkaar te kunnen krijgen. De kanalen leveren voldoende zuurstof om zich voort te kunnen bewegen. Langzaamaan vordert zij, het gaat goed zo. Haar gedachten graven door: ik wil, ik wil – ik zal. Was er maar meer licht. Zij denkt aan Prometheus die het vuur afpakte van Zeus en dat naar de aarde stuurde om de mens van vuur te voorzien. Een hels lawaai volgt met bliksemflitsen van helder licht, de psyche van Hannah schreeuwt het uit: Nee, geen bliksemflitsen, geen donder geen hoofdpijn - nooit meer! Het scheelt niet veel of al haar werk is voor niets geweest. Met een grote glimlach staat Prometheus voor haar, neemt de psyche in zijn handen en voorzichtig kneedt hij haar tot een gezond wezen. Hannah kan haar vreugde niet op, nu kan zij leren, denken, luisteren en alsjeblieft zoveel mogelijk onthouden. De reis zet zich voort.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Je krijgt me stil met je stukje. Buitengewoon bijzonder en ik kom dit later nogmaals lezen. Niet omdat ik het niet snap, gewoon omdat ik het mooi vind. Ik weet dat je dol op het beletselteken bent. Volgens mij Umberto Eco ook en nog meer beroemde schrijvers. Ik vraag me af of het hier het juiste effect heeft. Maar dat is gewoon mijn gedachtegang, het doet niets af aan de schoonheid van je schrijfsel.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Riny wat mooi geschreven! Ik ga het ook twee keer lezen. Een hele bijzondere reis met gelukkig een goede afloop. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een origineel verhaal over een bijzondere reis terug naar meer kwaliteit van leven. Mooi die link naar dat mythologische verhaal. gr. Nynke

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een bijzondere insteek, Riny. Knap gedaan. Ik zou het beletselteken ook weglaten. Gewoon een punt en de volgende regel met een hoofdletter beginnen. De vierde regel van boven zou ik na geschiedt een punt of een puntkomma plaatsen. Slechts mijn idee.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Je krijgt me stil met je stukje. Buitengewoon bijzonder en ik kom dit later nogmaals lezen. Niet omdat ik het niet snap, gewoon omdat ik het mooi vind. Ik weet dat je dol op het beletselteken bent. Volgens mij Umberto Eco ook en nog meer beroemde schrijvers. Ik vraag me af of het hier het juiste effect heeft. Maar dat is gewoon mijn gedachtegang, het doet niets af aan de schoonheid van je schrijfsel.
Hallo Levina, … wat een fijne reactie van je. Ik ben daar blij om. Dat beletselteken zit gewoon aan mijn vingers geplakt. Yrret heeft me daar ook wel eens op gewezen en toch staan ze er weer :o Het beletselteken na haar wens over licht, moet je zien als een deur die openstaat om Prometheus binnen te laten. Dat was zo mijn idee. Ik zal er nog verder over nadenken. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Riny wat mooi geschreven! Ik ga het ook twee keer lezen. Een hele bijzondere reis met gelukkig een goede afloop. Graag gelezen!
Hallo Anke, … dankjewel. Ja, het was je m'n reis wel. Die goden weten wat, het is nog steeds heerlijk om over die gasten te lezen; de gekste dingen spoken ze uit, nog steeds. :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een origineel verhaal over een bijzondere reis terug naar meer kwaliteit van leven. Mooi die link naar dat mythologische verhaal. gr. Nynke
Dag Nynke, dank voor je fijne reactie. Leuk dat je die link opmerkte naar de Griekse Mythen. Het is fascinerend om daar over te lezen. Het blijft je boeien.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een bijzondere insteek, Riny. Knap gedaan. Ik zou het beletselteken ook weglaten. Gewoon een punt en de volgende regel met een hoofdletter beginnen. De vierde regel van boven zou ik na geschiedt een punt of een puntkomma plaatsen. Slechts mijn idee.
Hallo Tja, ben weer blij met je reactie. Over het beletselteken heb ik daarnet verteld. Hannah laat hiermee de deur openstaan. Misschien verander ik het nog wel eens. De komma zal ik plaatsen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, prachtig! Wat een bijzondere reis en dan op het einde een Griekse God die haar heel kneedt; dat zou ik meer mensen toewensen. Heel klein dingetje : 'Zij denkt aan Prometheus die het vuur afpakte van Zeus en dat naar de aarde stuurde om de mens van vuur te voorzien' Twee keer 'vuur' zou je kunnen omzeilen, bv zo: '... en dat naar de aarde stuurde als geschenk aan de mens.' Maar verder.. supermooie tekst!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je beschrijft dat Hannah klaar is voor genezing, zich een weg naar buiten graaft en op het laatste moment bevrijdt en genezend wordt door Prometheus. Graag gelezen

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw- een bijzondere invulling. Mooi! :thumbsup: Ik ga het nog eens lezen voor een eventuele verbeterfeedback. ;)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mens kan alle landen van de wereld bezoeken, maar geen enkele reis zo belangrijk en inspannend als deze. En is het niet geweldig dat je als schrijver overal naartoe kan reizen? Lang leve de fantasie.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, op mij komt het over als een levensechte herboren mens, die hier spreekt via jouw pen. Zeer realistisch weergegeven en heel graag gelezen, Top :thumbsup: Fijne dag.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg goed Riny, echt! Maar toch even zeuren, juist omdat het zo mooi is: het eerste woord, moet dat niet zijn "Na"? Want ze constateert het niet dóór de medicijnen toch? Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, prachtig! Wat een bijzondere reis en dan op het einde een Griekse God die haar heel kneedt; dat zou ik meer mensen toewensen. Heel klein dingetje : 'Zij denkt aan Prometheus die het vuur afpakte van Zeus en dat naar de aarde stuurde om de mens van vuur te voorzien' Twee keer 'vuur' zou je kunnen omzeilen, bv zo: '... en dat naar de aarde stuurde als geschenk aan de mens.' Maar verder.. supermooie tekst!
Hallo Chantal, … dat vuur is zo enorm belangrijk voor het verhaal, dat ik die twee keer vuur er liever inhoud. Dat vuur van Prometheus was geen cadeautje maar het was van levensbelang. Fijn dat je het een supermooie tekst vond. Dat maakt me blij. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je beschrijft dat Hannah klaar is voor genezing, zich een weg naar buiten graaft en op het laatste moment bevrijdt en genezend wordt door Prometheus. Graag gelezen
Hallo Siv, … ja, wat een doorzettingsvermogen van die Hannah. Fijn dat je het mooi vond. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw- een bijzondere invulling. Mooi! :thumbsup: Ik ga het nog eens lezen voor een eventuele verbeterfeedback. ;)
Marietje, … dankjewel voor je dikke duim! Dat doet me goed. Elke verbeterfeedback is welkom, zeker die van jou. ;) :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mens kan alle landen van de wereld bezoeken, maar geen enkele reis zo belangrijk en inspannend als deze. En is het niet geweldig dat je als schrijver overal naartoe kan reizen? Lang leve de fantasie.
Hallo San, … dank voor je reactie. Ja, het werd een bijzondere reis. Haha, komt ook vast door het vuur van Prometheus. Die goden zetten je zo aan het denken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, op mij komt het over als een levensechte herboren mens, die hier spreekt via jouw pen. Zeer realistisch weergegeven en heel graag gelezen, Top :thumbsup: Fijne dag.
mw.Marie, Het werd me een innerlijke reis van heb ik jou daar. Ik heb echt meegeleefd met Hannah. Dank voor je fijne reactie en je dikke duim. Doet me goed.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het komt toch niet door jarenlang medicijn gebruik dat Hannah constateert? Die brei komt toch door medicijngebruik? Hoort die zin dan niet anders te lopen? Er ontbreekt ook een leesteken achter 'voorzien' en noemde iemand dat dubbele vuur al? Ik vind het mooie dat Hannah hier haar eigen genezing teweegbrengt door Prometheus uit de rauwe materie van haar verbeelding te scheppen. Die 'derden' zijn daarmee fors weggezet. Hannah doet het zelf en haar verlossing is een renaissance-istische.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk persoonlijke invulling van de hergeboorte van Psyche middels de genezing van Hannah. Wat me verder opvalt is dat je optimistische en vriendelijke kijk erin doorklinkt. Het resultaat is een origineel verhaal. Heb je gebruik gemaakt van je stem bij het schrijven? Soms levert het iets op wanneer je uit je comfortzone stapt en iets nieuws uitprobeert, maar hier vind ik het al gewaagd dat je een eigen invulling geeft aan mythen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg goed Riny, echt! Maar toch even zeuren, juist omdat het zo mooi is: het eerste woord, moet dat niet zijn "Na"? Want ze constateert het niet dóór de medicijnen toch? Graag gelezen!
Hallo Bianca, … je hebt me aan het denken gezet, evenals Tilma. Ik houd het liever op: door de jaren heen - je beleeft het dan meer, dat is zo mijn idee. Nu het gebruik van de medicijnen: in mijn klad herschrijf ben ik er dieper op in gegaan maar hierdoor haalde ik de vaart uit het stukje. Wel heb ik de eerste zin aangepast: Door jarenlang veel medicijnen te hebben gebruikt en abrupt te zijn gestopt, komt zij van de regen in de drup. Zij constateert dat haar hersenen enz. Dank voor je reactie, Bianca.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het komt toch niet door jarenlang medicijn gebruik dat Hannah constateert? Die brei komt toch door medicijngebruik? Hoort die zin dan niet anders te lopen? Er ontbreekt ook een leesteken achter 'voorzien' en noemde iemand dat dubbele vuur al? Ik vind het mooie dat Hannah hier haar eigen genezing teweegbrengt door Prometheus uit de rauwe materie van haar verbeelding te scheppen. Die 'derden' zijn daarmee fors weggezet. Hannah doet het zelf en haar verlossing is een renaissance-istische.
Hallo Tilma, Aan Bianca schreef ik al dat jij mij ook aan het denken hebt gezet. Ik zal de eerste zin veranderen in: Door jarenlang veel medicijnen te hebben gebruikt en abrupt te zijn gestopt, komt zij van de regen in de drup. Zij constateert dat haar hersenen etc. Wat het vuur betreft, dat kan haast niet vaker worden gezegd, dat speelde zo'n belangrijke rol. Fijn om ook een reactie van jou te ontvangen en wat voor een! Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk persoonlijke invulling van de hergeboorte van Psyche middels de genezing van Hannah. Wat me verder opvalt is dat je optimistische en vriendelijke kijk erin doorklinkt. Het resultaat is een origineel verhaal. Heb je gebruik gemaakt van je stem bij het schrijven? Soms levert het iets op wanneer je uit je comfortzone stapt en iets nieuws uitprobeert, maar hier vind ik het al gewaagd dat je een eigen invulling geeft aan mythen.
Hallo Odile, Dank voor je fijne reactie. :o :nod: Veel technische apparaten heb ik niet: een pre-paid, een pc en een tablet. Ik heb mijn gedachten laten gaan en volgde Hannah. Je kunt zo genieten van mythen, zoveel verbanden leggen met de huidige tijd. Ik verbaas me meer en meer.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. In het midden dacht ik niet dat het goed zou komen, maar toch een happy end :D (of niet, is het de dood, nee toch?). Leuk ook dat de hersenen zo fysiek meedoen in het verhaal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karel, ...nee hoor, niks geen dood. Juist leven door wilskracht en toch altijd, hulp van derden. Want in je uppie bereik je niets. Dat bereiken moet je dan zeer uitgebreid zien. :D Zijn de hersenen niet een van de belangrijkste 'punten' waar we het van moeten hebben in het leven?