Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#208 Tina

‘Bestemming bereikt. Bestemming bereikt.’ Geeuwend rek ik me uit. Mijn zware A-Dex rolt Jake’s rotsige terrein op en komt met een laatste brom tot stilstand. In het helle licht van de stuurlampen zie ik Jake staan. Zijn grijzige krullen steken boven een stapel half uit elkaar gehaalde TR’s uit. Als hij me in de gaten krijgt, zet hij grote ogen op. Hij reikt naar zijn transponder. ‘Harry?’ klinkt zijn stem in mijn cabine. ‘Toch weer geen problemen met de besturing, dat je er zelf bij bent?’ Ik open de koepel. ‘Nee hoor,’ roep ik naar beneden. ‘Sinds jij er naar gekeken hebt, keert dit oude duifje altijd zonder problemen naar haar nest terug.’ Ik klop op de roestige frontplaat van mijn Autodex en klauter naar beneden. Hij laat zijn TR’s in de steek. ‘Wat kom je hier dan doen?’ Ik grijns. ‘Wacht tot je ziet wat ik voor heb je heb, man.’ Samen lopen we naar de cargoruimte van mijn lange Dex toe. ‘Meer TR’s?’ raadt Jake. ‘Nope. Heb je er daar nog niet genoeg van?’ Grinnikend wijs ik naar de metershoge stapels rond ons. ‘Wat Aiki’s, misschien?’ ‘Jongen, Aiki’s, maak het nou even. Nee, dit is iets heel aparts. Dexie, open.’ De zware laaddeuren kantelen weg. ‘Ta-da.’ ‘Sodeju.’ Jake laat een langgerekt gefluit horen. ‘Dat meen je toch niet.’ Op een twee drie is hij Dexie in. ‘Een van de eerste Tina’s. Haar neurochips alleen zijn een fortuin waard. Waar heb je die gevonden?’ Ongelovig loopt hij op de reusachtige robot af die op haar zij de schemerige laadruimte in is geschoven. Ik schud mijn hoofd. ‘Geen vragen, dat is de afspraak, maat.’ ‘Waarom heeft ze kleren aan?’ Hij gebaart naar haar buitenissige outfit. Ik lach. ‘Wat weet ik daar nou van? Wil je haar of niet?’ Jake komt de cargo weer uit. ‘Dat weet je best. Ik ga hier toch geen moeilijkheden mee krijgen, he?’ ‘Jongen, je krijgt met de rest toch ook geen moeilijkheden? Zet je B-bots daar aan het werk,’ ik wijs naar de heen en weer zoemende gestalten op de achtergrond, ‘dan is ze binnen de kortste keren ontmanteld.’ Hij weifelt. ‘Doodzonde om zo iets…Ze hoort in een museum, Har.’ ‘Ga je op je ouwe dag sentimenteel doen? Vijftienduizend Cranu en ze is van jou.’ ‘Tien en geen Cranumi meer. Dit is linke soep. Haar onderdelen zijn zo uniek, iedere AI met een beetje verstand in zijn circuits herkent ze van ver.’ ‘Dan is het aan jou om haar zover uit elkaar te halen dat ze onherkenbaar zijn. Twaalf, lager ga ik niet. Ik kan er natuurlijk ook altijd mee naar Benny.’ ‘Benny? Benny? Die XY’s van hem slijpen haar gewoon in stukken.’ Ik knik. ‘En smelten haar om.’ Jake zucht. ‘Twaalf, akkoord.’ Hij klopt op Tina’s grote voet. ‘Je gaat haar helemaal niet demonteren, is het wel?’ vraag ik hem als ze eenmaal op de stoffige binnenplaats van zijn schroothandel ligt. Hij glimlacht. ‘Har,’ zegt hij, ‘weet jij iets van manuscripten?’ ‘Manu-watte?’ ‘Je weet toch dat mensen vroeger konden lezen? Voor we Li-implantaten hadden?’ ‘Ja, dat weet ik. Wat een gesukkel moet dat geweest zijn, zeg.’ ‘Maar weet je ook dat sommigen onder hen konden schrijven?’ ‘Schrijven? Bedoel je dat ze hun verhalen zelf bedachten?’ Jake knikt. Onthutst kijk ik hem aan. ‘Hadden ze daar geen programma’s voor dan?’ ‘Nee. Ze bedachten ze en schreven ze neer. Met de hand.’ Hij wijst naar mijn vingers. ‘In manuscripten. En later in gedrukte boeken.’ ‘Gekkenwerk,’ zeg ik. Hij knikt. ‘Binnen een paar eeuwen, misschien niet eens zo lang, is Tina hier,’ hij wijst naar de drie meter hoge delfrobot met haar absurde, rood-blauwe Federatiepak aan, ‘eenzelfde gekkenwerk, Har. Eens wij ons niet meer kunnen voorstellen dat we ooit daar leefden.’ Zijn met bio-nautics versterkte arm wijst naar de blauwe planeet die ver van ons af aan de nachtelijke hemel prijkt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrij veel info in een kort verhaal, Meiga. Hoewel je wel mijn interesse hebt aangewakkerd en het met doet denken aan Blade Runner. Goed in elkaar gezet!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meiga, eens met Richard, graag gelezen. Persoonlijk is het niet mijn genre, maar goed gedaan. En die aarde, leuk geschetst in je laatste zin. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Richard, misschien heb ik er inderdaad wat veel ingestopt deze keer. Dat is die fantasie van me, eens die met me aan de haal gaat, zit je voor je het weet op Mars. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een lastig verhaal om te lbegrijpen met al die buitenissige woorden en uitdrukkingen. Maar uiteindelijk vond ik het ook wel weer grappig met het kijkje in de toekomst.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik was even op bezoek in een andere wereld, die in vele opzichten toch tamelijk aards was, zoals de irreguliere handel leuk om te lezen, ik hou wel van verzonnen taal, moet er telkens om lachen, zoek snel in mijn brein naar associaties, dubbele bodems etc.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meiga, prachtig verhaal en geweldige details! Alleen in de laatste alinea begrijp ik niet hoe Tina er binnen een paar eeuwen kan zijn. Ze is er toch al? En ze is toch een antieke bezienswaardigheid? Of lees ik het verkeerd? Verder genoten van die twee space cowboys!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat heb je er een fantasie ingestopt. En wij maar domme verhalen schrijven die nooit gelezen worden.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, Tina is inderdaad een antieke bezienswaardigheid. Een van de eerste delfrobots, die op Mars achter water groeven. Binnen een paar eeuwen zal ze er (met een beetje geluk) nog steeds zijn, omdat Jake beseft hoe bijzonder ze is. En de mensen (als ze zich dan nog mensen noemen) die op dat moment leven, zullen haar 'gekkenwerk' noemen, omdat ze al zoveel verder geëvolueerd zijn, dat ze zich niet kunnen voorstellen dat een robot ooit op Mars achter water groef. Net zoals een met de hand geschreven manuscript of een door mensen bedacht verhaal voor onze twee Marsianen gekkenwerk lijkt. Peter, blij te horen dat je van verzonnen taal houdt. Ik vind het leuk om woorden te bedenken, die alhoewel onbestaand, toch goed/logisch in de oren klinken. Tja, wat domme verhalen? Had je even een dipje? Want er klopt geen (sorry, ik leen even een Nederlandse ***-uitdrukking) reet van. Jules, blij te lezen dat je het, ondanks de moeilijkheden, grappig vond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi scene setting, weinig op aan te merken. En dan begin je opeens over schrijven en boeken en ben ik het helemaal kwijt.