Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#217 Onschuld

Lucretia is nog laat buiten. Even blijft haar blik rusten op de maan die bijna zijn volle omvang bereikt heeft. De onrust weigert haar lichaam te verlaten en spoort haar aan verder te zoeken. Wanneer ze Katrusch nu niet vindt dan is het onontkoombaar dat er iets met haar levensgezel gebeurd is. Dat niet zij maar haar zwarte kat het eerste slachtoffer zou zijn van laag bijgeloof en laster. Dit keer kan haar kater niet, zoals weleens gebeurt, slechts een nachtje met zijn witte vriendin op pad zijn, ze mist hem nu te lang. Lucretia trekt haar hoofddoek naar beneden maar de wind blijft eraan rukken, alsof hij haar wil ontmaskeren. Kou dringt haar lichaam binnen en houdt de angst gezelschap. Alles wat ze in zich heeft gebruikt ze om scherp te blijven in haar zoektocht, maar wanhoop neemt steeds verder bezit van haar. Roepen is gevaarlijk. Je weet nooit welk volk op dit tijdstip de paden bewandelt. Elk geluid dat uit de struiken langs haar route komt probeert ze voorzichtig te analyseren in menselijke of dierlijk. Wanneer Lucretia haar voeten niet meer voelt en op pure wilskracht verder lijkt te zweven, geeft ze het op en keert terug naar haar hut. Ze rolt zichzelf op rond de resten van het vuur. Oude spreuken beroeren de rest van de nacht haar lippen. In de ochtend voelt ze aan de warmte bij haar buik dat Katrusch al een tijd terug is. De oude kater opent één oog en begint te spinnen, hij zal er altijd voor haar zijn. Op weg naar de markt voor nieuwe kruiden, loopt ze voorzichtig achter een samengeschoolde groep mensen langs. Hun gezichtsuitdrukkingen maken haar bang. Opgewonden woorden bereiken langzaam haar bewustzijn. ‘Stel je voor, oude Bertje, net zo lang belaagd tot ze haar valse tong eindelijk heeft ingeslikt.’ 'Ja, dit keer hebben kwaadaardige roddels alleen haarzelf de kop gekost.' 'Wat zou er in godsnaam gebeurd zijn?' ‘Heb je haar gezien? Ze zag er verschrikkelijk uit, alsof de duivel zelf het leven uit haar gekrabt en gebeten heeft.’ Op hetzelfde moment schijnt de zon haar eerste stralen op een witte kat die lui voor het huis van het ongelukkige slachtoffer ligt. Het beest blijft haar poten likken tot er slechts onschuld rest.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi van sfeer, mooie opbouw, alleen ... ik krijg de clou niet te pakken. Het stomme is, ik vind het niet echt erg, want ik geniet van dat ongrijpbare, dat magisch mysterieuze dat onpakbare hekserige, dat me weet te betoveren.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de kou die de angst gezelschap komt houden heel mooi. Mooie opbouw ook. Creepy. Is zij de volgende? Van de laatste alinea, hoewel ik m heel goed vind, begrijp ik het perspectief niet helemaal. Ziet Lucretia de kat, zeggen de mensen dat? Of is het de verteller? Met plezier gelezen!!!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, interessant. Misschien zou een extra hintje of informatie ergens nét iets meer duidelijkheid geven. Nu voelt het zoeken buiten in de koud, en de losse informatie in het begin, nog iets té willekeurig verbonden met het einde. Tenslotte vermoedt de vrouw niets, de zwarte kater gaat er wel vaker op uit met de witte, en de laster wordt ietsje aangestipt. Het wordt me wel elke keer lezen iets duidelijker, maar er zit meer in heb ik het vermoeden. Je zet de sfeer echt heel mooi neer trouwens. Je taal is ook echt vol en beeldend.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Levja, Bianca, John en Karel, Bedankt voor jullie mooie reacties. Ik heb het verhaal helemaal in de tt gezet en het hier en daar iets aangepast om het wat te verduidelijken. Hopelijk heeft het geholpen. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nynke, wat een mooie poetische zinnen, bijv. Kou dringt haar lichaam binnen en houdt de angst gezelschap. En zo heb je er zoveel geschreven. Genoten van de sfeer in je verhaal. Ik wandelde en liep direct mee met Lucretia en zag de witte onschuld zo liggen, pootjes likkend. Dit kan alleen een echte poes zijn. De spanning voelbaar vanaf de eerste zin en mooi ontladen bij de laatste zin. Als het niet zo gruwelijk zou zijn, is het bijna humoristisch je laatste zin. Heel graag gelezen. Fijne avond.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Altijd oppassen wanneer het (bijna) volle maan is. :nod: Mooi, hoe je in het midden laat wat er is gebeurd en of de kat(ten) daar iets mee te maken hebben. Ik heb het wel twee keer moeten lezen om het te begrijpen, maar dat vind ik niet erg. Het hoeven niet altijd hapklare (katten)brokken te zijn.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nynke, dit heb je prachtig geschreven. Mooie poetische zinnen zetten perfect de mysterieuze sfeer neer. Het blijft schemerig wat er is gebeurd, maar je hebt de juiste toon gezet!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, Wilhelmina en Chantal, Bedankt voor jullie complimenten. Altijd fijn om te horen dat een verhaal goed geslaagd is. gr. Nynke

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een derde keer lezen worden de contouren van het verhaal mij duidelijk: de invulling aan de lezer overgelaten. Goed gedaan. Voor mij zit de onduidelijkheid in de dialoog. -Lucretia is nog laat buiten. Even blijft haar blik rusten op de maan die bijna zijn volle omvang bereikt heeft. De onrust weigert haar lichaam te verlaten en spoort haar aan verder te zoeken. Wanneer ze Katrusch nu niet vindt dan is het onontkoombaar dat er iets met haar levensgezel gebeurd is. Dat niet zij maar haar zwarte kat het eerste slachtoffer zou zijn van laag bijgeloof en laster. Dit keer kan haar kater niet, zoals weleens gebeurt, slechts een nachtje met zijn witte vriendin op pad zijn, ze mist hem nu te lang. Lucretia trekt haar hoofddoek naar beneden maar de wind blijft eraan rukken, alsof hij haar wil ontmaskeren. Kou dringt haar lichaam binnen en houdt de angst gezelschap. Alles wat ze in zich heeft gebruikt ze om scherp te blijven in haar zoektocht, maar wanhoop neemt steeds verder bezit van haar. Roepen is gevaarlijk. Je weet nooit welk volk op dit tijdstip de paden bewandelt. Elk geluid dat uit de struiken langs haar route komt probeert ze voorzichtig te analyseren in menselijke of dierlijk. Wanneer Lucretia haar voeten niet meer voelt en op pure wilskracht verder lijkt te zweven, geeft ze het op en keert terug naar haar hut. Ze rolt zichzelf op rond de resten van het vuur. Oude spreuken beroeren de rest van de nacht haar lippen. In de ochtend voelt ze aan de warmte bij haar buik dat Katrusch al een tijd terug is. De oude kater opent één oog en begint te spinnen, hij zal er altijd voor haar zijn.- Prachtig bewijs dat show zoveel meer woorden nodig heeft dan tell: hier staat eigenlijk gewoon dat een vrouw bezorgd haar kat zoekt :nod: Die zoektocht mystiek omschreven. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets toe te voegen aan bovenstaande commentaren, maar wil je wel laten weten dat ik met plezier je verhaal heb gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat sfeer niet ten koste hoeft te gaan van spanning zie ik in dit verhaal. Je hebt mooi een beeld geschetst van de zoektocht van de vrouw en slim de samengeschoolde groep de informatie over de vermoorde vrouw laten geven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
May, Stella en Odile, Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de dialoog nog iets uitgebreid, May. Ik denk dat het nu duidelijker is. gr. Nynke

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nynke, … je nam me mee en liet me zien wat een griezel verhaal is. Griezelen is ook iets surrealistisch?