Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#211 De slechte comédienne

De slechte comédienne Satire is het leedvermaak van de omhoog gevallen intellectueel. Een Trojaanse vrijbrief om te mogen schateren met de rare mensen onder ons, de machtsmisbruikers of hun slachtoffers, dode kinderen, akelige ziektes, priesters met lintwormen, mensen zonder huizen en vrouwen met ontzettend hevige menstruatiepijnen. Wie geen etmaal zonder satire kan is een sadist. Zeker weten. Blijf vooral blaten met de kudde en denk maar zelf niet na. Want als je lacht ben je slimmer dan de rest. En als je het niet bent, kun je het beter veinzen zodat niemand het te weten hoeft te komen. Het leven heeft mij wel andere dingen geleerd. Internationale huilwedstrijden zijn definitief stukken beter dan internationale cartoonwedstrijden. Alleen jammer dat mijn traankanalen niet meer werken.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beeldend metatekstje over satire met een lekkere bite. Eén zogenaamd dingetje. In de zin "En als je het niet bent, kun je het beter veinzen zodat niemand het te weten hoeft te komen" verdwaal ik een beetje tussen de 'het's.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo die staat N.D.D. Ik vind het een goede column. Ik heb weleens horen vertellen satire en grappen maken is alleen dan leuk als degene waar het over gaat er ook om kan lachen. Fijne zonnige middag.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie zei: "Ik heb weleens horen vertellen satire en grappen maken is alleen dan leuk als degene waar het over gaat er ook om kan lachen." @Marie, helemaal mee eens. Volgens mij schuilt net daar de kunst. @Tilma: ik denk nog eens na over het teveel aan "hutten"...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, oei, een heftig stukje, N.D.D., maar je hebt volkomen gelijk. Ik houd er ook niet van en erger mij vaak mateloos aan zogenaamde humor ten koste van anderen. Geef mij maar de ouderwetse humor van Toon Hermans.en Jonnie Kraaikamp en Meneer Sonneveld. Wat ouderwets, geef ik toe.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
N.D.D., … ik begrijp het - met dank aan de overige reacties. Ik heb eens iemand gekend die alleen maar leedvermaak kende. Veel later begreep ik dat dat een intens zielig figuur was.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat het niet de opdracht is, is het een aardig stukje. Alleen ben ik het niet met je eens dat satire leedvermaak is. Dat is het zeker niet. Leedvermaak is leedvermaak. Satire is satire. Er zit een verschil in. Denk aan 'Lof der Zotheid', 'Van den vos Reinaerde', 'Reize door het Aapenland' en 'Don Quichot'. Hadden die beter niet kunnen worden geschreven? Ik kan hier moeilijk inhoudelijke feedback op geven. Graag gelezen!