Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 - Onverwacht

Het bloed stroomt over de badkamervloer en verdwijnt onder de rand van de deur waar het ons witte laminaat zal vernachelen. Waarom denk ik aan die stomme vloer? Ik hoor mezelf jammeren en kan daar niet mee stoppen. Die vervloekte gynaecoloog, hoe kan ze de signalen gemist hebben! De koude tegels drukken tegen mijn rug en ik geef tegendruk alsof we doen wie het sterkste is. Met trillende vingers peuter ik mijn telefoon uit mijn broekzak en ik veeg hardhandig over het scherm, maar het rotding ontgrendelt niet. In een heel ongemakkelijke houding dep ik mijn vingers en het scherm droog met een rondslingerende handdoek. Ik moet nu echt de alarmdienst bellen! Mijn gemaakt lachende moeder verschijnt op het scherm. Nee, niet nu! Ik kan echt niet opnemen, ik ben niet in staat om rustig te blijven. Ze zou flippen, wie niet. Het geluid van de voordeur bereikt me, ik schreeuw als een krankzinnige. "Boven, badkamer, hie-ie-ie-ier!" Iemand dendert de trap op en rukt de deur open en schreeuwt nog harder dan ik. ‘Ze ademt niet, Mark, ze ademt niet!’ ---------------------------------------------------------------------------------------------- Dit is de 4e revisie, het origineel staat hieronder. Ook heb ik de titel aangepast, dat bleef me storen (Vandaag is rood de kleur was het) en ik vind een titel best belangrijk. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Het bloed stroomt over de badkamervloer en ik zie het onder de rand van de deur verdwijnen waar het ons pas gelegde witte laminaat zal vernachelen. Het leek zo’n leuk idee om de vloer gelijkvloers te maken aan de gang. Verbaasd over die gedachte focus ik weer op wat er zojuist gebeurd is. Mijn gynaecoloog zei gisteren nog dat de boel er goed uit zag. Nou ja, niet zo in die woorden, maar daar kwam het op neer. Waarom heeft niemand me verteld dat dit ook nog zou kunnen gebeuren. Als ik het had geweten had ik er voor gezorgd dat ik niet alleen thuis zou zijn. Met trillende vingers veeg ik driftig over het scherm van mijn telefoon maar het rotding ontgrendelt niet. Ik had de mobiel in een opwelling op rand van de wasbak gelegd omdat ik een onzinnig telefoontje verwachtte. In een heel ongemakkelijke houding dep ik mijn vingers en het scherm droog met een slingerende handdoek van mijn man, een keer blij met de teringbende die hij er altijd van maakt ’s-ochtends na het douchen. Ik moet nu echt de alarmdienst bellen! Ik zie de foto van mijn gemaakt lachende moeder op het scherm verschijnen. Nee, niet nu! Ik kan echt niet opnemen, ik ben niet in staat om rustig te blijven en ze zou flippen, wie niet. Dan hoor ik beneden de voordeur opengaan en ik schreeuw als een krankzinnige om aan te geven waar ik me bevind. Iemand dendert de trap op en rukt de deur open en schreeuwt nog harder dan ik. ‘Ze ademt niet, Mark, ze ademt niet’ schreeuw ik met overslaande stem. ‘Bel 112, nu, bel, godverdomme, nu!’ Mijn schreeuwen verandert in wanhopig huilen. ‘Ik moest ons kindje opvangen, het viel zo in mijn armen, doe wat, ze ademt niet!’

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit helemaal in je verhaal, wat een nare toestand, gelukkig komt de as vader net thuis! De wanhoop zet je goed neer in de laatste alinea. Ik denk dat ik het nog spannender vind als je eindigt met: ‘Ze ademt niet, Mark, ze ademt niet’ Mijn hart gaat daar harder van kloppen, brrr! Fijne weekend.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je trekt me in het verhaal en juist daarom mijn kritische blik: De HP is net na zo'n traumatische ervaring erg druk met niet relevante zaken. Dat ze de witte vloer rood ziet kleuren kan ik me voorstellen maar de gedachte over het wel of niet plaatsen van de drempel, de blijheid dat haar man niet opruimt vind ik in deze toestand wat ver gaan. Deze details ontkrachten voor mij het grote drama wat zich afspeelt. De opbouw is zorgvuldig en goed. :thumbsup: Eens met mw. Marie om eerder te stoppen. :nod:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou me in een dergelijke situatie niet druk maken over een 'vernachelde' vloer. Evenmin zou ik 'driftig' over het scherm van mijn telefoon vegen. 'Rotding'? Een 'slingerende' handdoek? Slingert die heen en weer? Ik zou er 'rondslingerende' van maken. 'Teringbende'? 'Godverdomme'? Is het de bedoeling om het personage neer te zetten als een grofgebekte, onsympathieke vrouw? Zo komt ze namelijk op mij over.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijne reacties, daar kan ik wat mee. Ik denk dat je juist in zo’n situatie absurde gedachtes krijgt, van de shock dus ik heb dat iets aangepast maar niet helemaal. En eerder gestopt, ik dacht dat het nodig was om te begrijpen dat ze haar kind onverwacht kreeg, te veel uitleg kennelijk :D

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi I-kat, wat een vreselijke situatie schets je. Ik krijg er de rillingen van.. Wat mij betreft zou de hele tweede alinea weg kunnen. De enige informatie die ik hier wel van belang vind, is het feit dat je de gynaecoloog noemt. Maar die zou je ook misschien nog kort ergens anders kunnen noemen? Het einde vind ik ijzersterk!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, ik vind dat je gelijk hebt. Het is nu wel een stuk korter maar als het de tekst ten goede komt ben ik voor! De 300 woorden lijken me maar een richtlijn. L.d.J. nog even terugkomen op het grof gebekte, heel goed dat je dat noemt en ik heb het geschrapt. Sympathie voor HP is wel nodig. Ik verzin veel maar dit verhaal is min of meer waargebeurd (en dat mag geen excuus zijn) en de dame in kwestie is heel leuk maar ook nogal grof in de mond en dat zag ik een beetje te veel voor me. Overigens ademde dat kindje wel en is het allemaal goed gekomen. Wel blijft het een traumatische ervaring en het verhaal heeft veel indruk op mij gemaakt.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd dat ik eerder de gedachte krijg aan een miskraam, dat hp krampachtig buik zou vasthouden o.i.d., dubbelgebogen op het toilet zou zitten of mss gebukt op de grond. En zo overval je mij met je slotzin. Er heeft daadwerkelijk een geboorte plaatsgevonden, maar je hoofdpersoon staat nog overeind, want grijpt naar de mobiel die op de rand vd wastafel ligt? En dan toch die ongemakkelijke houding? En zo volg ik Chantal van het trio ook, dat de tweede alinea loze gedachten zijn, alsof je jezelf wil afleiden. Kort. Snel. Denken. Actie (allemaal in de mate vh mogelijke). 'Verbaasd over die absurde gedachte, focus ik weer op wat er zojuist gebeurd is. >> ? verbazing (over de vernieling vh laminaat) lijkt me in deze omstandigheden vreemd. (cfr May) Ik zou denken. Shit. Dat laminaat ligt hier nog maar pas. En that's it. Vervolgens zou ik alleen maar met mezelf bezig zijn. En aan middelen denken om iemand te bereiken. Focussen op wat er zojuist gebeurd is, vind ik zo ontzettend redelijk neergepend. In dergelijke situatie ben je niet meer redelijk. Gisteren nog ben ik op controle geweest, mijn gynaecoloog gaf me geen reden tot bezorgdheid.' >> weer vind ik je hier vrij redelijk denken. Gisteren toch op controle geweest, had die aap van een gynaecoloog nu werkelijk niets in de gaten? Trouwens een zo goed als voldragen kind floept er niet op tien minuten uit. Als je bevalt op een zes maanden of zo is een baby niet fors, maar moet er dan toch bij de moeder iets gebeuren, een shock of zo? om de geboorte zo plots op gang te brengen? Ik moet wel zeggen, heb zelf nooit een miskraam gehad, maar ik kan het me voorstellen dat je helemaal van je melk bent. Je bezorgt me vragen, terwijl ik zelf drie kinderen heb gekregen. :o (de teringbende heb ik gemist wegens geschrapt, maar een vloek van frustratie zou ik er ook uitkrijgen op zo een moment!)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, wat fijn dat je zo uitgebreid reageert. Het is echt zo gebeurd, in de badkamer heeft mijn vriendin haar kindje opgevangen en ze stond en het was een bloedbad, kindje was niet veel te vroeg en het ging echt heel snel. Ik denk niet dat je kunt weten hoe je handelt of denkt op zo’n moment maar ik begrijp je onbegrip op die punten en denk er over na. De vloek had mogen blijven denk ik nu ook.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MIsschien laat ik me te snel beïnvloeden, heb toch weer wat aangepast in de hoop het geloofwaardiger te maken. Lastiger dan ik dacht, wel leerzaam.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekkere beginzin, meteen spannend. Voor mij mag je er een vloek en wat grove gedachten inhouden; niemand blijft netjes als ze zoiets afschuwelijks meemaakt, Maar ieder zo zijn/haar mening en smaak. De spanning is voelbaar. Als je de zinnen nog iets korter kan maken, zal het aan kracht winnen, denk ik. Als ik zo vrij mag zijn? Een ideetje voor de derde alinea: De telefoon trilt. Een gemaakte glimlach verschijnt op het scherm. Nee, nee, mooi niet nu, mam. Ik sta hier te trillen op mijn benen en jij zou flippen, wie niet, dus doei! Dan hoor ik beneden de voordeur opengaan. Ik schreeuw als een krankzinnige 'BOVEN, BADKAMER." Denderende voetstappen. De deur wordt open gerukt en hij schreeuwt nog harder dan ik. Goeie cliffhanger, i-Kat. De situatie die jij beschrijft is vreselijk en ik ben blij dat je schreef dat de werkelijke situatie goed afliep.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb dit gisteren aan een schrijfclubje voorgedragen en veel input gekregen, die ik heb verwerkt. Ongetwijfeld zijn er nog dingen die beter kunnen maar ik hoop dat het nu sterker is. Het is wel een leuk stukje om mee te experimenteren!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed, akelig verhaal! Ik zie dat je het verhaal behoorlijk hebt ingekort, knap, ikzelf zou dat nooit kunnen. Ze zeggen 'kill your darlings', maar ik hou altijd te veel van mijn darlings. Het inkorten maakt het verhaal een stuk sneller en hierdoor ook wat spannender, maar het geeft de lezer ook minder tijd om te begrijpen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Ik ben nu benieuwd of iemand die zonder de eerste versie te lezen snapt wat er in de herschreven versie aan de hand is, maar dat is moeilijk te onderzoeken. Ik heb aan de bovenstaande feedback weinig toe te voegen, er is veel genoemd, behalve en minuscuul dingetje, over leestekens:
en ik veeg hardhandig over het scherm maar het rotding ontgrendelt niet.
Voor 'maar' komt altijd een komma: 'ik veeg hardhandig over het scherm, maar het rotding ontgrendelt niet.' Zorgt voor rust in het hoofd van de lezer. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mike: ik lees alleen de vierde versie en kan rapporteren dat ik het heel begrijpelijk vind mee eens dat er best een krachtterm in kan op kritieke momenten wat ik erg geslaagd vind is dat de HP verbaasd is over haar eigen gedachten de waarschijnlijk als cliffhanger bedoelde slotzin "ze ademt niet" hoeft van mij niet, daarvoor eindigen is ook spannend, eigenlijk vind ik het storend