Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#215 Over leven

Over leven bomen geurden naar bos en zon brandde vocht uit gras op deze dag al jarenlang vergleden ik ruik de bomen het bos het lauwe vocht zelfs de zonnestralen en zie jou opmerkelijk levend hier aanwezig denk jouw start waarin enkel doodse stilte geen geluid verloren ben ik de geur van angst en hoop die nooit meer terug te vinden

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De reuk van zonnestralen. Ik begrijp dat je geen 'geur' wilde herhalen, maar nu lees ik het en denk ik 'de reuk van zonnestralen? Hij wilde zeker geen geur herhalen' als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat je wegkomt met het afgezaagde 'wonderlijk' op basis van de derde strofe, maar het is net aan. Met de hakken over de sloot zeg maar. Bomen geurden naar bos - kijk dat is poëzie teruggebracht tot de essentie. Ook heel aardig, venijnig bijna, de laatste zin waar uit de hoop stiekem toch angst spreekt. En dan heb je een gedicht.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Tilma, dank je voor je mooie feedback. De wijze van het opschrijven van je feedback deed me glimlachen. Ik begrijp zeker wat je bedoelt. Wat aanpassingen doorgevoerd. Voor mijn gevoel nog steeds wel een 'werk in de steigers'.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het erg mooi, Hadeke. Het klopt voor mijn gevoel helemaal, maar ik kan alleen deze zin niet plaatsen: 'denk jouw start' gr. Nynke

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heden@Hadeke, Een prachtig gedicht dat me raakt. Meer dan mooie beelden, het is geschreven vanuit een innerlijke noodzaak (klinkt vaag, maar zo voelde ik het). Ik dacht meteen aan een geboorte bij ‘jouw start waarin enkel doodse stilte ..’ Mooie opbouw van strofen: Verleden de verzengende kracht van de zon Heden Een meer lieflijk beeld, het lauwe vocht Verleden De stilte en de geur van angst Heden Nieuwe hoop Zeer ge(s)laagde invulling van de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Nynke en Levina. 'denk jouw start' mag je ook opvatten als' ik denk aan jouw start'. Hoewel een gedicht ook zonder referentie moeten kunnen staan, hierbij de referentie van mij uit: https://hadeke.wordpress.com/2012/02/04/niet-huil…
Om stil van te worden, Hadeke. Mag ik zo vrij zijn om je te vragen dit gegeven explicieter in je gedicht te verwerken?

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben er stil van. Favoriete zin: zon brandde vocht uit gras. Zon en gras zie ik als vrolijkheid en frisheid, maar brandden en 'vocht uit gras' vat ik op als dorre somberheid. In slechts vijf woorden zoveel zeggen. Prachtige poëzie.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel @Nel voor je feedback. Die innerlijke noodzaak herken ik wel. Leuk hoe je het gedicht analyseert. En dat voor een gedicht dat nog wat in de steigers aanvoelt. @Levja ik snap je vraag. Ik heb daar zelf ook mee geworsteld, maar als ik dat gegeven zo expliciet maak, wordt het naar mijn gevoel teveel mijn eigen gedicht terwijl ik hoop dat iedere lezer er een stukje van zichzelf in kan lezen. Dan mag het ook wat puzzelachtig blijven en voor wie mijn eigen vertrekpunt kent geeft het mogelijk een nieuwe betekenis en dat is ook goed. @sanvis Op tijd weer geluid maken hoor. ;-) Ik ga wel mee in de betekenis die je aan de zin geeft. Dat maakt het schrijven van een gedicht ook boeiend, zoveel mogelijk zeggen in weinig woorden en dat ook nog eens proberen nog meer te zeggen dan er werkelijk gezegd wordt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met bovenstaande invulling van de schrijfopdracht kan ik helaas niets mee. Ik ben een beeldmens en de flarden die ik meekrijg vinden geen houvast om iets te kunnen vormen. Ik heb de moeite genomen om jouw link aan te klikken. Daar kreeg ik voldoende informatie om het (beter) te kunnen plaatsen. Ik begrijp dat jij de keuze maakt om het niet jouw invulling te geven maar de angst om een dierbaar persoon te moeten missen is heel generaal. Daarmee wordt jouw gedicht ( iig voor mij) begrijpelijk en dus prachtig. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank @may. Ik ben bang dat voor een groot aantal lezers de link naar het verhaal nodig zal blijven. Ik ben ook blij met hoe het bij jou overkomt, dat leert me namelijk veel. Het klinkt wat tegenstrijdig, maar ik ben blij als mensen het duidelijk maken als ze met mijn schrijven niets kunnen of niets hebben. Dat is waardevol voor mijn schrijf ontwikkeling.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het wordt nog leuker @Chantal. Hier weer een reactie waarbij de link niet nodig was. Dank voor je reactie. Over je opmerking ga ik verder denken. Genoeg stof tot overdenken binnen dit weekthema.:-)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, indrukwekkend mooi deze levensbeschrijving. Je link gelezen, zonder de link dacht ik al die richting uit. Mijn keel knijpt dicht bij je laatste drie mooie regels. Ik lees een metafoor met bos, zon voor leven, vind dat erg mooi. Fijne avond.