Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#199 Wolf Floris

‘Het is hier in Nederland door de eeuwen heen zo veranderd, overal rijdende monsters met heel veel licht ik haat ze. Toen ik er een paar jaar geleden één wilde vangen, ging ik voor de tiende keer dood. Het duurde dankzij die monsters (die ze auto noemen) veel langer voor ik weer hersteld was. Het lukte me in het begin niet meer om te transformeren. Maar zoals gewoonlijk! ben ik er weer… lang leven de vloek van onsterfelijkheid.’ Pratend in zichzelf slentert wolf Floris door het bos op nog geen meter afstand vanaf de snelweg. Hij denkt terug aan de woorden die zijn moeder als kind tegen hem zei: ‘Ooit als het je lukt om op Nederlandse bodem te settelen en een gezin te stichten, zal de vloek opgeheven worden.’ Floris was toen nog een gewone jongen, en moest smakelijk lachen om die woorden. ‘Mam toch, je laat je te veel meeslepen door sprookjes,’ had hij haar gezegd, niet wetend wat hem te wachten stond. Het gebeurde op zijn achttiende verjaardag, dat was de eerste keer dat hij transformeerde van jongen naar wolf. Het zal zo rond de vijftiende eeuw geweest zijn. Wat was hij bang geweest, hij is nog steeds bang, eeuwen lang wordt hij al opgejaagd, de laatste eeuw gaat hij grotendeels door het leven als wolf ondergedoken diep in de bossen van Duitsland. Een aantal jaren geleden dacht hij terug aan de woorden van zijn moeder, dat de vloek opgeheven zou worden als hij zich zou settelen in Nederland. Vanaf 2011 probeert hij dit op allerlei manieren voor elkaar te krijgen. In 2013 probeerde hij het als wolf, met als gevolg de dood. In 2015 ging hij naar lang herstel nog eens terug de angst zat er goed in, hij probeerde het nu als mens, al snel zat hij binnen vier muren opgesloten, de eeuwen hadden van hem een eenling gemaakt. Toch is het moment aangebroken dat hij het nog eens wil proberen. Op zijn gemak verkent hij het gebied. In de nacht als wolf, overdag als boswachter deze baan kreeg hij na zijn vrijlating om weer te integreren in de maatschappij.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Depengevoed: lekker gefantaseerd, kan allemaal super einde, echt leuk gevonden die boswachter, wat komt daaruit voort vraag ik mij af, een toekomstige wolvenfluisteraar? je schrijft dat de vloek wordt opgeheven en tegen het einde verheven (die ze auto noemen) stoort, de lezer begrijpt het echt wel uitroeptekens niet onnodig gebruiken, zoals achter gewoonlijk sprookjes.’ Had - sprookjes,' had settelen vind ik hier geen passend, want te modern woord nog eens terug de angst - heeft een komma nodig boswachter deze baan - nieuwe zin weer te integreren - weer overbodig met veel plezier gelezen

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In vind je invalshoek goed gekozen, Depengevoed. Het zou van mij iets meer pit mogen hebben. Een wolf is toch ook behoorlijk wild.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi. Ik houd hier wel van. Transformeren, vloek, onsterfelijkheid. Werk het verder uit. Hier zit een goed verhaal in. Ik denk dat je in dit verhaal iets te veel wilt vertellen. Aan de andere kant lijkt het op een synopsis en zie ik mogelijkheden en uitdagingen voor jou om het verhaal groter te maken. Met de adviezen van Peter in het achterhoofd. Denk ook aan het verlangen van de wolf. Wat wil hij. Conflicten.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een originele vondst een boswachter als weerwolf! Boswachters ga ik liever niet tegen komen in het donker nu. Je beschrijft duidelijk hoe het de wolf niet mee zit, in 2011 , 2013 etc. Dat brengt me aan het lachen. Fijne avond.