Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#197 Stagiaire

Josie wordt naar de archiefkelder gestuurd om de map met zoekgeraakte documenten op te sporen. Met deze hitte vindt Josie dit een fijne opdracht. Zij had al eerder gemerkt dat het daar lekker koel is. Zij neemt zich voor om er extra lang over te doen. Als zij achter een archiefkast op haar knieën in een oud dossier zit te bladeren, hoort zij schuifelende voetstappen en gefluister. Josie houdt zich stil en gluurt om de archiefkast heen. Nee maar! Van Uffelen van Boekhouding en die bitch van het secretariaat! Wat spoken die half-dooien hier nou uit? Zij vlijen zich neer op een afgedankte bank in een hoek van de kelder. Zij zitten aan elkaars lichamen en kleren te frunniken en zoenen elkaar gulzig op de mond. Getver, die smakgeluiden! De geliefden kleden elkaar uit, waardoor de TL-balken hun perkament-bleke lichamen onbarmhartig belichten. Gegeneerd, maar ook gefascineerd aanschouwt Josie het tafereel. Zijn magere lijf, zijn tengere ledematen en zijn platte hangbillen. Zijn testikels, net iets groter dan paaseitjes, bungelen onnatuurlijk laag in de plooien van zijn scrotum. Haar weelderige lichaam, rijkelijk voorzien van vetrolletjes. Haar borsten doen zonder push-upbeha nog het meest denken aan pannenkoeken. Een grillige moedervlek ontsiert de binnenkant van haar linkerdij. En dan die bossen schaamhaar, ze hebben zeker nog nooit van scheren gehoord! Josie trekt zich terug achter de archiefkast. Het toenemende ritmische gehijg en gekreun doet haar gruwelen. Yak, bejaardenseks! Zij weet zich geen raad. Hoe kan je ongemerkt verdwijnen als je tegen wil en dank getuige bent van een stiekem rendez-vous van twee collega’s? Had zij nou maar even gekucht toen die twee de kelder in kwamen. Of een dossierlade dichtgeklapt. Zij besluit stilletjes te wachten tot dat stelletje weer naar boven is, om daarna naar haar eigen afdeling te gaan en te doen alsof er niets is gebeurd. Later kijkt haar chef Josie met pretoogjes aan. ‘En Josie, heb je nog wat gevonden?’ Met een blos op haar wangen zegt zij: ‘Nee chef, die oude stukken zijn echt goed de weg kwijt; nergens meer te vinden.’

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, van Uffelen vind ik uitstekend gekozen als naam voor je boekhoudkundig personage! Ik voel mee met Josie; sommige zaken hoeven gewoon niet aan TL-licht worden blootgesteld. 'Zij vlijen neer' ik zou er 'zij vlijen zich neer'. En ik zou het woord 'zij' wat vaker afwisselen met 'ze' of 'Josie'. Die oude stukken aan het einde; daar moest ik om lachen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zij van het secretariaat ziet in hij van de boekhouding, gaat er door mijn hoofd. Ik zat helemaal in het verhaal. Smeuïg verteld. Wat ik me wel afvraag of de chef van Josie een idee had wat zij had aanschouwd.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het einde zit een gat dat we zelf mogen invullen. Heel verzorgd verhaal. Alles wat we maar moeten en willen weten staat erin. Verteld door de HP en niet door de allesweter. Die afkeer met een sprankje afgunst en ongemak, fraaie mix, invoelbaar. Genoten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, hartelijk dank voor je reactie! Je raakt twee punten aan, waar ik zelf al mee worstelde. Bij het 'neervleien' heb ik nu 'zich' toegevoegd (net als een paar keer in de concept-fase, en dat weer weggehaald, haha); ik ben om, dankzij jou! Ik wilde ook voorkomen dat er te veel 'Josie' in kwam, vandaar redelijk vaak 'zij'. En dat vind ik persoonlijk ook mooier dan 'ze'. Ik ga daar toch nog eens op kauwen, misschien is er ergens een artikeltje te vinden over 'zij - ze'? Ik ga eens snuffelen op de sites van 'Schrijven online', 'Onze Taal'. Iemand suggesties?? :?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, hartelijk dank voor je reactie! De bedoeling van de chef was om de stagiaire in het ootje te nemen, getuige de opdracht in de eerste zin. Vergelijk het met de timmermansleerling die op de bouwplaats op pad wordt gestuurd om het plintenladdertje te halen. ;) Daarom vraagt hij haar - met pretoogjes - of Josie nog wat heeft gevonden.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, hartelijk dank voor je reactie! Ben heel blij met je complimenten! Alleen vraag ik me af hoe het zit met jouw opmerking over het vertelperspectief. Mijn bedoeling (in de rol van de alwetende verteller) was om uit te gaan van Josie, de HP. De positie van de alwetende verteller strookt ook met hoe ik de chef in de laatste alinea neerzet; ik weet hoe hij die opdracht (1e zin) bedoelde, HP had dat niet helemaal (of tenminste niet meteen) door.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vermakelijk verhaal, ton. Graag gelezen. Maar ik vraag me af waarom haar chef haar met pretoogjes aan kijkt. Heeft hij een idee wat zich beneden heeft afgespeeld?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘On you go now! Run, son, like the devil And tell your mother to try To find me a bubble for the spirit level And a new knot for this tie.’ Ik was bij de les hoor, Ton. Je eerste regel was duidelijk genoeg voor de oplettende lezer. De laatste zin kan nog iets treffender uiteindelijk. Of althans dat 'nergens meer te vinden' sluit niet aan op 'de neukers'. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen want ik ben Mart Smeets. Of Nico Dijkshoorn. Of allebei niet. Enfin, terug tot de kern van de zaak: il vind Van Uffelen juist teveel van het goede. Noem hem dan Geelmans. Of Droogstoppel. Of Mart Smeets. Nee. Hè, ik ben het helemaal kwijt. De stagiaire had gezien moeten worden. Lekker ongemakkelijk.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton: vergeet mijn opmerking over vertelperspectief, ik heb het waarschijnlijk verkeerd verwoord vraag: die laatste zin, zit daar een bedoelde dubbele bodem in? Met een blos op haar wangen zegt zij: ‘Nee chef, die oude stukken zijn echt goed de weg kwijt; nergens meer te vinden mag ik veronderstellen dat met die oude stukken die de weg kwijt zijn tevens die vrijende oudjes bedoeld worden? zo had ik het wel gelezen, maar ik merk aan de commentaren dat erover wordt nagedacht

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John Doe, hartelijk dank voor je reactie. De chef van Josie heeft - voor zover ik weet - geen nadere kennis van wat collega's met elkaar uitspoken; hij wil slechts weten of Josie erin is getuind; zie #5.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, hartelijk dank voor je reactie. Ja, jij mag van mij alles zeggen, hoor! ;) Van Uffelen is met die naam geboren, hij kan het niet helpen. En Droogstoppel... dat vind ik er nou net iets te dik bovenop liggen. Als de stagiaire gezien was, had het inderdaad verschrikkelijk ongemakkelijk geworden; op zich een uitdaging, maar ja, helaas de grens van 350 woorden én die aan mijn fantasie deden mij anders besluiten, waardoor er nu - zoals Peter zo treffend opmerkte - een gat overblijft dat de lezer zelf mag invullen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, fijn dat je nog even terug komt, en dan met zo'n ontboezeming! Ik zal het onthouden, dat jij om een boodschap gestuurd kan worden; als mijn toner op is, vraag ik jou wel om een nieuw printer-lint... :lol:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, dankjewel voor je 2e reactie. Die laatste zin is inderdaad ook een knipoog (van mij; niet van Josie) naar de lezer over die twee vrijers. Maar dat weet de chef niet (zie #5), hij wil - gegeven zijn opdracht in de 1e zin - weten of Josie erin is getuind. Vandaar die pretoogjes.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geinig verhaal, Ton. Dat was een leerzame stage voor Josie, alleen niet waarvoor ze was aangenomen. De sfeer in de kelder en alle smakelijke details vormen een real life situatie. Ik zie het zo voor me. Bah, maar graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, Van A tot Z genoten, map met 'zoekgeraakte documenten" daar begon ik al met lachen. Geen uitleg nodig, wat mij betreft. Erg geinig! Klein dingetje: ik vond de schrijfwijze van het woord pushup-bh er een beetje gek uit zien dus even gegoogeld. Volgens woorden.org zou de spelling "push-upbeha" moeten zijn. :o Ik wil je niet pushen hoor, dus zal ik verder geen pushpas maken, hier. Bedankt voor weer een vette lach op mijn gezicht.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Ton die zoekgeraakte stukken zijn dan eigenlijk wel gevonden he, al was het misschien niet de bedoeling van de chef dat het op die manier zou gebeuren :) Tof geschreven. Over gênante lichaamsdelen en situaties schrijven is niet gemakkelijk en dat heb je echt goed gedaan. Ook je humor kan ik waarderen. Goed gevonden.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk beeldend verhaal, met het eigentijdse taalgebruik en de beleving van Josie, in een verder vrij 'klassiek' verhaal, met van Uffelen de boekhouder en een heuse archiefkelder (met papieren dossier, denk ik dan.) Ik wachtte nog op de introductie van de stagiaire ergens, maar niemand anders noemt het hier, dus dat zal wel aan mij liggen;-) Koos je daar bewust voor, die titel en dan nergens benoemen dat Josie de stagiaire is? Wat betreft 'zij' en 'ze', gevoelsmatig zou ik kiezen voor 'ze.' Met 'zij' lijk je iets te benadrukken, wat volgens mij niet hoeft.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, hartelijk dank voor je reactie. Zo zie je maar dat ook (of beter; juist) het echte leven ook heel geinig kan zijn. En een beetje bah kan ook juist heel geinig zijn, toch? :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, hartelijk dank voor je reactie. Fijn dat je hebt genoten. Vwb de schrijfwijze van dat kledingstuk; ik zocht maar vond die niet, maar nu zie ik dat ik niet 'bh' maar 'beha' had moeten intoetsen. Ik pas het aan, met dank! Jouw 'vette lach' vind ik een heerlijk compliment!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lizette, hartelijk dank voor je reactie. De titel en het niet expliciet benoemen van Josies rol heb ik bewust gekozen. Eerst bedacht ik de scene van de 2 vrijers, maar ik had nog iets nodig om dat als vrij gênant te laten tonen. En toen kwam ik op het idee van de stagiaire die voor een flauwe-kul-opdracht op pad wordt gestuurd. Voor mij was de combinatie van de titel met die opdracht voldoende duidelijk en die titel had ik liever dan een titel als 'Betrapt' of zo, daarmee zou ik dan al te vroeg te veel verklappen. Ook dank voor je suggestie 'zij' en 'ze', maar begrijp ik goed dat dat meer gevoelsmatig is? Ik heb er nl. geen regels over kunnen vinden. Maar ik herken wel dat 'zij' wat meer nadruk geeft.