8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#216 Bailaoras

19 oktober 2018 - 20:45
Zodra de eerste akkoorden van Bailaoras door de speakers van het café naar buiten dansen, kan Julie niet meer stil zitten. Julie, onze reisgenote, klapt in haar handen. Haar gracieuze houding nodigt uit om mee te dansen. Haar donkere ogen en zwarte lange haardos deinen sierlijk mee in het ritme. Wij, Hollandse zielen, blijven hier niet rustig meer onder. ‘Bailaoras, bailaoras,’ zingen wij uit volle borst mee. Oude Spaanse mensen, ooit heel mooi geweest, nu met hun doorleefde gezichten. Zij dansen lichtvoetig in het ritme. Het hele café deint en swingt van vloer tot plafond, zelfs de lampen. Hier zijn we voor gekomen, ons onder laten dompelen in de Spaanse cultuur. Na de laatste akkoorden klappen we allemaal een ritme, dat de gitarist ons voorspeelt. Het wordt stil om ons heen, een wijde kring ontstaat op de dansvloer, een oude gerimpelde Spaanse schrijdt naar het midden. In haar kielzog een moeizaam bewegende man. De gitarist valt stil, een stem vol melancholie en diep verdriet klinkt op uit haar borst. Haar zangpartner antwoordt met diepe tenorstem in dezelfde mineurtoonsoort. Wij spreken geen woord Spaans, maar het duurt niet lang of de tranen lopen bijna over onze wangen, onze kelen verstikken van emotie. Dan steelt de oude granddame de show: zij tilt haar zwarte jurk op tot halverwege haar onderbeen. Iedereen klapt in een meeslepend ritme en ze danst, zo sierlijk. Wij zijn allemaal jaloers, konden wij dat maar als we haar leeftijd bereiken. Ze nodigt ons uit in haar flamenco passen. Wij doen ons uiterste best, de sangria doet zijn werk, maar we komen niet verder dan een soort klompendans. Ze doet haar passen uitdagend voor, wij volgen. Dan tezamen met het klappen in onze handen. Het hele café doet mee, haar stem en van haar partner voeren ons in de echte dans. Dan krijgen we het echt te pakken, we kunnen niet meer stoppen. De granddame met haar zangpartner lachen ons toe, tezamen met cafébezoekers, staan ze in een kring om ons heen. Het betoverende Spaanse vuur neemt bezit van ons.

6 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 oktober 2018 - 21:11
Heb zelf verschillende keren de flamenco meegemaakt en zij weten hoe ze het moeten verkopen. Heel mooi geschreven en waarheidsgetrouw.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 oktober 2018 - 21:43
Heb zelf verschillende keren de flamenco meegemaakt en zij weten hoe ze het moeten verkopen. Heel mooi geschreven en waarheidsgetrouw.
Jij bent snel John. Mooi hoe je dat beschrijft, hopenlijk heb je er ook van genoten. Het dansen van een flamenco is nog niet zo eenvoudig heb ik ervaren. Ik vind het een compliment dat jij het realistisch vind, een kenner! Fijne avond.

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 oktober 2018 - 2:18
Mooi verhaal. Dat moet de avond van je leven zijn geweest. Gelukkig nog net niet de lampen van het plafond gedanst.

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 8:04
Hoi Marie, Leuk verhaal, wat ik hoopte gebeurde, de oude man en vrouw stalen de show. Lekker feel good verhaal om het weekend mee te starten. Leuke opdracht is dit, maakt een hoop los bij de mensen. Nog één puntje van kritiek. 'Oude Spaanse, ooit heel mooie, nu met hun doorleefde gezichten, dansen lichtvoetig in het ritme', 'Oude Spaanse' moet nog iets achter vind ik, de rest is namelijk ook meervoud.

10 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 9:51
Je neemt me helemaal mee, Marie. Vanaf de eerste geweldige zin. Die ga ik onthouden. Akkoorden die naar buiten dansen. Geweldig. En bij het kijken naar de flamboyante video (kan je dat zo zeggen?) kon ik niet stil blijven zitten. Genoten hiervan, dank je wel.

13 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 10:11
Marie, wat een betoverende omschrijving! Je voert me mee naar het café en de magische sfeer. Over het puntje dat Jurrit aanhaalt, struikelde ik ook even, maar verder; prachtig!

9 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 14:24
Wat een meeslepende sfeer weet je te beschrijven, Marie. Je neemt de lezer helemaal mee naar dat café. Knap gedaan. En wat kunnen we ons inderdaad soms heel erg onbeholpen voelen met onze Hollandse stijve lijven. gr. Nynke

7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 20:06
Mooi meeslepend verhaal, zoals dat past bij de Spaanse muziek. De klompendans tegenover de flamenco is goed gevonden en fijn dat de flamenco wint! Klein dingetje: ritme is onzijdig (het ritme), daarom: ... klappen we allemaal een ritme, dat de gitarist ons voorspeelt.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:24
Mooi verhaal. Dat moet de avond van je leven zijn geweest. Gelukkig nog net niet de lampen van het plafond gedanst.
Zeker Tja, het was erg leuk. Fijn dat je je kan inleven in het verhaal. Fijne avond.

7 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:25
Hoi MwMarie, heerlijk meeslepend, zoals jij het beschrijft; ik las het de tweede keer na het linkje te hebben aanschouwd. Prachtig, het is topsport zo te zien! Genoten!

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:27
Hoi Marie, Leuk verhaal, wat ik hoopte gebeurde, de oude man en vrouw stalen de show. Lekker feel good verhaal om het weekend mee te starten. Leuke opdracht is dit, maakt een hoop los bij de mensen. Nog één puntje van kritiek. 'Oude Spaanse, ooit heel mooie, nu met hun doorleefde gezichten, dansen lichtvoetig in het ritme', 'Oude Spaanse' moet nog iets achter vind ik, de rest is namelijk ook meervoud.
Jurrit, dank voor je mooie woorden. En die regel, daar heb ik zelf ook overgepeinsd. Ik zet er toch maar mensen achter Spaanse. Voor ijn gevoel was gezichten in de bijzin een toevoeging op Oude Spaanse, maar dat wordt niet zo gelezen, zie ik nu. Idd zulke verschillende verhalen bij deze opdracht, ik heb er ook weer van genoten. Fijne avond

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:30
Je neemt me helemaal mee, Marie. Vanaf de eerste geweldige zin. Die ga ik onthouden. Akkoorden die naar buiten dansen. Geweldig. En bij het kijken naar de flamboyante video (kan je dat zo zeggen?) kon ik niet stil blijven zitten. Genoten hiervan, dank je wel.
Levina, fijn dat je er zo van genoten hebt. Flamenco is zo'n prachtige dans. Dank voor je fijne woorden, daar doe ik het voor. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:31
Marie, wat een betoverende omschrijving! Je voert me mee naar het café en de magische sfeer. Over het puntje dat Jurrit aanhaalt, struikelde ik ook even, maar verder; prachtig!
Chantal, dank voor je mooie woorden, ik geniet ervan. De zin heb ik aangepast, zie ad Jurrit. Dank voor het kritisch lezen. Fijne avond

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:33
Wat een meeslepende sfeer weet je te beschrijven, Marie. Je neemt de lezer helemaal mee naar dat café. Knap gedaan. En wat kunnen we ons inderdaad soms heel erg onbeholpen voelen met onze Hollandse stijve lijven. gr. Nynke
Nynke dankjewel voor je mooie woorden, je maakt me er blij mee. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:34
Mooi meeslepend verhaal, zoals dat past bij de Spaanse muziek. De klompendans tegenover de flamenco is goed gevonden en fijn dat de flamenco wint! Klein dingetje: ritme is onzijdig (het ritme), daarom: ... klappen we allemaal een ritme, dat de gitarist ons voorspeelt.
SanVis, heerlijk die flamenco, fijn dat je er ook van kan genieten. Dank voor je kritische blik, ik ga het meteen aanpassen. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2018 - 21:37
Hoi MwMarie, heerlijk meeslepend, zoals jij het beschrijft; ik las het de tweede keer na het linkje te hebben aanschouwd. Prachtig, het is topsport zo te zien! Genoten!
Fijn dit te lezen van je Ton, dank voor je compliment. Leuk dat je de link ook geopend hebt. Fijne avond.

7 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 oktober 2018 - 16:42
Da's nog eens iets anders dan 'swinging from the chandeleers.' Als dat Spaanse vuur je eenmaal te pakken heeft... Prettig aan je schrijfstijl is dat je me langzaam maar zeker meeneemt je verhaal in. Ik word niet getrokken of geduwd, ik mag zelf bepalen, beeld vormen, voelen en meegaan in het ritme. Je gaat dit niet geloven maar toen ik later het muziekstuk ging beluisteren was ik bijna teleurgesteld. Je verhaal is beter dan de muziek. :nod: :nod: :nod:

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 oktober 2018 - 22:10
je neemt mij ook mee; heerlijk sfeervol verhaal
Wat een mooi compliment van jou, schrijvenmaar, dank je wel. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 oktober 2018 - 22:10
je neemt mij ook mee; heerlijk sfeervol verhaal
Wat een mooi compliment van jou, schrijvenmaar, dank je wel. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 oktober 2018 - 22:12
Da's nog eens iets anders dan 'swinging from the chandeleers.' Als dat Spaanse vuur je eenmaal te pakken heeft... Prettig aan je schrijfstijl is dat je me langzaam maar zeker meeneemt je verhaal in. Ik word niet getrokken of geduwd, ik mag zelf bepalen, beeld vormen, voelen en meegaan in het ritme. Je gaat dit niet geloven maar toen ik later het muziekstuk ging beluisteren was ik bijna teleurgesteld. Je verhaal is beter dan de muziek. :nod: :nod: :nod:
. Mechtilde, wat een prachtige lezerservaring schrijf je. Heel hartelijk bedankt voor je prachtige compliment, ik ga daar straks lekker van slapen. Fijne avond.

7 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
21 oktober 2018 - 22:27
Sfeervol en beeldend verhaal. Ik zie het oude, passievolle paar samen de show stelen. :thumbsup: In het begin heb je het over Julie terwijl alle andere beschreven mensen anoniem blijven vroeg ik mezelf af wie die Julie is. Is ze een danseres of ook een toerist? Ik zou ook haar rol anoniem benoemen om in de eenheid te blijven of ze moet een hele speciale rol spelen in het verhaal voor de HP. Goed geschreven! :nod:

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
22 oktober 2018 - 19:58
Sfeervol en beeldend verhaal. Ik zie het oude, passievolle paar samen de show stelen. :thumbsup: In het begin heb je het over Julie terwijl alle andere beschreven mensen anoniem blijven vroeg ik mezelf af wie die Julie is. Is ze een danseres of ook een toerist? Ik zou ook haar rol anoniem benoemen om in de eenheid te blijven of ze moet een hele speciale rol spelen in het verhaal voor de HP. Goed geschreven! :nod:
Dank je May voor je mooie complimenten, heerlijk van jouw hand te lezen. Helemaal gelijk met Julie, ik heb nu onze reisgenote erachter gezet. Hoop dat dit nu wel kan. Grappig ik wilde deze vrouw een podium geven in de tekst, maar dan moet het wel een reden hebben, Dank dat je me helpt herinneren aan deze belangrijke schrijfregel. Fijne avond.

6 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 0:41
Mooi verhaal! Het is heel beeldend geschreven. Ik had enkele suggesties voor plekken waar het beeld misschien sterker zou kunnen: - “maar het duurt niet lang of de tranen lopen bijna over onze wangen”. Het is een lastig beeld, omdat het “bijna” is, misschien kan je dit door een echt beeld vervangen? De tranen stonden in onze ogen? - “En ze danst, zo sierlijk.” Hier zou het mooi zijn als je daar een beeld bij hebt. Hoe zie je dat, dat ze zo sierlijk danst? Is ze bijzonder lenig voor haar leeftijd, of beweegt ze juist traag maar alsnog zeer vloeiend? - Ik ben ook nog wel benieuwd überhaupt hoe het samenspel met de moeizaam bewegende man is. Danst hij mee, of zingt hij? Hij komt op, maar ik raak hem een beetje kwijt :). Al met al mooie beelden!

11 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 12:32
mw. Marie, … gewoon heerlijk. Je hebt destijds wel een beetje flamingovuur meegenomen. Fijn dat je dit verhaal kon schrijven en wat vuur meegaf. Dankjewel.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 21:13
Mooi verhaal! Het is heel beeldend geschreven. Ik had enkele suggesties voor plekken waar het beeld misschien sterker zou kunnen: - “maar het duurt niet lang of de tranen lopen bijna over onze wangen”. Het is een lastig beeld, omdat het “bijna” is, misschien kan je dit door een echt beeld vervangen? De tranen stonden in onze ogen? - “En ze danst, zo sierlijk.” Hier zou het mooi zijn als je daar een beeld bij hebt. Hoe zie je dat, dat ze zo sierlijk danst? Is ze bijzonder lenig voor haar leeftijd, of beweegt ze juist traag maar alsnog zeer vloeiend? - Ik ben ook nog wel benieuwd überhaupt hoe het samenspel met de moeizaam bewegende man is. Danst hij mee, of zingt hij? Hij komt op, maar ik raak hem een beetje kwijt :). Al met al mooie beelden!
Dank je wel Karel123 voor je suggesties. Bij de tranen had ik eerst zonder bijna geschreven, dat vond ik teveel van het goede. Je suggestie is prima, alleen ik voel meer voor mijn eigen tekst afgaande op mijnn eigen gevoel. Idem danst zo sierlijk. Dat mag de lezer invullen, wat vindt die sierlijk. Zoals je schrijft kan je daar allerlei beelden bij hebben. Het aantal woorden laat niet alle scenes toe helaas. De man klapte en stampte met zijn rechtervoet de maten van de muziek en de vrouw danste daar op. Juist door de oude leeftijd werd de belevenis nog mooier en indrukwekkender. Fijn dat je van de beelden kon genieten, daar doe ik het voor. Fijne avond.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 21:16
mw. Marie, … gewoon heerlijk. Je hebt destijds wel een beetje flamingovuur meegenomen. Fijn dat je dit verhaal kon schrijven en wat vuur meegaf. Dankjewel.
Dankjewel voor je fijne woorden Riny, doet me goed! Mooi dat je wat flamencovuur tot je neemt, het is heerlijk. Fijne avond.

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 21:25
mw.Marie, dankjewel hiervoor! Je bracht me terug naar de tijd toen ik in Spanje woonde. Ik herkende zo het gevoel dat daar hing als je zo'n cafeetje zoals jij het hierboven beschrijft, passeerde. Heerlijk om te lezen.

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2018 - 21:29
mw.Marie, dankjewel hiervoor! Je bracht me terug naar de tijd toen ik in Spanje woonde. Ik herkende zo het gevoel dat daar hing als je zo'n cafeetje zoals jij het hierboven beschrijft, passeerde. Heerlijk om te lezen.
Jan wat een leuke reactie, een connaisseur, waar ik een compliment van krijg. Fijn dat ik die herinnering bij je opriep. Fijne avond.