Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 Elastiekjes

Tekst nummer (Maria Mena - All this time): “All this time you had it in you, You You just sometimes need a push.” Elastiekjes Met een harde stoot werd Pientje het Kruidvat in gelanceerd.     ‘Go girl!’ Haar vriendin verstopte zich snel achter een pilaar.     Pientje liep aarzelend door het gangpad. Ze stootte tegen een hoepel, die een half gangpad verder rolde.     Nee, dacht ze bij zichzelf, ik kan dit. Ik kan dit, ik kan dit, ik zal.     Achter de kassa torende een dikke vrouw hoog boven de balie uit. Haar traag bewegend hoofd draaide op een vlezige nek, strak de tippelende beentjes van Pientje volgend.      ‘Ehm.’      ‘Ja?’      ‘Ik wil graag deze elastiekjes terugbrengen.’     Pientje hield een pakje elastiekjes van € 0,99 omhoog. De zucht van de kassavrouw duurde lang, alsof haar hele lichaam leeglopende blaasbalg was.     ‘Laat het bonnetje maar zien dan.’     ‘Ik heb geen bonnetje!’     Pientje zweette zich het apelazarus. Maar ze wist dat dit moest. Juist hier, juist nu. Het was dé test. De kassajuffrouw zoog zich weer vol lucht.     ‘Dan kan je niet ruilen.’     Pientje voelde de druk. Het was de druk, die ze zo goed kende. Het was een mogelijke verachting, of schaamte, of uitgelachen worden. Het waren de vele zwaarden, die altijd al haar hemel bedekt hadden. De zwaarden prikten in haar huid. Alles tintelde.     ‘Nee!’ riep Pientje koppig. Ze stampte op de grond. ‘Ik moet dit kunnen ruilen. Ik heb dit hier gekocht. Het heeft een Kruidvat tekentje.’ Ze liet het zien.     De kassajuffrouw knipperde met haar ogen.     ‘Een brutaaltje ben jij.’     Pientje voelde de zwaarden van haar afvallen. Een brutaaltje! Dat had ze nog nooit gehoord. Ze legde het pakje op de balie. De kassajuffrouw draaide met haar ogen. Ze sloeg een knop aan op de kassa, de lade sprong eruit en ze gaf een euro aan Pientje. Snel rende zij de winkel uit. Haar vriendin, Sarah, stond al te wachten. Zij had het bonnetje nog in haar hand.     ‘Gelukt? Je weet wat dat betekent.’     ‘Ja,’ zei Pientje, en ze pakte haar telefoon. ‘Nu durf ik eindelijk ...’

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Karel. Dat nummer van Maria Mena is erg goed. Zo leren we met vallen en opstaan onze onzekerheden te overwinnen. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maria Mena - All this time, prachtig liedje met mooie boodschap. Je verhaal boeit, je hebt een vlotte schrijfstijl. Nu maar hopen dat Pientje en haar vriendin hier geen gewoonte van gaan maken! Paar dingen, die mij opvallen: Een mogelijke verachting, of schaamte, geen komma's nodig, je schrijft of nl. al die dingen waren zwaarden die altijd haar hemel bedekt hadden. Al en dan je mooie zin. Het kan aan mij liggen maar ik moest drie maal lezen en las de eerste twee keer: zwaarder ipv zwaarden. Als je niet in een zin schrijft loopt het lekkerder naar mijn gevoel en is het in een keer duidelijk. Graag gelezen, fijne avond. Graag gelezen, fijne avond.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karel, kende het lied niet, maar zocht het op op YouTube. Inderdaad mooi lied, de boodschap daarvan treffend geïllustreerd in je verhaal! Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Karel. Dat nummer van Maria Mena is erg goed. Zo leren we met vallen en opstaan onze onzekerheden te overwinnen. gr. Nynke
Hartelijk dank! Ja, dat was het idee :D. Dank voor je reactie!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maria Mena - All this time, prachtig liedje met mooie boodschap. Je verhaal boeit, je hebt een vlotte schrijfstijl. Nu maar hopen dat Pientje en haar vriendin hier geen gewoonte van gaan maken! Paar dingen, die mij opvallen: Een mogelijke verachting, of schaamte, geen komma's nodig, je schrijft of nl. al die dingen waren zwaarden die altijd haar hemel bedekt hadden. Al en dan je mooie zin. Het kan aan mij liggen maar ik moest drie maal lezen en las de eerste twee keer: zwaarder ipv zwaarden. Als je niet in een zin schrijft loopt het lekkerder naar mijn gevoel en is het in een keer duidelijk. Graag gelezen, fijne avond. Graag gelezen, fijne avond.
Dank voor je reactie! Ik heb het aangepast, inderdaad een verbetering. Ik heb wel de komma's laten staan. Volgens mij is het correct. Ik heb ook even hier gekeken: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1580/of_…. Wat ik ook voor mezelf gebruik: als ik het hardop lees, dan zitten daar adempauzes. Maar ik weet het niet zeker (als er andere wijze mensen zijn die weten hoe het zit: ik hoor het graag!).

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karel, kende het lied niet, maar zocht het op op YouTube. Inderdaad mooi lied, de boodschap daarvan treffend geïllustreerd in je verhaal! Graag gelezen!
Dank, dank Ton!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
go, Pientje! De naam irriteert mij een beetje, maar dat kan aan mij liggen - het komtberg nadrukkelijk verkleind over, een typetje gevangen in een naam origineel verhaal

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
go, Pientje! De naam irriteert mij een beetje, maar dat kan aan mij liggen - het komtberg nadrukkelijk verkleind over, een typetje gevangen in een naam origineel verhaal
Ha :D. Tnx! Bij deze zeg ik toe dat in een langere versie onze Pientje iemand verbetert en zegt 'Noem me Pien, verdulleme. Pien de Leeuw.'

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig liedje! En Pientje, wat een heldin :)! Fijn geschreven verhaal dat van mij ook zeker wel in de tegenwoordige tijd geschreven had mogen worden. En ik ben zo benieuwd wat ze nu eindelijk durft...

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel erg mooi hoe je zoiets groots als het overwinnen van onzekerheid en schaamte weet te verpakken in het terugbrengen van een pakje elastiekjes. De vrouw achter de kassa zie ik zo voor me. Vooral het beeld van de blaasbalg doet het hem. ... of uitgelachen worden moet dat niet zijn de angst om uitgelachen te worden?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij dit lied verschijnt op mijn netvlies de vrouw die meedeed aan een talentenjacht en bij alles wilde dat haar vriend haar handje vasthield. Zum kotzen dus. Dankjewel voor dit nieuwe beeld. De fiere Pientje die zich door niks en niemand meer laat tegenhouden en zelfs durft te stampvoeten. Heldin!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel erg mooi hoe je zoiets groots als het overwinnen van onzekerheid en schaamte weet te verpakken in het terugbrengen van een pakje elastiekjes. De vrouw achter de kassa zie ik zo voor me. Vooral het beeld van de blaasbalg doet het hem. ... of uitgelachen worden moet dat niet zijn de angst om uitgelachen te worden?
Dank, dank! Nee, het moet "uitgelachen worden" zijn (denk ik). Het zijn elk zwaarden die ze vreest (zo zie ik het voor me in ieder geval), dus het is een beschrijving van de ramp zelf, niet haar gevoelens daarvoor (die uiteraard wel angst zijn :) ).

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij dit lied verschijnt op mijn netvlies de vrouw die meedeed aan een talentenjacht en bij alles wilde dat haar vriend haar handje vasthield. Zum kotzen dus. Dankjewel voor dit nieuwe beeld. De fiere Pientje die zich door niks en niemand meer laat tegenhouden en zelfs durft te stampvoeten. Heldin!
Dank je voor het lezen! Heel fijn ook dat ik je beeld bij het lied heb kunnen veranderen, want het is zo'n mooi lied. Jammer als dat door zo'n fake-talentenjacht wordt gekaapt voor goedkoop (en geënsceneerd) sentiment.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het muziekstuk ken ik niet maar ik geloof meteen dat deze je heeft geïnspireerd tot dit leuke verhaal. :nod: Ook ik heb moeite met de naam Pientje vooral in deze combinatie: -de tippelende beentjes van Pientje - Hier krijg ik een beeld van een klein meisje hooguit 4 a 5 jaar. Je schrijft het vanuit de alwetende schrijver en die noemt de HP Pientje daarmee bestempel je, m.i. de HP tot een bepaald typetje. Hoe komt het dat jouw beginregels zo inspringen? Heb je dat bewust gedaan? Mijn winkel(werk)ervaring zegt dat in het Kruidvat nooit geen hoepels staan, alleen in kledingwinkels. Het Kruidvat kent wel andere verrijdbare rekken zoals bijv. het zonnebrilrek. Ik houd van duidelijke verhalen en vind het daarom jammer dat de lezer absoluut in het ongewisse wordt gehouden wat Pientje zo ambieert om te doen als volgende stap. Voor mij had die reden het verhaal sterker gemaakt: ik had meer begrip gekregen voor de moeite die Pientje nu doet. Pientje blijkt een moedig meisje te zijn met deze winst van 1 euro. ;) De kassadame heb je heel beeldend neergezet. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het muziekstuk ken ik niet maar ik geloof meteen dat deze je heeft geïnspireerd tot dit leuke verhaal. :nod: Ook ik heb moeite met de naam Pientje vooral in deze combinatie: -de tippelende beentjes van Pientje - Hier krijg ik een beeld van een klein meisje hooguit 4 a 5 jaar. Je schrijft het vanuit de alwetende schrijver en die noemt de HP Pientje daarmee bestempel je, m.i. de HP tot een bepaald typetje. Hoe komt het dat jouw beginregels zo inspringen? Heb je dat bewust gedaan? Mijn winkel(werk)ervaring zegt dat in het Kruidvat nooit geen hoepels staan, alleen in kledingwinkels. Het Kruidvat kent wel andere verrijdbare rekken zoals bijv. het zonnebrilrek. Ik houd van duidelijke verhalen en vind het daarom jammer dat de lezer absoluut in het ongewisse wordt gehouden wat Pientje zo ambieert om te doen als volgende stap. Voor mij had die reden het verhaal sterker gemaakt: ik had meer begrip gekregen voor de moeite die Pientje nu doet. Pientje blijkt een moedig meisje te zijn met deze winst van 1 euro. ;) De kassadame heb je heel beeldend neergezet. :thumbsup:
Wow! Veel feedback, hartelijk dank! - Ja, ik heb dat inspringen expres gedaan, volgens de algemene taalregels (volgens mij), zoals je ook in een boek zal zien. Ik ben gewend om zo te schrijven en vond het irritant om dat te laten voor de website. - De hoepelvraag kan ik beantwoorden: http://www.maxis.nl/winkels-kruidvat. Ik had deze foto als beeld gebruikt :). - Wat het vervolg betreft. Dat klopt, ik heb daar ook een idee bij, alleen ik zat aan 300 woorden vast :p. Mijn idee was dat ze voor zichzelf had besloten: om Johan (een leuke jongen) te bellen, moet ze eerst zichzelf overwinnen / iets voor zichzelf durven. Dus als het ware een proeve der bekwaamheid, maar ook om zichzelf te versterken. Dus samen met dat vriendinnetje heeft ze dit plan bedacht, iets terugbrengen zonder bonnetje. Iets wat onze Pien heel spannend leek, zeker bij deze Kruidvat (al heeft ze het zichzelf wel een beetje makkelijk gemaakt door te wachten totdat er geen klanten binnen waren). Maar dat staat allemaal niet in deze 300 woorden, ik kan me voorstellen dat dit een beetje sneaky overkomt van de schrijver :). Ik neem het mee voor mijn volgende verhaaltje! - Pientje, je bent niet de eerste die erover valt. Ook heb ik haar leeftijd niet zo helder voor mezelf, en dat zie je terug in het verhaal denk ik. Ik hou het voor het volgende verhaal in mijn gedachten, dat de valkuil bij teveel karakteristieken (ook al is het kort verhaal) combineren, je teveel een typetje kan krijgen. Ik ben nu te gehecht aan arme Pientje om zomaar vanuit mij haar naam nog te veranderen :rolleyes: . Tnx! Erg bedankt voor de feedback!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- De hoepelvraag kan ik beantwoorden: http://www.maxis.nl/winkels-kruidvat. Ik had deze foto als beeld gebruikt :). Tnx! Erg bedankt voor de feedback!
Mijn fout, ik las hoepel als hoepelring, een ring waar kleding op hangt. Totaal niet gedacht aan een hoepel waar men mee hoepelt. :eek: https://www.maniquiestristan.es/producto/0187-per… Als Pientje in je hoofd zit mag je haar nooit meer laten gaan. :nod: Graag gedaan! :)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
- De hoepelvraag kan ik beantwoorden: http://www.maxis.nl/winkels-kruidvat. Ik had deze foto als beeld gebruikt :). Tnx! Erg bedankt voor de feedback!
Mijn fout, ik las hoepel als hoepelring, een ring waar kleding op hangt. Totaal niet gedacht aan een hoepel waar men mee hoepelt. :eek: https://www.maniquiestristan.es/producto/0187-per… Als Pientje in je hoofd zit mag je haar nooit meer laten gaan. :nod: Graag gedaan! :)
Misschien een attribuut voor een volgend verhaal :rolleyes: :lol:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het in combinatie met het liedje een heel fijn, knus verhaal. Je maakt goed gebruik van de suggestie en je houdt de spanning vast door Pientje zo te laten stressen over zoiets kleins. Pas in de laatste zin suggereer je waarover dit allemaal zou kunnen gaan... Graag gelezen!