Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#211 OPVOEDEN

Vroeger heette het ‘africhten,’ tegenwoordig praten we van ‘opvoeden’ alsof we het godbetert over kinderen hebben. Terwijl die tegenwoordig juist ten prooi vallen aan ouders die graag ‘vriendjes’ met ze willen blijven en als de dood zijn om een opvoedingsfout te maken, wat technisch onmogelijk is want zonder opvoeden geen opvoedingsfouten. Maar dat geheel terzijde. Nee, ik heb het over honden. Honden die als pup stuk voor stuk hartverwarmend en vertederend zijn en veranderen in een onuitstaanbare strontmachine zodra het nieuwe baasje zich meldt. Zo’n hond is doorgaans intelligenter dan zijn baas dus binnen de kortste keren weet hij waar de zwakke plekken zitten en maakt daar dankbaar gebruik van. En geef ‘m eens ongelijk. Het geteisem mag op de bank en op schoot, vreet mee als er gebak of snacks geserveerd worden, mag blaffen naar voorbijgangers, happen naar fietsers en schijten waar het wil. “Dat doet-ie anders nooit hoor,” hoor je vaker dan je lief is. Het plastic zakje aan de riem hangt er voor de sier, want stront ruimen is beneden de waardigheid van de baas. De laatste overwinning van de hond is het fietskarretje. Lekker op je schotwond liggen chillen en de baas het werk laten doen. Duizenden, misschien miljoenen, baasjes kijken wekelijks naar Cesar Millan, weten dus hoe het moet maar blijken uiteindelijk niet meer te zijn dan de betweterige stuurlui die aan wal staan. Waarom eisen we van nieuwe Nederlanders dat ze cursussen volgen en een inburgeringsexamen doen? Terwijl elke kneus die een pup kan betalen op de openbare weg mag komen en iedereen tot last mag zijn met zijn geheel naar eigen inzicht ‘opgevoede’ mormel? Ik ben voor een examen, wie nog meer? Oh ja, natuurlijk zijn er ook baasjes die wél weten hoe het hoort. U en ik bijvoorbeeld.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mechtilde, … wat een heerlijk verhaal. Jij hebt echt lekker van je af kunnen schrijven: strontmachines, hoe kom je er op.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de vergelijking met het inburgeringsexamen er niet in had staan, had ik het persoonlijk beter gevonden. Dat riekt een beetje naar adoptie is aan duizend regels onderhevig maar elke geile lagerbegaafde mag een baby maken. Ik hou sowieso niet zo van hondenbezitters, maar dat terzijde. Ik heb het gevoel dat je tekst wat meer body had kunnen gebruiken.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
JohnDoe, Nele, Riny, Levina dank voor de veren. Voelt toch lekker. @Tilma, Als ik in Stef Blok zijn schoenen stond, zou ik je gelijk geven. Persoonlijk denk ik, verrek ja, ook daarvoor zou een examen moeten bestaan. Laat mij maar praten, dat soort dingen gaat toch niet gebeuren. Dat meer body gaat niet meer lukken binnen 300 woorden. Ik las bij jouw verhaal dat je de beperking naast je neer legt. Ik bewonder je keuze. Ik houd me maar liever braaf aan de regels. De rebel in mij is tot rust gekomen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht bij het lezen eerst dat je een hondenhater bent. Maar wat blijkt, je hebt er zelf een. Dus je ergernis is niet ingegeven door de haat, maar door onverschilligheid en omgang van mensen met hun hond. Mooi weergegeven, Mechtilde.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig beeldend en voortvarend verhaal, en je hebt helemaal gelijk! (Heb mezelf een 9-jarig instapmodel laten aansmeren door mijn kinderen; een te grote, te zware, hijgende, luie bruine Labrador met de passende naam Beer, die dus echt letterlijk weinig tot niets doet, dus het kan wel :-)).

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven! Ik denk echter niet dat het echt eens satire is. Een satire is een verhaal, een situatie die de dwaasheid, het absurde laten zien. Dit valt misschien meer de kant van een column op. Een satire zou bijvoorbeeld zijn dat een baasje met zijn hond door het park loopt en tot zijn schrik ziet er ook honden zijn die hun bazen uitlaten. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mechtilde, opvoeden is hét grote verschil. En voor de veiligheid een bandje om al die neuzen. Maar dan ook al die neuzen en niet de goedwillende baasjes wel en de rest niet. De vraag is hoe krijg je dat voorelkaar. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Strontmachines, stoepenschijters, kortom honden: het is allemaal één hoop shit. Ik ben het eens met coach Mike dat het eerder een column is dan satire. Maar wel één waarin je hebt in ieder geval lekker van je af hebt geschreven.