Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#203 Surrogaat

De deur staat open. Dat is vreemd. Het is hartje winter. Geen tekenen van inbraak. Op de keukentafel enkele brieven van de advocaat, nu even niet. Daarnaast een prachtige taart. Ik lach. Het is haar goed gelukt. Vanuit de woonkamer komt muziek. Er zit herhaling in. Ik benader de platenspeler. De naald slaat over. It’s raining, I’m crying, I’m sinking, I’m dying. Constant opnieuw. Ik til de naald op en zet de speler uit. De plaat draait enkele seconden na. De stilte doet onheilspellend aan. Een tinteling in mijn nek. ‘Scarlett?’ roep ik met enige urgentie onderaan het trappenhuis. Antwoord blijft uit. De treden kraken ieder op hun eigen manier, het is de eerste keer dat me dit opvalt. Alsof elke trede een pianotoets is. De melodie beangstigt me. De slaapkamerdeur is dicht. Aan de andere kant hoor ik het gepiep van onze plafondventilator. Hij maakt meer leven dan normaal. ‘Schat, ben je aan het slapen?’ Wederom geen reactie. Voorzichtig maak ik de deur open. De kamer is aardedonker. Het rolluik omlaag. Mijn hand glijdt naar de lichtschakelaar. Ken je dat gevoel dat je naar een radiofrequentie zoekt, echter alles dat je hoort is ruis en onsamenhangende geluiden? Dat is mijn gevoel op dit moment. Zoekend naar enige houvast. Een onmogelijke wens. Het levenloze lichaam van mijn Scarlett hangt barbaars aan de ventilator. Haar buik opengesneden. Een doorgesneden navelstreng hangt er bloederig uit. Langzaam draait ze in het rond boven het bed. Het dekbed doordrenkt met bloed. Ik zak door mijn knieën. Jankend schreeuw ik het uit, ruis is 140 decibel, hardcore. Zie de tekst op de muur. Geschreven in bloed. “Niet van jullie”

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BBRRRRRRRRR, Richard, wat luguber. Jakkiebah. Maar wel super en beeldend geschreven. Mooi vind ik 'roep ik met enige urgentie' (klinkt zo lekker onderkoeld, maar geeft het toch goed weer!) en je beschrijving van het gevoel met verwijzing naar de ruis bij een radiozoeker! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hier werd ik dus even stil van. Goed gedaan, Richard. De treden die je met pianotoetsen vergelijkt, de plafondventilator die meer leven (!) maakt dan normaal.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Luguber verhaal, Richard. Een krakende trap vergelijken met het geluid dat een.piano voortbrengt is voor mij niet erg geloofwaardig. Het moet dan wel een erg vals en ontregeld instrument zijn. :confused: De tekst van het liedje vind ik dan weer erg goed gekozen. Misschien van 'zachtjes' 'gedempt' maken? Nu klinkt het wat tegenstrijdig: zachtjes - meer leven dan normaal. Die navelstreng komt wel wat onverwacht. Kun je in het eerste deel nog een hint verwerken? Spanning is goed opgebouwd. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieuw wat een nare ontdekking voor HP. Kan een plafondventilator draaien als er iets aanhangt? En is de 'navelstreng' een darm of een echte navelstreng? Dat laatste maakt het nog luguberder. Met spanning gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onlogica mag best in zo'n verhaal, al doet het afbreuk aan de geloofwaardigheid als je, zoals ik, vanuit de werkelijkheid leest Walking Dead vind ik dan ook niks aan, alleen maar effectbejag

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het heeft iig niets met zombies te maken. Beetje kortzichtig als iemand Walking Dead in een reactie vermeld dat het meteen ook klakkeloos wordt overgenomen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, de laatste 2 alinea's sla ik het liefst over; wat een luguber einde! Maar de sfeer en spanning weet je heel goed op te bouwen. De platenspeler die blijft hangen is mijn favoriet. ‘Schat, ben je aan het slapen?’ daar zou je nog ' Schat, slaap je?' van kunnen maken. "Ken je dat gevoel dat je naar een radiofrequentie zoekt, echter alles dat je hoort is ruis en onsamenhangende geluiden? Dat is mijn gevoel op dit moment. " Bovenstaand stukje haalde mij een beetje uit je verhaal, omdat je hIer direct de lezer aanspreekt. Je zou ook de vorm die je in de rest van je verhaal gebruikt kunnen voortzetten. Bv: 'Het lijkt alsof ik naar een radiofrequentie....'

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snapte de titel van het verhaal eerst niet goed, maar het komt zeker van surrogate mother of draagmoeder. Huiveringwekkend.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal! Je bouwt de spanning goed op, alleen bij één zin vind ik dat je de spanning breekt: [quote: RichardOtten]Ken je dat gevoel dat je naar een radiofrequentie zoekt, echter alles dat je hoort is ruis en onsamenhangende geluiden? Dat is mijn gevoel op dit moment.[/quote] Voor mij haalt deze zin de spanning uit het verhaal. Iemand die zijn vrouw dood op een bed ziet liggen zou dit niet zo precies kunnen beschrijven, zou nooit zó rustig kunnen blijven dat hij dit zo kan uitleggen. Als je de ruis toch een rol wilt laten spelen, zou het ook zo kunnen: 'Alles wat ik hoor is ruis.' Knap geschreven en graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Richard, hier kan ik geen positieve reactie geven. Te luguber en soms ook onlogisch, naar mijn mening. Maar wel spannend en een onverwachte wending, dat wel

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties. De zin met de radiofrequentie was inderdaad eentje waar ik over nagedacht om eruit te laten, maar wilde ergens de sfeer breken, daarom dat het toch erin is gebleven. Als het ware dat er een spreker uit het hoofdpersonage stapt en direct het publiek aanspreekt. Bedankt nogmaals voor de oprechte terugkoppelingen.