Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#193 Onverwachte aanval

Als ik de deur uitstap om mij bij de buurtbarbecue op de speelplaats te voegen, besluit ik de korte weg te pakken via het donkere pad. Mijn ogen moeten nog wennen aan het duister, ik spreek mezelf moed in. Een hand op mijn schouder laat mijn hart zowat in mijn schoenen zinken. Een fluisterstem sist mij toe: “Wat goed dat je naar buiten komt, dan hoef ik niet door het slaapkamerraam naar binnen te klimmen. Je trapleer staat niet meer in de schuur.” Ik blijf verstijfd staan. Net als ik wil gillen, doet de engerd twee stappen naar voren. Kon het Vic maar zijn, denk ik. Maar Vic is niet meer op dit aardse. Het lijkt op de avond van die stroomstoring. Toen er steeds gebeld werd met de opmerking: “Zo, je bent dus thuis!” En dan werd er opgehangen. Dat ging zo driemaal door. Een anoniem nummer en een schorre mij onbekende stem. Terwijl ik naar buiten liep om naar de buren te gaan die in de tuin om de vuurkorf stonden, pakte ook iemand mij bij de schouder. Gelukkig was het toen mijn Vic die mij met een hese stem van verkoudheid geruststelde. Zijn mobiel had kuren gekregen en hij had over de autoradio gehoord dat een groot gedeelte van de stad zonder stroom zat. Hij was bang dat ik angst had in het donker. Ik zie gitzwarte ogen schitteren door een evenzo donkere bivakmuts. Dan gaat mijn telefoon over. "Neem op. Als je ook maar iets laat doorschemeren, zal je het bekopen."

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr Levina, ik ga vanavond de deur niet meer uit! Geen voorgeprogrammeerd nummer is dat een geheimnummer, een nummer dat je niet kan lezen op je telefoon? Die schorre stem doet 't em! Terwijl ik naar buiten liep om naar de buren te gaan die in de tuin om de vuurkorf stonden, pakte ook iemand mij bij de schouder. Begrijp ik goed dat hier lieve verkouden Vic de hp bij de schouder greep? Spannend, ik wil graag horen dat de hp hier zonder kleerscheuren uitkomt, maar of ik daarin gelijk krijg... Fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr Levina, ik ga vanavond de deur niet meer uit! Geen voorgeprogrammeerd nummer is dat een geheimnummer, een nummer dat je niet kan lezen op je telefoon? Die schorre stem doet 't em! Terwijl ik naar buiten liep om naar de buren te gaan die in de tuin om de vuurkorf stonden, pakte ook iemand mij bij de schouder. Begrijp ik goed dat hier lieve verkouden Vic de hp bij de schouder greep? Spannend, ik wil graag horen dat de hp hier zonder kleerscheuren uitkomt, maar of ik daarin gelijk krijg... Fijne avond.
Ha Mw. Marie, ik bedoel geen nummer van een bekende, want dan is dat zichtbaar in mijn scherm. Een onbekend nummer geeft anoniem aan. Ik zal kijken of er een betere term voor is. Ja, inderdaad is dat Vic. Vind je dat niet goed be- of omschreven? Ik heb het iets aangepast voor de duidelijkheid. Ik heb het vervolg wel in mijn hoofd, maar nog niet zwart op wit. Dank je voor het lezen en je feedback. Ook een genoeglijke avond gewenst.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lekker geheimzinnig sfeertje dat ik zou willen vasthouden door verder te lezen
Ha Peter, Fijn om te horen dat je verder wilt lezen. Voor mij een stok achter de deur. Het terrein van thrillers heb ik nog nooit betreden.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord buurtbarbecue plaatst een beeld in mijn hoofd en de locatie lijkt daardoor dichtbij, ik zie dan voor me dat er te veel mensen in de directe omgeving zijn voor deze situatie. Misschien kun je nog iets meer aangeven dat niemand haar kan zien? Bijvoorbeeld dat ze haar donkere voor/achtertuin in stapt en weinig kan zien of zo iets. Verder vind ik het wel spannend hoor en eng, die telefoontjes, ieuw, goed beschreven!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord buurtbarbecue plaatst een beeld in mijn hoofd en de locatie lijkt daardoor dichtbij, ik zie dan voor me dat er te veel mensen in de directe omgeving zijn voor deze situatie. Misschien kun je nog iets meer aangeven dat niemand haar kan zien? Bijvoorbeeld dat ze haar donkere voor/achtertuin in stapt en weinig kan zien of zo iets. Verder vind ik het wel spannend hoor en eng, die telefoontjes, ieuw, goed beschreven!
Hi i-Kat, ik snap je. Ik had eerst staan buurtbarbecue op het speelplaatsje. Het speelplaatsje dat ik in gedachten heb, ligt zodanig dat je eerst door een donker pad moet en dan is het een open plein. Of je moet helemaal omlopen. Ik ga kijken hoe ik dat ga oplossen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... ik raakte even de draad kwijt. Vic hoort niet meer bij het aardse en later heeft-ie een hese stem. Je beschrijft een herinnering en dan zitten we weer in het griezelige vandaag. Leuk gedaan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... ik raakte even de draad kwijt. Vic hoort niet meer bij het aardse en later heeft-ie een hese stem. Je beschrijft een herinnering en dan zitten we weer in het griezelige vandaag. Leuk gedaan.
Ha Riny, Dat begreep ik dus uit de opdracht op te maken. In het midden van een verhaal beginnen en dan een flash back en dan toewerken naar een cliffhanger. Maar het zou zomaar kunnen dat ik het (weer) verkeerd begrepen heb.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord buurtbarbecue plaatst een beeld in mijn hoofd en de locatie lijkt daardoor dichtbij, ik zie dan voor me dat er te veel mensen in de directe omgeving zijn voor deze situatie. Misschien kun je nog iets meer aangeven dat niemand haar kan zien? Bijvoorbeeld dat ze haar donkere voor/achtertuin in stapt en weinig kan zien of zo iets. Verder vind ik het wel spannend hoor en eng, die telefoontjes, ieuw, goed beschreven!
Hi i-Kat, ik snap je. Ik had eerst staan buurtbarbecue op het speelplaatsje. Het speelplaatsje dat ik in gedachten heb, ligt zodanig dat je eerst door een donker pad moet en dan is het een open plein. Of je moet helemaal omlopen. Ik ga kijken hoe ik dat ga oplossen.
En ik heb het aangepast.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakkes, ik neem voortaan een knuppel mee als ik een kortere route neem. "Gelukkig toen Vic die mij met een hese stem van verkoudheid geruststelde." Misschien kun je schrijven. "Gelukkig was het toen Vic die mij met een hese stem van verkoudheid geruststelde." Hoe gaat dit aflopen?

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geraak ik ook de draad kwijt. Wie zegt Zo, je bent dus thuis en hangt drie maal op, waarop je naar de vuurkorf gaat waar verkouden Vic je geruststelt? Neem op, weet dat als je ook maar iets laat doorschemeren wat zich hier afspeelt, je het zal moeten bekopen. Kan deze strakker? Dreiging gaat uit van barsheid en kortheid, niet van volzinnen. Neem op. Als je ook maar iets laat doorschemeren, zal je het bekopen. Of ze zich daaraan zal houden is natuurlijk de cliffhanger! :unibrow:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de Overtoom in Amsterdam-Zuid is een steegje waardoorheen in zeer vroeger tijden de kalveren naar een koeboot werden gedreven voor de verkoop. In dat Kalversteegje bevond zich in en na de oorlog een blinde stoelenmatter. Als jongetje experimenteerde ik met zijn gehoor door te proberen geruisloos langs hem heen te lopen zonder te worden opgemerkt. Het is me niet een keer gelukt. Aan de Overtoom woonde een vriendje waar ik nooit mocht spelen als het donker werd. Ik moest dan door het donkere Vondelpark en door het Kalversteegje. Daar kon mij alles overkomen wat in de Dick Bos-boekjes stond. Donkere steegjes - heerlijk voor verhalen. Levina: ga maar vast dromen over een griezelverhaal.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een enge vent! Ik krijg er de kriebels van. Goed gedaan. Toen je begon over de donkere bivakmuts, moest ik even denken. Ik kon hem niet direct aan de 'engerd' linken. Misschien dit in de eerste alinea al beschrijven, dit zou het voor mij nog spannender maken om verder te lezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, veel beter met je aanpassingen, het leest nu lekker door. Een echte Levina met mooie woorden als trapleer. Fijn weekend

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakkes, ik neem voortaan een knuppel mee als ik een kortere route neem. "Gelukkig toen Vic die mij met een hese stem van verkoudheid geruststelde." Misschien kun je schrijven. "Gelukkig was het toen Vic die mij met een hese stem van verkoudheid geruststelde." Hoe gaat dit aflopen?
Yep Siv, ik ga je 'quoten' ... Zonder dollen, een grandioze oplossing, die ik ga opvolgen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geraak ik ook de draad kwijt. Wie zegt Zo, je bent dus thuis en hangt drie maal op, waarop je naar de vuurkorf gaat waar verkouden Vic je geruststelt? Neem op, weet dat als je ook maar iets laat doorschemeren wat zich hier afspeelt, je het zal moeten bekopen. Kan deze strakker? Dreiging gaat uit van barsheid en kortheid, niet van volzinnen. Neem op. Als je ook maar iets laat doorschemeren, zal je het bekopen. Of ze zich daaraan zal houden is natuurlijk de cliffhanger! :unibrow:
Met dank aan leeghoofd. Volledig mee eens.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de Overtoom in Amsterdam-Zuid is een steegje waardoorheen in zeer vroeger tijden de kalveren naar een koeboot werden gedreven voor de verkoop. In dat Kalversteegje bevond zich in en na de oorlog een blinde stoelenmatter. Als jongetje experimenteerde ik met zijn gehoor door te proberen geruisloos langs hem heen te lopen zonder te worden opgemerkt. Het is me niet een keer gelukt. Aan de Overtoom woonde een vriendje waar ik nooit mocht spelen als het donker werd. Ik moest dan door het donkere Vondelpark en door het Kalversteegje. Daar kon mij alles overkomen wat in de Dick Bos-boekjes stond. Donkere steegjes - heerlijk voor verhalen. Levina: ga maar vast dromen over een griezelverhaal.
Mooi verhaal, Peter. Aan jou de eer.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een enge vent! Ik krijg er de kriebels van. Goed gedaan. Toen je begon over de donkere bivakmuts, moest ik even denken. Ik kon hem niet direct aan de 'engerd' linken. Misschien dit in de eerste alinea al beschrijven, dit zou het voor mij nog spannender maken om verder te lezen.
Ha, ha Fountain, Je gaat me als een fontein ver te ver. Ha, ha haaa Ik ga hier rustig over nadenken.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaal, Levina. Ik ga nooit meer naar de buurtbarbeque toe. Dat zoiets zich kan afspelen in je eigen buurt.
Dank je John, ik houd sowieso al niet van barbecueën.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Spannende cliffhanger, hoewel je me halverwege kwijt bent. Is Vic wel of niet ter aardse? Je zou het dichter op de HP kunnen schrijven waardoor het nog spannender wordt. Kruip in haar: wat voelt ze/ ziet ze/ hoort ze. Dan kan je woorden als -plots, -als etc. vermijden. Bijv. Ik neem de korte weg naar de buurtbarbecue. Langzaam wennen mijn ogen aan het donker. Voetstappen klinken hol in de brandgang. Nog een bocht en ik ben er. Vrolijke stemmen vanaf de speelplaats nemen toe. Een hand op mijn schouder. Een fluisterstem sist mij toe... Je rustige vertelstem nu verklapt aan mij als lezer dat het goed komt, maar is dat zo? :unibrow:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Spannende cliffhanger, hoewel je me halverwege kwijt bent. Is Vic wel of niet ter aardse? Je zou het dichter op de HP kunnen schrijven waardoor het nog spannender wordt. Kruip in haar: wat voelt ze/ ziet ze/ hoort ze. Dan kan je woorden als -plots, -als etc. vermijden. Bijv. Ik neem de korte weg naar de buurtbarbecue. Langzaam wennen mijn ogen aan het donker. Voetstappen klinken hol in de brandgang. Nog een bocht en ik ben er. Vrolijke stemmen vanaf de speelplaats nemen toe. Een hand op mijn schouder. Een fluisterstem sist mij toe... Je rustige vertelstem nu verklapt aan mij als lezer dat het goed komt, maar is dat zo? :unibrow:
Heerlijk dit meedenken May. Wat Vic betreft is het volgens mij wel duidelijk dat hij niet meer is. Het is een flashback. Een rare schrikreactie. Ik wil zeker dit verhaal verlevendigen en vooral langer maken. Thrillers zijn niet mijn genre, maar wie niet waagt, wie niet wint. En ik wil het dus niet goed laten aflopen. Vandaar de geruststellende flashback. Dit keer is er geen Vic. Dat was dus mijn gedachtegang. Nu verander ik even snel een zin. Ik maak ervan: Mijn ogen moeten nog wennen aan het duister en ik spreek mezelf moed in. Mijn hart bonkt als ik een hand op mijn schouder voel.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu verander ik even snel een zin. Ik maak ervan: Mijn ogen moeten nog wennen aan het duister en ik spreek mezelf moed in. Mijn hart bonkt als ik een hand op mijn schouder voel.
:thumbsup: :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Mijn ogen moeten nog wennen aan het duister, ik spreek mezelf moed in.' Die vind ik wel goed en passend, want de tweede alinea eindigt met de mededeling dat je bang bent in het donker. Deze echter 'Mijn hart bonkt als ik een hand op mijn schouder voel' vind ik minder. Je hart klopt of bonst al in normale toestand. Mijn hart slaat sneller of ik spring op of ik schrik (? ... Als je nu de zin omdraait: Een hand op mijn schouder doet me opspringen, doet mijn hart sneller slaan (? Zo kan je soms te veel 'als' vermijden.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Mijn ogen moeten nog wennen aan het duister, ik spreek mezelf moed in.' Die vind ik wel goed en passend, want de tweede alinea eindigt met de mededeling dat je bang bent in het donker. Deze echter 'Mijn hart bonkt als ik een hand op mijn schouder voel' vind ik minder. Je hart klopt of bonst al in normale toestand. Mijn hart slaat sneller of ik spring op of ik schrik (? ... Als je nu de zin omdraait: Een hand op mijn schouder doet me opspringen, doet mijn hart sneller slaan (? Zo kan je soms te veel 'als' vermijden.
Marlie, ook bedankt voor het meedenken. Ik vind bonken beduidend anders dan kloppen en zelfs nog meer dan bonzen. Mooie suggestie, ik neem die mee. Morgen kijk ik hoe ik er een mouw aan pas. Terwijl ik plantjes aan het poten ben denk ik ineens aan: Een hand op mijn schouder laat mijn hart zowat in mijn schoenen zinken. Ik denk nog verder.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrrrrrrr Levina, je eerste alinea vind ik heel dreigend. Vooral het feit dat deze man het speciaal op haar gemunt heeft. Haar kent en haar heeft opgewacht. Ik krijg er de kriebels van...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrrrrrrr Levina, je eerste alinea vind ik heel dreigend. Vooral het feit dat deze man het speciaal op haar gemunt heeft. Haar kent en haar heeft opgewacht. Ik krijg er de kriebels van...
Ja, ha ha, Edwin, dat plot heb in dus in mind. Om het maar eens in goed Nederlands te 'zeggen'.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt al enorm veel feedback gekregen, en ik vind het een goed verhaal, waarvan ik graag wil weten hoe het afloopt! Het lijkt rechtstreeks uit een nachtmerrie te komen... Ik heb er eigenlijk niets over te zeggen, graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt al enorm veel feedback gekregen, en ik vind het een goed verhaal, waarvan ik graag wil weten hoe het afloopt! Het lijkt rechtstreeks uit een nachtmerrie te komen... Ik heb er eigenlijk niets over te zeggen, graag gelezen!
Ja, ha ha, Mike, beste schrijfcoach, het is een beetje een verhaal geworden van ons allemaal. Ik heb genoten van de feedback en er veel van opgestoken.