Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#215 Volkstuintje

Alles is dood. Ik sta op het landje. Zo noemde hij het, het landje. De verf bladdert van het hek. Er zitten gaten in de heg. In het droge zand staan bamboestaken met zakjes er zorgvuldig aangespijkerd om me eraan te herinneren wat er exact is doodgegaan: Snijbonen, sperziebonen, tuinerwten. De rode kruiwagen, waar ik als kind soms in mocht rijden, ligt te roesten naast het slootje. De sla is verrot, de kruisbessen verteerd, de aardbeien verdroogd, de kolen doorgeschoten en bedorven. Na het plotse overlijden van vader dacht niemand aan zijn volkstuintje. We verdeelden de bescheiden erfenis en gingen weer elk ons eigen weg. Het huis verviel aan de bank. De brief van de volkstuinvereniging kwam maanden na zijn begrafenis. Vader had drie betalingsherinneringen gemist (hij was dood) en zijn plot was vergeven. Vriendelijk verzoek om persoonlijke eigendommen te verwijderen. De deur van de kas klemt. Ik zet mijn heup ertegenaan en duw. Onwillig kraakt de deur open. Binnen is het nog droger. Komkommers en augurken hangen er ingeteerd en verschrompeld bij. De scherpe, droge geur van nostalgie en tomatenplanten hangt in de lucht. Ik kan nauwelijks ademen. De penetrante dorre lucht slaat op mijn keel, tranen schieten in mijn ogen. Ik pak een gieter van een plank en snel de kas weer uit. Buiten is zuurstof. Ik adem de lucht diep in en kijk nog een keer rond. Bonen, bessen, aardbeien, kruiwagen. Ik loop het landje af. De gieter laat ik staan.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tilma, Ontroerend verhaal: de details van het verval het ‘landje’ zijn stuk voor stuk getuigen van het gemis. Geen grote woorden over verdriet, maar het verlies van de vader die plotseling overleed, is in alle verzels voelbaar. De achtergebleven gieter geeft daaraan nog een extra accent. Deze heeft geen nut meer. Een verhaal dat bijblijft. Heel goed geschreven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit erg mooi geschreven, Tilma. Sterk, de verbinding met de overleden vader en zijn passie die is uitgedoofd en met hem is doodgegaan. Mooiste zin: In het droge zand staan bamboestaken met zakjes er zorgvuldig aangespijkerd om me eraan te herinneren wat er exact is doodgegaan. gr. Nynke

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Dood en verval zijn in vrijwel elke zin aanwezig. Zijn heel consequent in het verhaal verwerkt. (hij was dood): een lekker nuchtere toevoeging.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige wat overblijft zijn herinneringen. Al het tastbare is samen met het overlijden van je vader verdwenen. Ik ga niet zeggen hoe mooi ik dit vind. Anders ga je maar naast je schoenen lopen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten teveel bijvoeglijk naamwoorden in, Tilma. En het is een beetje al te veel op het sentiment gespeeld. Met die gieter ook. Lieve vrienden en gewaardeerde meelezers, dank voor de complimenten en jullie genomen tijd en moeite niet alleen om te lezen, maar zelfs er iets aardigs over te zeggen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten teveel bijvoeglijk naamwoorden in, Tilma. En het is een beetje al te veel op het sentiment gespeeld. Met die gieter ook.
}) Ik vind de opsomming van alle bedorven gewassen too much waardoor het bij mij niet overkomt. Ik begrijp de essentie maar ik voel het gemis niet. De rode kruiwagen een mooi detail dat eruit springt en een bijdrage heeft aan het verhaal omdat het iets essentieels zegt over de HP zijn jeugd. De gieter intrigeert mij: waarom eerst alle moeite doen voor de gieter en het dan achterlaten? Staat deze symbool voor de vader-zoon relatie?