Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#210 Notities en illustraties

De blauwe aula zit stampvol. Slechts één bekend gezicht in het lokaal: mijn vriendin, rechts van mij. De onbekende jongen aan mijn linkerkant is aan het tekenen met een blauwe balpen op een gloednieuwe cursusblok. Eerst wat lijntjes, een mond, een gebit. Hij krijgt een stootje van zijn buurman. “Je hebt een fan.” De jongen zegt niets, tekent onverstoorbaar verder. Nu wat golfjes in de mond. En dan een zwemmend visje er in. “Wauw,” zeg ik. Hij lacht. “Sst,” zegt mijn vriendin. Het duurt even voordat ik zie waarom het volgens haar stil moet zijn, zo ook voor de murmelende massa. Het geluid neemt langzaam af. Een tweede visje springt uit de mond. Ik lach en mijn vriendin kijkt me strak aan. Het is stil. Mijn lach was het laatste wat hoorbaar was. Ik voel me een beetje warm worden. Ze wijst naar de ingang. Er staat een mollig vrouwtje tegen de deurlijst, alsof ze steun zoekt. De stapel papier in haar handen lijkt veel te hoog voor haar. “Dokter Kindervanger is voor deze les verontschuldigd doordat hij werd opgeroepen voor een spoedbevalling. Zo het mogelijk is, zal zijn les verplaatst worden naar deze avond van 19 uur tot 21 uur.” Ze verdwijnt en allerlei wilde plannen klinken als ontploffend vuurwerk uit verschillende monden door de ruimte. De massa stroomt naar buiten. Iedereen steekt een sigaret aan. Zelfs zij die niet kunnen roken. Ik hoest me te pletter. “We zullen later een zeer stresserend beroep hebben, daarom dat het goed is dat we nu al kunnen roken,” zegt de jongen van de vissen en het oceanengebit. Zijn eigen tanden mogen er ook wel zijn. De groep verdeelt zich spontaan. De volgende twee uren zijn we vrij. Mijn vriendin en ik gaan mee met de twee jongens. We bezoeken een brouwerij en we proeven daar wat bier. We moeten ons haasten om tegen de volgende les terug te zijn. Het lukt: we zijn op tijd voor mevrouw Snoezel en onze eerste les babyfluisteren. Mijn vriendin zit nu naast zijn vriend. Zij nemen de notities. Wij zorgen voor de illustraties. We lachen ons een kriek. Het kan zijn dat het ligt aan de rare naam van onze docente, haar eigenaardig zangerige Nederlands, haar stem, of gewoon aan de inhoud die ze ons presenteert of door het bier dat we hebben geproefd. Jammer dat we onze tekeningen niet bewaard hebben.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N. ik weet niet of het echt gebeurd is, maar je verhaal klinkt als een mooie herinnering. Er dwaalt een fijne sfeer doorheen! "De jongen naast de jongen heeft zijn vriend een stootje." Deze zin kan wellicht wat anders aangekleed worden, zodat je die 2 jongens achtet elkaar kwijtraakt. Bv. 'De kunstenaar krijgt een stootje van zijn vriend die naast hem zit.' "Menselijke stemtrillingen hebben iets weg van laserstralen." Deze zin staat er voor mijn gevoel een beetje verloren tussen en kan je misschien beter weglaten. "Zelfs zij die niet kunnen roken, behalve mijn vriendin en nog een paar uitzonderingen." Ik zou een punt achter 'roken' zetten. De rest van de zin kan weg. Daar wordt de tekst duidelijker van.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@edwinchantalenquinten... Bedankt voor je feedback. Suggestie 2 en 3 heb ik al doorgevoerd. Op suggestie 1 ga ik nog wat broeden... En of het waargebeurd is? Haha: dat vragen mijn dochters ook regelmatig als ze iets van me lezen. Ja en nee is het antwoord. Maar ik heb wel veel fijne herinneringen aan mijn studententijd, dat is iets wat zeer zeker is.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of je er inhoudelijk verder iets mee doet of niet, hij Geeft hem een stootje (ipv heeft). Je verhaal beschrijft een gezellige middag tussen 4 mensen die een hechte vriendengroep zouden kunnen vormen als de sfeer zo blijft. Leuk.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk N.D.D., een verhaal met een dromerige, magische sfeer. Dat komt denk ik deels door de tekeningen met die springerige visjes, die door het verhaal zwemmen, deels door een zin als 'de wilde plannen die als vuurwerk uit verschillende monden door de ruimte klinken,' maar ook door de namen van de docenten. Ik dacht heel even dat de leerlingen op een toverschool zaten. Ik snap het verhaal niet helemaal, waarom ze allemaal roken bijvoorbeeld, maar daardoor zou ik verder lezen als er een vervolg was. Een suggestie; in de tweede zin zou ik zeggen 'De onbekende jongen aan mijn linkerkant' ipv aan 'de' linkerkant, zodat het meteen duidelijk is dat ze naast elkaar zitten. En bij 'klein,mollig vrouwtje' kun je 'klein' weglaten. Je zegt immers al 'vrouwtje.'