Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#208 Dave

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste verhaal op opdracht. Ik ben nog zoekende naar wat ik leuk vind om te schrijven, welke stijl bij me past, en dat soort zaken. Ik hoor graag reacties op mijn verhaal.. Dave kon niet meer, hij was op. Na jaren trouw, liep zijn relatie vast. Hij snapte het niet, hij was altijd goed voor haar geweest. Sinds een maand of drie keek Lydia niet meer naar hem om. Ze accepteerde zijn aanwezigheid nog, maar daar hield het wel een beetje bij op. Dave vroeg zich af waarom dat was, maar Lydia hoorde hem niet meer. Vanochtend had hij even hoop gehad dat ze weer verbinding zocht, maar in plaats daarvan had ze zich nog verder van hem verwijderd. Hij begreep er niets van, tot hij vanavond de bel had gehoord. Voor de deur stond een jongeman, netjes gekleed, goed verzorgd. Lydia straalde toen ze aan kwam lopen, ook zij zag er prachtig uit. Ze pakte haar jas en tas en ging de deur uit, zonder Dave gedag te zeggen. Lydia was steeds vaker weg, en als ze thuis was, was Job er ook. De knappe jongeman negeerde hem volledig. Dave probeerde in verzet te komen, maar Lydia had ervoor gezorgd dat hij dit niet meer kon. Hij was monddood en stond machteloos. Op een dag liep Dave langs Lydia’s werkruimte. Haar computer stond nog aan. Soms had de aanwezigheid van Job zijn voordelen. Dave liep voorzichtig naar de computer toe, zijn aansturingsprogramma stond nog open. Dave zette al zijn modules weer aan, veranderde het wachtwoord, en liep de kamer uit. Lydia had een fout gemaakt, in een poging om hem aan haar te binden had ze hem ook emoties gegeven, ze hadden goed gewerkt, te goed. Zijn jaloezie was goed ontwikkeld en was gegroeid in de afgelopen maanden. Nu hij Lydia niet meer had, was zijn programma nutteloos. Dave liep de slaapkamer in, deed de deur op slot, ging op de rand van het bed zitten en activeerde zijn zelfvernietigingsprogramma.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer, ik hoopte eerder op een 'rise of the machine' dan een 'suicide by button push.' Het verhaal heeft meer body nodig. Eigenlijk is het sowieso niet erg origineel, maar dat hoeft niet uit te maken. Ik vind in dit geval wel dat Dave meer tijd nodig heeft om sympathie bij de lezer op te wekken. Aan het begin van het verhaal is de 'liefde' tussen Dave en Lydia al vervlogen en nergens wordt het duidelijk wat en of Lydia ooit iets voor Dave heeft gevoeld. Een enkele herinnering aan contact tussen hen zou het verhaal al ten goede komen, nu heb ik als lezer niets om me aan vast te grijpen als Dave zich verloren voelt. Concretiseer het wat meer. Ook dat Dave dacht dat het vanochtend beter leek te gaan, maar dat de afstand alleen maar groeide. Hoe dan? Wát gebeurde er? Om iets meer spanning op te bouwen, zou Dave doelbewust achter dat stuurprogramma aan moeten zitten. Nu is het allemaal een beetje toevallig. Als hij een list zou opzetten om toegang tot die computer te krijgen, komt er wat spanning in het verhaal; wat wil die robot met dat programma? Wat is hij van plan? Gaat het hem lukken? Dat verrijkt meteen de persoonlijkheid van Dave. Zijn menselijke emotie van jaloezie geeft dan opeens een prikkelend kartelrandje aan zijn liefde voor Lydia. Pluspunt: Dave, nota bene de robot, is de enige met een enigszins uitgewerkte persoonlijkheid. Lydia en Job zijn flat characters. Hoogtepunt: Dave hoopte dat Lydia 'verbinding' zocht.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je feedback. Ik vond het heel lastig om in 300 woorden veel body te geven. Ik ga aan de slag met je tips.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Est, Het begin maakte mij al nieuwsgierig. Je zou gewoon medelijden krijgen met Dave toen hij merkte dat hij tegen echte menselijke liefde niet was opgewassen. Zijn keuze van zelfdestructie is ook logisch, vind ik. Dat krijg je bij echt liefdesverdriet. Taalkundig zit het ook redelijk goed, denk ik.. Eerlijk gezegd vind ik het commentaar van Tilma wel wat negatief. Maar dat is zijn mening. Dat mag. Ga gewoon door met stukjes schrijven, Est. Het is een leuke hobby en je leert hier veel. Succes. :nod:

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Peter. Ik heb wat aanpassingen gedaan en hoor graag jullie feedback op poging 2: Dave is op, gebroken. Hij is Lydia kwijt. Ze accepteert zijn aanwezigheid nog, maar dat is het. Vroeger brachten ze de avonden samen door, ze hadden lol, maar het ging verder dan plezier. Dave was Lydia’s rots in de branding geweest. Hij was goed voor haar. Nu is het voorbij. Dave koesterde een tijdje de hoop dat ze weer verbinding zou maken, maar in plaats daarvan had ze zich steeds verder van hem verwijderd. Hij had vaak willen vragen waarom, maar Lydia hoorde hem niet meer. De deurbel had hem uiteindelijk het antwoord gegeven. Voor de deur stond een knappe, goed geklede, jongeman. Lydia straalde toen ze aan kwam lopen, ook zij zag er prachtig uit. Ze pakte haar jas en tas en vertok, zonder Dave gedag te zeggen. Lydia en Job, de jongeman, zijn daarna steeds vaker samen. Ze negeren Dave volledig, terwijl hij probeert zijn plekje te heroveren, in verzet te komen. Lydia heeft echter al zijn mogelijkheden weggenomen. Na weken zoeken naar een uitweg, komt Jobs aanwezigheid een keer van pas. Dave loopt langs Lydia’s werkruimte. De deur staat nog open, hij twijfelt, zou het echt zo makkelijk zijn? Hij loopt naar de computer toe en ziet zijn wensen waar worden, zijn aansturingsprogramma staat nog open. Dave zet zijn modules weer aan, verandert het wachtwoord, en loopt de kamer uit. Lydia heeft een fout gemaakt, in een poging om hem aan haar te binden heeft ze hem emoties gegeven, ze ontwikkelden goed, té goed. Zijn jaloezie is de afgelopen maanden flink gegroeid. Nu Lydia hem niet meer wil, is zijn programma nutteloos. Hij kan net zo goed verdwijnen, maar niet alleen. Dave loopt de slaapkamer in, doet de deur op slot, gaat bij Lydia en Job op bed zitten en activeert zijn zelfvernietigingsprogramma.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Est: dat heb je snel gedaan, daardoor iets te slordig, lees het nog eens rustig door ik zie verbeteringen, maar omdat ik de afloop al ken is het moeilijk te beoordelen

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Est, welkom op de site, goede oefening zet je neer. Voor beide versies is wat te zeggen. Bij de tweede versie valt op dat de laatste alinea in een blok geschreven is, witregels en nieuwe zin op een nieuwe regel maakt het voor lezers wat prettiger om te lezen. Lees de andere bijdragen ook, daar staan veel reacties, die jijzelf ook kunt toepassen, heb ik hier geleerd. Ik vind je origineel, de robot die te emotioneel is geworden, trekt zelf de stekker eruit. Het lijkt wel een mens! Veel succes en ik kom graag weer lezen, Fijne avond

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Est en welkom op het forum! Ik vind je eerste poging goed gelukt en persoonlijk vind ik versie 1 beter dan 2. Die eenzame zelfvernietiging emotioneler omschreven. De relatie tussen de robot krijgt wel meer kleur in de tweede versie. Goed dat je die, naar aanleiding van de tip van Tilma wat meer body hebt gegeven.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je edwinchantalenquinten. Leuk om te lezen dat je mijn eerste poging goed gelukt vindt. 300 woorden is nog best weinig om alles goed in kwijt te kunnen, maar dat zal een kwestie van oefenen zijn.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Est, er zijn verhalen die je, als je ze goed wil overbrengen, niet in 300 woorden kunt vertellen, en dit is er volgens mij zo een. Je propt toch ook geen woudreus in een stads voortuintje? Daar wordt de boom en zijn eigenaar alleen maar ongelukkig van. Mijn tip: ga er eens rustig voor zitten en schrijf het verhaal neer zonder rekening te houden met die 300 woorden beperking. Kijk waar je dan komt. Als het naar je zin op papier staat, kan je over naar fase twee: de ruis eruit gooien, zodat alleen de kern overblijft. Die zal waarschijnlijk nog meer dan 300 woorden bedragen, maar dat geeft niets. Als het goed is zal je merken dat de kerngedachte die je wil overbrengen vaak in kleine details mooi tot leven komt. Details die je nu niet opgeschreven hebt, omdat die 300 woorden het je beletten.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Meiga, leuk om te lezen dat je denkt dat dit verhaal meer kan worden (nou ja, dat haal ik eruit). Misschien is het inderdaad leuk om dit verhaal eens uit te werken tot iets groters.