Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#209 Afgelopen

“Eet je wel genoeg?” “Waarschijnlijk meer dan jij. Het zal je nog verbazen hoeveel ik eet. Alleen de tussendoortjes sla ik over. Voor mij geen vette troep.” Hoe vaak heb je deze conversatie de afgelopen jaren gevoerd? Zeker tientallen keren. En geef ze eens ongelijk. Kijk nou toch naar jezelf! Die magere kop waar langs alle kanten de botten zichtbaar zijn. Je kaak, je kin, je jukbeenderen. Allemaal liggen ze direct aan de oppervlakte met een dun laagje huid eroverheen. Met een beetje fantasie kun je zo de omtrek van je schedel natekenen. Daar heb je geen anatomische studie voor nodig. Waarom vragen ze het eigenlijk? Ze weten de reden. Met hun tweede vraag beantwoorden ze namelijk de eerste. “En, nog gelopen?” De laatste tijd krijgen ze wel een ander antwoord op de tweede vraag. Ik moet het toegeven, je weet de mensen te verrassen. “Nee, ik heb de laatste tijd geen wedstrijden meer gedaan.” “Oh, waarom niet? Het ging toch hartstikke goed? Waarom zou je dan stoppen?” “Euh, ja, ik heb de motivatie verloren. Ik heb last gehad van blessures en het weer zat ook niet echt mee de laatste tijd. De winter was nat en koud, de zomer was weer erg warm. Daar was ik op een gegeven moment helemaal klaar mee.” Wat een suf lulverhaal is dat zeg. Je had een beetje last van je knie en dat weer; je woont in Nederland weet je nog? Vorig jaar was de winter ook nat en het voorjaar was bloedheet. Volgens mij heb ik je toen niet horen klagen. Weet je wat ik denk? Ik denk dat je niet eerlijk bent. Maar wacht, ik zeg niet dat je een leugenaar bent. In het Engels hebben ze er een mooie term voor, ‘white lie’. En daarom neem ik het je niet kwalijk. Je liegt niet tegen anderen, daar ben ik van overtuigd. Je houdt alleen jezelf voor de gek. Niks blessure of slecht weer. Je durft gewoon niet meer af te zien. Hoor je me Jurrit? Ik zal nog duidelijker zijn. Je bent een lafaard. Je bent bang geworden om diep te gaan en pijn te lijden. Je kijkt nu toch in die spiegel, zeg het maar tegen jezelf. Zeg maar dat het je knietje was en een paar graden vorst. Nou? Toe dan. Sorry, ik ben te streng voor je. Die laatste kustmarathon was vreselijk afzien. En, eerlijk is eerlijk, ik weet ook dat je die tijd niet meer gaat overtreffen. Daarin moet ik je gelijk geven. Maar om dan helemaal op te geven. Ik begin me weer op te winden, merk je het? Weet je wat? Ik heb een plan, laat me uitpraten, alsjeblieft. We doen het volgende. Dit weekend ga jij achter de computer zitten en je zoekt een wedstrijd op. Maakt me niet uit welke afstand, je regelt het maar. Je schrijft je in, en je gaat weer aan de bak. Hebben we een afspraak?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit: overtuigend hoe je met je 'ik' omgaat alleen dat met de eerste en tweede vraag kan ik niet volgen, maar je weet de reden: leeftijd

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog heb je hier neergezet! Ook mooi weergegeven hoe confronterend het kan zijn wanneer je beseft dat je nooit meer beter wordt dan dat je was. En dat je zoiets ook aan jezelf nog even liever niet wil toegeven. Ik hoop dat de renner in je het plezier weer terugvindt, ook als er wat minder snelle tijden aan verbonden zijn!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, Ik ben nog bezig om de laatste stukken stof weg te kauwen, maar ik zal alvast je vraag beantwoorden. De eerste vraag is of ik genoeg eet. De tweede vraag is of ik nog hardloopwedstrijden heb gedaan. Van veel hardlopen val je af. Ik snap dat het verband niet direct logisch is. Dat had ik beter moeten beschrijven.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Dankjewel. Ik hoop diep van binnen ook dat ik het weer op kan pakken. De tijd zal het leren.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jurrit, Mooi hoe je jezelf kritisch onder de loep neemt doch niet te streng bent voor jezelf. 'white lie' kende ik niet, dus weer wat geleerd ook. Ik wens je succes bij het voor jezelf uitvogelen of je je drijfveer voor het hardlopen nog hebt!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, Dankjewel voor je reactie. Ik vind een 'white lie' een leuke term. Daar moeten we een Nederlandse tegenhanger van hebben.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch een beetje gek dat je jezelf Engelse les aan het geven bent. Mooi op het lijntje geschreven aan het begin: zou er toch meer aan de hand zijn? En dan later blijkt de eenvoudige angst om af te zien genoeg. Ik moet een beetje aan Murakami denken die zoveel moeite had te erkennen dat hij zijn beste tijden niet meer kon aanscherpen. En, ben je altijd zo streng voor jezelf?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, Jurrit, als je de prestaties uit het verleden niet meer kunt waarmaken, moet je het niet als nederlaag zien. Zolang je het leuk vindt, kan je tot vrij hoge leeftijd ermee doorgaan. Het plezier van hardlopen, of beter gezegd de verslaving eraan, kan je toch altijd nog de nodige voldoening geven. Als duurloper ben je gewend om af te zien, dus dat is geen reden om te stoppen. Een poosje afstand nemen kan wel goed werken. Dus gewoon weer de draad oppakken en lekker blijven lopen. Ik vind jouw stukje heel mooi beschreven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit, … prachtig dat gesprek met jezelf. Je bracht me even in de hardloopwereld. Wanneer je ouder wordt - en wie wil dat niet - wordt alles wat minder. Heel lastig is dat want je wilt het niet toegeven. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, Over het algemeen ben ik streng voor mezelf. Zeker als je dingen wilt verbeteren is dat noodzakelijk. Helaas ben ik niet altijd streng genoeg tegen mezelf. Ik zou mezelf vaker een spiegel voor moeten houden om de waarheid onder ogen te zien. Hopelijk ben ik niet de enige die zich hieraan schuldig maakt.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, Bedankt voor je bemoedigende woorden. Even afstand nemen lijkt mij nu ook verstandig. Hopelijk durf ik de uitdaging straks weer aan en kan ik weer ouderwets afzien.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Leuk om jouw reactie te lezen. Ergens in mijn achterhoofd hoopte ik ook dat dit zou gebeuren. Dat de lezer zich even in de wereld van een hardloper bevond. Hopelijk vond je het een interessante ervaring.