Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 204 De klaas

Ik ben natuurlijk weer de klaas. Mijn zus heeft twee kleintjes, mijn jongste broer heeft nog geen rijbewijs, en mijn middelste broer is nachtwaker, hij heeft al moeite genoeg gehad met de hele toestand. En ik heb een karretje, dan schijn je automatisch de verhuizer te zijn. Ik had ze anders wel mooi tuk, dat zij de zolder leeghalen en schoonmaken, terwijl ik naar het strandhuisje ben. Vader was een echt strandkind, ik word ziek van de zeelucht, daarom was ik er ook niet toen hij zijn hartaanval kreeg. Hij ging liefst elke dag na het werk naar Egmond. Ik sta met zijn zuidwester en regenkleding in mijn handen te overwegen of het familie-erfgoed is, of dat ik blindelings alles naar het grofvuil breng. In dat geval bewaar ik echt helemaal niks, niente, nada, zoals Ronald de Boer vaak zegt. De valletjes trek ik met een ruk van de roestige haakjes. Tussen de twee raampjes hangt een goedkoop ingelijste print van het wereldbekende meisje dat mannenharten sneller doet kloppen. Ook vaders hart, anders had hij het niet opgehangen. Hoewel, ik weet nog dat het van zijn broer kwam, toen die overleed. Het keukentafeltje zit nog goed in elkaar. Laat ik dat maar houden, handig in de tuin. De stoelen zijn verschrikkelijk. Met een in elke arm loop ik naar de aanhanger. Het is nu droog, maar de bovenkant van het zand plakt onder mijn schoenen. De stoelen passen mooi in elkaar. Nog twee gammele klapstoeltjes en het tafeltje. Wat doe ik met die ligstoelen? Je kunt wel zien dat het een noodsituatie was. De deur van het strandhuisje stond open en de ligstoelen zijn achtergelaten. Dat niemand ze heeft meegenomen wil wel zeggen dat ze oud zijn. Oké, ze gaan mee naar de stort. Hoe vouw je die in elkaar? Vader had daar een slag van. Met in elke hand twee opgevouwen ligstoelen kijk ik nog eenmaal over de vloedlijn naar de horizon. Wat hij daar zo bijzonder aan vond, ik weet het niet. Wat is er te zien aan windmolens en een vissersboot?

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Peter. Ik moest even nadenken bij de klaas, dat zeggen wij hier zo niet, maar de betekenis werd al snel duidelijk toen ik verder las. 'De valletjes trek ik met een ruk van de roestige haakjes' snap ik ook niet helemaal. Welke valletjes? Misschien is het wel juist de charme van de zee dat er, op wat in verhouding kleine dingetjes na, alleen maar water te zien is. Leegte. Heerlijk.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John en Richard: ik heb niet de moeite genomen dat op te zoeken, maar Claudia Cardinale lijkt mij wel wat. Melga: brengen de haakjes je niet op een smal gordijntje, vitrage van pak weg 25 cm? En die leegte of ruimte zie ik ook om mij heen in het polderlandschap, maar dan groen en leven op niet onder. Een grappige ervaring was een Zwitser die zei het hier zo groots, zo weids te vinden, terwijl ik dat nou juist bij hun bergen ervaar

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap 'je' vader helemaal. Er was een tijd dat ik ook na het werk naar het strand ging. Vanuit Rotterdam naar Hoek van Holland en vanuit Den Haag naar Scheveningen. Zalig. Vooral in de zomer, soms in de winter ook. Lekker uitwaaien, de zilte wind door je haren. Voor mij een meditatie. Ik kom helemaal in de sfeer door je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: ik geniet dat je meegaat in de sfeer. Ik ging met Joke, die niet kan lopen, in Wijk az met de auto op het uiterste puntje van de parkeerplaats op het hoge duin staan. Met de raampjes open kon je de branding horen en de wind voelen en de zeelucht opsnuiven. Zomer en winter. Stuifsneeuw in de duinen, een utopisch landschap dat ik nog nooit op een schilderij heb gezien.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal Peter, ik proef de liefde hoewel je HP geen idee heeft wat zijn vader nou zo aantrekkelijk vindt aan zee, molens, vissersbootjes.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Peter, ...jij ziet de windmolens en een vissersboot. Wie weet waar jouw vader aan dacht? Met plezier je verhaal gelezen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus valletjes zijn een soort gordijntjes? Maar goed dat ik het gevraagd heb, want daar was ik nooit zelf opgekomen. Ik dacht aan valletjes om iets te vangen, krabben of zo. :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Melga: :lol: korte gordijntjes je ziet ze niet meer, denk ik, maar we hadden wel netjes aan een stok om garnalen, en ander fruit de mer te vangen

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervol verhaal Peter, waarin je niet alleen het strandhuisje maar ook 'je' hele familie neerzet. De vader als strandkind, de middelste broer een nachtwaker; in een paar woorden getypeerd. En een triest maar mooi beeld 'je kunt wel zien dat het een noodsituatie was. De deur van het strandhuisje stond open en de ligstoelen zijn achtergelaten.' Een tip; kijk eens naar het gebruik van komma's en lengte van de zinnen. Een zin als 'Het keukentafeltje zit nog goed in elkaar, laat ik dat maar houden, handig in de tuin' komt bijvoorbeeld wat nonchalant over.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lizette: die zin is met opzet nonchalant geschreven, de gedachten die door zijn hoofd spelen. Zeg maar hoe het volgens jou had gemoeten. Drie aparte zinnen met hoofdletter en punt? Aangezien er een, voor hem logische volgorde in zit heb ik komma's gebruikt.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PeterFD leuke inval van de strandstoelen. Wel jammer dat de hp ze naar de stort brengt. Ik heb ook mooie gedachten aan het strand, dus ik begrijp de vader wel, muv van Claudia Cardinale dan! Leest lekker weg je tekst. Fijn weekend

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met heel veel sfeer geschreven Peter! De laatste alinea vind ik erg mooi. HIer lees ik zo mooi tussen de regels door hoe de verhouding tussen vader en zoon was. Bij ons ben je trouwens de Sjaak, maar gelukkig moet dus ook Klaas af en toe voor de rotklusjes opdraven :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peter, een verhaal met de gevoelens van mooie herinneringen bij het opruimen van de ouderlijke boedel. Valletjes aan haakjes, zo herkenbaar. En een keukentafel die mij doet denken aan de lichtgroene, houten keukentafel toen ik nog een peuter was. Was fijn te lezen en mooi opgebouwd. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, die zin zou je inderdaad in drie stukken kunnen opknippen. Door te proberen, kun je zien wat het beste werkt voor je tekst. Dit is een voorbeeld zin uit je tekst, maar je kunt met dit in je achterhoofd nog een keer naar je tekst kijken. Een andere zin is bijvoorbeeld; 'Tussen de twee raampjes hangt een goedkoop ingelijste print van het wereldbekende, beroemde als je een liefhebber bent, meisje dat mannenharten sneller doet kloppen.' Die zin moest ik twee keer lezen, en dat is jammer, want dat haalt me uit het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt ook jullie edwnchantal en Connie voor het lezen en de fijne reacties, waardoor niet alleen de buitentemperatuur stijgt Lizette: ik heb die twee zinnen aangepast, de tussenzin met beroemd was overtollig.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Peter. Ik heb het met veel plezier gelezen en ben het met bovenstaande reacties eens. In onze regio hoor ik ook vaak de uitdrukking ' ik ben de Sjaak ' . Klaas is in dit verband nieuw voor mij. Prachtig slot ook. Dank je wel.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ans: bedankt voor je fijne reactie laat je in deze tropische tijden vooral niet als Sjaak gebruiken :)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij was dus duidelijk "de klos" (zo zou ik het zeggen) Je kunt toch zo goed sfeer beschrijven. Zoals je ook die herinneringen er in verwerkt. Het verhaal heeft ook iets triest. Een gevoel van leegte. Letterlijk, want je haalt de boel leeg. Er waren vroeger zoveel filmsterren, keuze genoeg. Ik ben geen man, maar zou zelf dan maar kiezen voor Audrey Hepburn. Zij laat tenslotte nog vele (ook jonge) mannenharten kloppen op foto's en films.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: we hebben nu de Sjaak, de Klaas en de klos, leuk. Dank je voor dit grote compliment. Ik geniet ervan dat je die leegte voelt. Ongetwijfeld de fysieke en de emotionele. Audry Hepburn is voor mij een filmster om trots op te zijn. Claudia Cardinale is een vrouw waar ik naar verlang, maar die ik niet krijgen kan.