Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#205 De reiger

De reiger Hij rijgt alles aan elkaar. Vijf meter reduceert hij makkelijk tot één meter. Hij schuift de boel op, plooit het in elkaar. Ze noemt hem Reiger en hij noemt haar Engelengeduld. Ze had hem ook de Plooier kunnen noemen, maar Reiger sprak meer tot haar verbeelding. Daarbij, zag ze bij hem aardige overeenkomsten met de reiger. Lang en mager en zijn bewegingen, statig grijs. Hij vindt het niet erg dat zij hem Reiger noemt. Eigenlijk is hij er wel trots op. Rijgen is ook een vak. Hele muren heeft hij aaneengeregen. Alles wat hij in huis brengt, gaat er niet meer uit. Voor muren worden weer nieuwe muren geregen. Zijn leefruimte krimpt, maar hij heeft geen andere keus, zegt hij. Zelfs de post kan nog nauwelijks door de brievenbus naar binnen geschoven worden. Alle hulpinstanties worden slim buiten gehouden. Zelfs voor Engelengeduld is er geen ruimte meer. Dagelijks bezoekt hij zijn moeder, die volgens hem een stapelaar is. Engelengeduld blijft haar gewoon zijn moeder noemen. Wat hij in zijn eigen huis niet kan, kan hij wel bij zijn moeder, opruimen. ‘Je lijkt op je moeder’, zegt Engelengeduld. Maar hij ontkent dit stellig. Alleen als hij aan zijn eigen aanrecht staat, weet hij dat hij meer op haar lijkt dan hij beweert. De enige werkplek die hij nog in zijn keuken heeft, is de klep van de vaatwasser. Hij is apart, maar zal geen vlieg kwaad doen, spreekt men in de straat over hem. Men heeft geen flauw idee, dat hij inmiddels in een vliegenparadijs woont. Elke dag belt Reiger met Engelengeduld. Soms een kwartier, maar met gemak kan het uitlopen. ‘Ik heb over al onze gesprekken nagedacht Engelengeduld. Het is zover. Alle hulp laat ik nu toe.’ Ze feliciteert de reiger met zijn metamorfose. ‘Ik kom eraan.’

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea Josephine. Je eerste alinea is heel sterk. De reiger, Engelengeduld, mooi gevonden. Veel mooie zinnen ook. Ze toverden een glimlach op mijn gezicht. De tweede alinea vind ik wat minder. Ik denk dat er nog veel meer over reiger te vertellen valt, maar dat de 300 woorden je dwongen er (voortijdig) een einde aan te maken. Zo komt het bij mij althans over. Desalniettemin, mooie tekst. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik het wat moeilijk vind de logica van sommige zinnen goed te kunnen volgen, is de totale context duidelijk.en leef ik mee in je verhaal. Door de vele korte zinnen, maak je het interessant en spannend, en is het einde van je verhaal extra mooi, Thea.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, Ik heb genoten van je verhaal. Je hebt mooi de symbolen met de werkelijkheid verweven. Ik ben nieuwsgierig naar wat de reiger transformeert, een pauw, een zwaan? Of blijft het een nestbevuiler?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel apart. Hoe kom je op zoiets. Je hebt me trouwens flink op een dwaalspoor gebracht, want ik dacht, dat het over een reiger ging die zijn nest aan het bouwen was. Grappige schrijfstijl. Hij mag Engelengeduld wel in een lijstje zetten.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat schrijf je mooi over de zonderling in onze maatschappij. Doet me aan een programma als 'de Stoel' of 'Paradijsvogels' denken. Ik hou hiervan, ontluikende persoonlijkheden, die aanvoelen dat de meesten uit de maatschappij hen niet goed kunnen begrijpen. Hij is apart, maar zal geen vlieg kwaad doen, spreekt men in de straat over hem. Men heeft geen flauw idee, dat hij inmiddels in een vliegenparadijs woont. Prachtig! Fijne zondag.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie. En ja Edith, Engelengeduld mag inderdaad in een lijstje, leuk bedacht. En Marie dank voor je buitengewone warme reactie, groetjes,

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, ik vind het wat mysterieus, had ook moeite met de symboliek. Maar uiteindelijk viel het kwartje, en blijft het een mooi verhaal!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea, ik moest wel twee keer lezen om het verhaal te begrijpen. Wat heb je deze hp mooi neergezet. Graag gelezen, Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd genoeg veel verhalen dit keer die gaan over onwil. Ook dit verhaal gaat over het gebrek aan wil van Reiger om iets te doen aan zijn stapelwoede, mooi verbeeld als muren binnenin muren. Het waarom van dat bouwen van muren laat je aan de verbeelding van de lezer over. Engelengeduld doseert mooi haar wil door eindeloos erover te praten. Het verhaal is vertellend, maar wel van het boeiende soort. Soms is tell beter.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea: er is veel opmerkelijks te noemen ik viel op de klep van de vaatwasser als enige overgebleven werkplek, wat een geweldige vondst, zegt alles graag gelezen

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reuze bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te lezen dat het jullie op de een of andere manier raakt. Ik heb het niet als een krantenbericht geschreven, wat makkelijk had gekund, want er leven heel wat "rijgers" op deze aardbol. Zijn bijnaam Reiger, heb ik expres als titel genomen en dan ook nog als de vogel, de reiger. geschreven. Dat maakt het in het begin van het verhaal misschien wat verwarrend, maar ook dat heb ik expresse gedaan, om de lezer in de bizarre situatie van de hp te laten treden en een kleine schets van een zonderling, zoals Marie het zo mooi heeft verwoord, beeldend te maken.