Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#213 Gin Tonic

‘Kom je hier vaker?’ vraagt Bernard als ze aan de bar gaan zitten. ‘Nee hè, Bern,’ reageert Annemijn, ‘kom daar alsjeblieft niet mee.’ ‘Wat? Kan ik nu ook al geen geintje meer maken?’ ‘Je gaat toch niet doen alsof er niets aan de hand is?’ zegt Annemijn, ‘als we niet uitkijken stort deze hele relatie in.’ ‘Wil je bij me weg?’ ‘Dat zeg ik helemaal niet!’ ‘Zo klinkt het anders wel.’ De barkeeper duikt voor hen op. ‘Twee gin tonics,’ bestelt Bernard en grapt er meteen achteraan: ‘Wil jij ook iets, Anne?’ ‘Jezus, Bernard. Echt?!’ valt Annemijn uit. Bernard loopt rood aan en kijkt uit zijn ooghoeken naar de barkeeper. ‘Twee gin tonics, alsjeblieft,’ mompelt hij. De barkeeper draait zich snel om en pakt twee glazen. ‘Het is twee voor twaalf, Bernard,’ bijt Annemijn hem toe. ‘Als we geen aandacht aan onze relatie besteden, gaat het dood als een plantje dat je geen water geeft.’ Achter hen klinkt gegniffel. Bernards schouders trekken samen. Annemijn merkt niets en gaat op luide toon verder: ‘Elke keer als ik het serieus ergens over wil hebben, sluit jij je af of ga je domme grapjes maken.’ ‘Sorry,’ mompelt Bernard. ‘Sorry? Sorry?’ Annemijn slaat op de bar. ‘Wat koop ik voor sorry?!’ Bernard kijkt naar de barman die met zijn rug naar hen toe langzaam tonic op gin giet. ‘Sorry,’ mompelt Bernard nog eens, tegen beter weten in, ‘sorry voor het sorry zeggen.’ Annemijn zegt niets. De barkeeper zet met samengeknepen lippen twee glazen voor hen neer. Hij maakt geen oogcontact. Bernard doet zijn mond open om iets te zeggen. ‘Nee!’ bijt Annemijn hem toe. ‘Maar…’ zegt Bernard. “Nee!’ schreeuwt Annemijn. Bernard krimpt ineen. ‘ik…’ probeert Bernard nog. Annemijn smijt twee gin tonics in zijn gezicht en stampt de bar uit.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vlotte schrijfstijl heb je, Tilma. Het verhaal leest lekker door en de spanning heb je goed weten op te bouwen. Een tip: je schrijft soms op wie wat zegt, dat is niet altijd nodig. Bijvoorbeeld in deze zin: 'Wat?’ vraagt Bernard, ‘kan ik nu ook al geen geintje meer maken?’ Als je 'vraagt Bernard,' weglaat, schroef je het tempo nog iets op. De lezer weet door de eerste twee zinnen al wie met elkaar in gesprek zijn en door een vraagteken achter 'Wat' te zeggen, geef je al aan dat Bernard iets vraagt.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Deborah. Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb daar tussenin omgeving-beschrijvende tekst geknipt om het woordentotaal terug te snoeien. Nu wordt het een beetje 'hij zegt, zij zegt.' Onbedoeld ook wel weer aardig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, prachtig hoe je die twee neerzet. Al meteen hangt er iets in de lucht, dat uitgroeit tot een explosie. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat die Bernard het echt helemaal verkeerd aanpakt, heb je goed neergezet. Mooie dialoog waarbij ik wel partij wil trekken, maar niet kan. Als je vrouw je Bern noemt, word je daar natuurlijk ook spontaan flauw van. Ik geef mijn sympathie aan de barman, hij mixt je verhaal mooi aan elkaar.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Mw. Marie, N.D.D., JohnDoe, Ton Badhemd en Edwinchantalenq. Voor het lezen en het er iets over zeggen. Zoals altijd waardeer ik het zeer.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Die twee lijken echt klaar met elkaar. Je trekt me er zodanig in mee dat ik de neiging krijg relatieadvies te gaan geven. Knap! Waarom niet meer barkeepers een boek schrijven begrijp ik eigenlijk niet maar dat terzijde :nod: