Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#199 Troepvoedsel

“Hey wolf, lang niet gezien!” “Nee, zo weinig te zoeken hier. Te plat en dan die megastallen, elektronisch beveiligd allemaal. Er is geen kip meer buiten, geen schaap komt meer over de dam. De tweevoeters verschuilen zich in betonnen bunkers en staren zich blind op hun app. Geen hond meer op straat. Slechte hap. Hoe is het met jou, vos? Ik zie vijftig tinten grijs tussen het rood. Verlies je er al veel en heb je nog steeds je streken?” “Ik wel, ik ga met de tijd mee. Ik rap en spreek reclames in voor Wakker Dier. Mijn knallers worden begrepen. Er lopen veel meer dieren buiten. Zelfs langs de snelwegen grazen nu schapen. Ze zijn zo voor het grijpen en geen grip op de daders. Wilde dieren zijn bandeloos.” “Dan ben ik precies op tijd op mijn retour. Heb je tips voor mij, jij slimmerd?” “Volg ook de digitale weg, dan kun je beter behappen welk pad je moet inslaan. Houd je nog wel gedeisd, je bent momenteel hot, een bezienswaardigheid. De mens wil je spotten en massaal reizen ze af naar de provincies waar nog natuur is. De lekkere hapjes schieten weg door de overlast, je weet, de gebraden duiven vliegen niemand in de bek. Wij, rekels, streven naar een slimme jacht. Dat houdt onze geest scherp en ons strak van lijf en leden.” “Oké, vriend vos, ik blijf voorlopig een grensgeval, dan kan ik alles op mijn gemak op me in laten werken en houd ik mijn bestaan op breed terrein.”

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Levina Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb de wijsheid niet in pacht, natuurlijk. Met mijn commentaar probeer ik je buiten je kaders te laten denken en bewegen. Prima, als je je eigen weg volgt. De eigen stem zal altijd enigszins aanwezig blijven, Woorden die je zelf niet kent, zul je immers nooit gebruiken. De sleutel ligt niet alleen in de stem zelf, maar in het personage in zijn totaliteit. Zodra de lezer een bepaald beeld heeft van een personage, zal de lezer alles wat dat zegt kleuren. Door vooral snel en kernachtig een personage neer te zetten, ben je af van een heleboel krampachtigheden. De dialoogwedstrijd is laagdrempelig, met opzet. Tussen 144 en 233 woorden. Maar ik loop te ver voor de muziek uit :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo # 31 Oh, maar ik neem beslist je adviezen ter harte. Helemaal met je eens dat de lezer de personages in boeken en verhalen inkleurt. Soms dezelfde kleur als de schrijver heeft geschilderd, soms niet. Door kernachtig te werk gegaan maakt de schrijver zijn werk inderdaad boeiender. En wat muziek betreft, altijd welkom. ;-)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Levina - je vroeg om voorbeelden en daarom ging ik me met jouw gedachtenwereld bemoeien. Er zijn nog wel andere principes die je kunt toepassen om een stem uniek te maken. Op het gevaar af dat ik te zeer van de draad hier afwijk, is een ervan te praten vanuit de interessesfeer van het personage, vanuit de zaken die het zullen opvallen en zijn waarneming beïnvloeden. Stel dat je personages (een moeder, een kind, een pastoor en een muzikant) een carnavalsoptocht hebben bijgewoond. Een journaliste van de regionale krant vraagt wat ze ervan vonden. Zonder dialooglabels antwoordden de personages: “Ik kreeg een grote zak snoep!” “Erg prettig dat er eindelijk weer eens een gezellige optocht was zonder dat ik me druk hoefde te maken over grove taal en vuilspuiterij.” “Ik vond het teleurstellend. Er liepen dit jaar maar twee fanfares mee.” “Het was nergens voor nodig onze Paus af te schilderen als een kinderlokker.” Ik wed dat jij, en anderen hier, zonder dialooglabel weten wie wat heeft gezegd ...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo #34 Dit vind ik zo heerlijk, grandioos. Ik had het bijna geraden als je de personages niet had genoemd. Voor de muzikant had ik dan de vader gedacht, die zelf ook in een fanfare speelde. Ik vond en na herlezen de afgelopen dagen vind ik weer het voorbeeld bij "Mosterd voor de maaltijd" geweldig. Het is een fragment uit De bewoonde wereld van Nicci French. Door de dialoog leer je de personen kennen. Knap. Een uitdaging om te proberen. Dank voor je voorbeelden. Ik ervaar het als aangename colleges.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo #34 Dit vind ik zo heerlijk, grandioos. Ik had het bijna geraden als je de personages niet had genoemd. Voor de muzikant had ik dan de vader gedacht, die zelf ook in een fanfare speelde. Ik vond en na herlezen de afgelopen dagen vind ik weer het voorbeeld bij "Mosterd voor de maaltijd" geweldig. Het is een fragment uit De bewoonde wereld van Nicci French. Door de dialoog leer je de personen kennen. Knap. Een uitdaging om te proberen. Dank voor je voorbeelden. Ik ervaar het als aangename colleges.
Je doet deze oude man blozen. Fijn dat je er wat aan hebt.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cats: bleeken noch blozen = zonder blikken of blozen betekenis net even anders dan hier aan de orde
Ha Peter, Ik heb bewuste zin gevonden in mijn aantekeningen: Die blozen als een krieck, oock midden in de winter. Dat vond ik zo mooi. Ik heb jammer genoeg niet het gedicht vermeld, waaruit het kwam. Ik heb even gezocht, maar kon het niet vinden. Ik blijf zoeken als ik meer tijd heb.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: ik heb op internet werken J Cats in pdf gevonden met 2014 p. zonder zoekmogelijkheid, dus...
@Peter: Bedoel je nu met 2014 p. pagina's of punten. Ik heb wel een aantekening gemaakt, maar nu te loom om te zoeken. Lekker een lazy Sunday afternoon, om het maar eens in goed Nederlands te "zeggen".

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: de werken van J Cats Alle de Werken Deel 1 op 2014 pagina's, ik ben diagonaal door 80 gegaan en keek toen scheel, helaas geen zoekfunctie in pdf in mijn computer op zich wel interessant, want met studies, Latijnse versie en Ned