Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#217 witte kat

wekelijkse schrijfopdracht #217 Op de tast vind ik mijn weg van de wasbak naar het bed. Op een dag zal ik een huis hebben. Een echt huis, met echte kamers, woonkamer, badkamer, slaapkamer. En reservelampen in een voorraadkast. Dit tochtige krot zal een onwaarschijnlijke herinnering zijn, een boze droom lijken, iets wat ik misschien ooit ergens las, maar niet iets wat ik daadwerkelijk heb moeten meemaken. De lakens voelen koud. Ik trek mijn knieën op en wrijf met twee handen over mijn schenen. Het bed kraakt onder mijn beweging, maar veel warmer word ik niet. De gordijnen ritselen en nu mijn ogen aan het donker gewend zijn, zie ik hun schaduwen dansen over de muur. Ik heb geen idee van de tijd. Geen idee wat het geluid geweest kan zijn dat mij gewekt heeft. Maar wakker ben ik. De gordijnen wapperen wild. Het raam moet opengewaaid zijn. Kippenvel springt op mijn benen en een huivering trekt door mijn lijf. Juist als ik het raam dichtsla, hoor ik buiten een vreemd geluid. Gejank. Klaaglijk en diep. Onmenselijk. Ik trek de deken over mijn hoofd om het janken eruit te verjagen. Het raam begint alweer te klepperen. Door de wind? Hoor ik stappen? Sluipen? Gekras. Ik hoor duidelijk een krassend geluid. Bij het raam. Geen ademtocht komt meer over mijn lippen. Mijn schouders trekken naar elkaar. Ik knijp in de deken. Iets krast over het kozijn. Verdwijnt. Krast opnieuw. Mijn keel voelt droog, mijn oksels nat. Ik kan de woorden voor een schietgebedje niet vinden. Het raam klapt opnieuw open. Iets ploft op mijn bed. Ik voel nagels. Kleine, scherpe nagels die door de dekens heen in mijn schouders prikken. De nieuwe kater van de buren probeert het zich gemakkelijk te maken, terwijl buiten zijn rivaal een laatste huil laat horen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn op een plek waar je niet wilt zijn is triest. Mooie beeldende achtergrond waartegen de scene zich afspeelt. Het kippenvel dat springt vind ik niet passen in de sfeer van het verhaal omdat het op mij joviaal overkomt. De zin over de ademtocht vind ik misplaatst: wie denkt nu zoiets als men bang is? -Maar wakker ben ik.- > Lekker relativerend :D Spannende opbouw, hoewel het negatief begint kan het dus nog erger en dan de warmte van de kat. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor jullie reacties eens met de ademtocht; ga ik nog eens over denken of ik iets anders kan verzinnen het kippenvel echter, zie ik niets joviaals in, wel iets plotselings ...

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor jullie reacties eens met de ademtocht; ga ik nog eens over denken of ik iets anders kan verzinnen het kippenvel echter, zie ik niets joviaals in, wel iets plotselings ...
Het zit voor mij vooral in het woord springen op. Ik zie vrolijke kinderen die springen op een bed, vaak wel smorgens plotseling maar dat terzijde. ;) Misschien kippenvel bespringt ... :?

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een lekker leesbaar verhaal en de spanning, zoals gewenst volgens de opdracht, zit er wat mij betreft helemaal in. Enige puntje waarover ik na moet denken is deze zin: Ik trek de deken over mijn hoofd om het janken eruit te verjagen. Staat daar zo omschreven niet dat het de deken is die jankt, en dat je dat probeert te stoppen door de deken over je hoofd te trekken?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi zintuigelijk en beeldend geschreven. De spanning heb je goed in de sensaties verwerkt. Alleen vraag ik me af of gordijnen ritselen? Daarbij denk ik gelijk aan bladeren en bomen. Graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat als je begint met 'De gordijnen ritselen' en alles daarvoor weglaat, Schrijvenmaar? Ik denk dat je verhaal daar spannender door wordt. Uiteraard valt voor de overpeinzing ook iets te zeggen. Het is maar wat de schrijver (jij, in dit geval) wil. Ik zou voor mijn idee kiezen, iemand anders mogelijk niet - maakt schrijven (en lezen) ook zo leuk.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de manier waarop je de spanning hebt opgebouwd heel knap. Mooi hoe je begint met het oude krot en de dromen van HP naar een beter leven en daarna langzaam mooie details van de huidige situatie prijsgeeft. Ook fijn dat het einde niet al te gruwelijk is. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker lezen dit verhaal, de spanning mi ook goed opgebouwd. Ik hou wel van mijmeringen, kan de hp goed volgen. Je zinnen vind ik bijzonder gevonden, kippenvel springt etc. Maakt het voor mij authentiek van jouw hand. Kortom graag gelezen, fijn weekend.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een mooie spanningsopbouw hebben en ook diepgang. Het roept vragen op: waarom woont de hp in een krot? Wat is er gebeurd? Dit is een goede manier om spanning op te roepen die je daarna zintuiglijk uitwerkt met een plot erbij. Goed gedaan!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Leuk dat er weer e.e.a. bij zit om nog eens over te denken. Ik hoop weer wat aanweziger te zijn als de herfstvakantie voorbij is. En alle verkoudheden. Maar ik neem het allemaal in elk geval mee in gedachten. Ook leuk om te zien dat men de spanningsopbouw vindt werken. Het is helemaal mijn genre niet, om te schrijven noch om te lezen, maar ik ging voor een classic horror opzet met jaren vijftig films in gedachten, die ik dan weer wel graag zie - soms aardig over de top, maar nooit echt gruwelijk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, … leuk geschreven. Het "krot" zat me even in de weg, maar later begreep ik het wel. Het past in de spanningssfeer, inderdaad jaren-50 films. Een enkeling heb ik op tv gezien. Dat een kat van de buren naar binnen wil, begrijp ik wel. Ik was nog maar net verhuisd toen er ook opeens een kat op bed lag; oh griezel. De kat trok zich niks van bewoners aan en ook van de verdere omgeving niet: als zij daar maar op bed lag.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha! Grappig einde en heel spannend verhaal. De tekst is heel beeldend en vol. Ik leer de hoofdpersoon wat kennen, en er zitten veel sensaties in die mij het verhaal intrekken "Geen ademtocht komt meer over mijn lippen. Mijn schouders trekken naar elkaar. Ik knijp in de deken." Enige puntje wat ik kan bedenken is: op het einde dan is de zin "Kleine, scherpe nagels die door de dekens heen in mijn schouders prikken." Alleen, ik zie niet zo snel hoe een kat bij de schouders uitkomt (ook al zit ze onder de dekens verstopt). Het is misschien spannender als het "begint" bij de voeten / benen. "Kleine, scherpe nagels, die door de dekens heen in mijn benen prikken." Of rug, zoiets. Ook omdat schouders al eerder samentrekkend zijn genoemd. Maar sowieso echt mooi beeldend, spannend verhaal met grappig einde :D.