Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 Brigadoon

"I saw the rain dirty valley, you saw Brigadoon" - Whole of the moon, Waterboys. Dat we gewoon familie waren heeft me altijd bevreemd. In een gezin van nuchtere wetenschappers was Isobel de enige die niet werd ingetoomd door cijfers en onweerlegbare theorieën. Als kind zwierven we urenlang over de heide. Terwijl mijn zusje naast me dartelde, vertelde ze over de onzichtbare bewoners van de ruige hooglanden. En hoe ze met hen danste in het licht van de volle maan. Ik luisterde geduldig naar haar kinderlijke fantasieën en berekende ondertussen de afstand tot ons huis. Ik wist haar altijd voor het donker veilig thuis te brengen. Tot die nacht toen Isobel plots aan mijn bed stond. Ze trok aan mijn pyjama, haar ogen schitterend van verwachting. 'Liam, het is zover!' 'Wat?' Brommend wrijf ik de slaap uit mijn ogen. 'Brigadoon suffie!' Isobel woelt door mijn haar en wiebelt ongeduldig heen en weer op haar blote voeten. 'We kunnen er naartoe. De poorten zijn zichtbaar; alleen vannacht!' Ik zucht gelaten en kijk haar streng aan. 'Ga naar bed Izzie, Brigadoon is een legende, dat weet je toch?' Isobel lijkt me niet te horen; slaat een shawl om haar ranke nek en danst naar de deur. 'Kom je?' Ik draai me om en trek de dekens over me heen. 'Ga slapen Izz.' Het was de laatste keer dat ik haar zag. Maandenlang heb ik wanhopig naar haar gezocht. Ik herinner me de angst en de eindeloze regen; de zware wolken boven de vallei en de leegte die zich langzaam in me nestelde en niets van me overliet. Ik wilde niet opgeven, maar uiteindelijk moest ik onder ogen zien dat ik mijn zusje nooit meer veilig thuis zou brengen. Soms droom ik dat ze nog leeft en samen met de elfen danst achter de poorten van Brigadoon. ---- Legende van Brigadoon: http://www.ancientpages.com/2016/11/02/legend-of-…

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi geschreven, Chantal. Ik vind je twee eerste zinnen heel sterk, daarmee trek je de lezer gelijk het verhaal in. Een mens heeft beiden nodig, ratio en fantasie. gr. Nynke

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor jullie fijne reacties! Ik ben er blij mee! @Levina, ik smul altijd van dit soort legendes en dan tegen een Schotse achtergrond, met het lied van de Waterboys... dat is genieten :) @Nynke, je hebt gelijk, we hebben beiden nodig. En juist het raakvlak tussen die twee is zo interessant. @Jurrit, ik sein je in als de poorten weer open zijn ;)

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi en goed geschreven verhaal. Ja, die eerste zin, die maakt direct nieuwsgierig.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanvis en Mechtilde dank voor het lezen en jullie complimenten! Mechtilde, de legende is op het internet net zo lastig te vinden als Brigadoon zelf ;). Brigadoon is een oude stad in de Schotse Hooglanden die 1 keer in de honderd jaar zichtbaar is. Dan kan je de stad bezoeken. De tijd gaat er veel sneller dan in de gewone wereld. Zo kan je er een heel leven leiden, terwijl in de echte wereld slechts een dag verstrijkt. Waag je je in de stad (waar je terugstapt in de middeleeuwen ) en word je verliefd, dan kan je nooit meer terugkeren en zit je voor altijd gevangen achter de poorten van Brigadoon. Zo ongeveer gaat de legende :)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ten eerste: je hebt een geweldig nummer uitgekozen. Ten tweede: je hebt er een heel mooi verhaal bij geschreven. Je verhaal heeft een fijn ritme, zowel in de zinnen zelf als in de flow van het verhaal. Eén dingetje: [quote: edwinchantalenquinten]'Liam, het is zover!' 'Wat?' Brommend wrijf ik de slaap uit mijn ogen. 'Brigadoon suffie!' Isobel woelt door mijn haar en wiebelt ongeduldig heen en weer op haar blote voeten. 'We kunnen er naartoe. De poorten zijn zichtbaar; alleen vannacht!' Ik zucht gelaten en kijk haar streng aan. 'Ga naar bed Izzie, Brigadoon is een legende, dat weet je toch?' Isobel lijkt me niet te horen; slaat een shawl om haar ranke nek en danst naar de deur. 'Kom je?' Ik draai me om en trek de dekens over me heen. 'Ga slapen Izz.'[/quote] Hier schakel je ineens over op tegenwoordige tijd, hoezo? Het is gebruikelijk om in één tijd te blijven schrijven. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mysterieus en triest verhaal. Ik vind de eerst zinnen beschouwend en daarom minder. Je begint met een conclusie waardoor het op mij overkomt als uitleg van de schrijver. Mooie invulling van de tekst :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mike, dank voor je fijne reactie! Ook bedankt voor je opmerking. Ik twijfelde inderdaad of ik tt of vt moest gebruien voor de terugblik. Dat is nu duidelijk. Bedankt! May, dank voor het lezen en je kritische blik! Ik snap wat je bedoelt. Met de eerste twee regels wilde ik al een beeld van Isobel neerzetten, maar misschien had ik dit anders moeten inpakken.